Voi investoi uusiin pysäköintiratkaisuihin – pääkaupunkiseudulle tuotu 9 uutta pysäköintitelinettä
Mikromobiiliyritys Voi on kansainvälisen tutkimustiedon pohjalta päättänyt tuoda lisää pysäköintitelineitä toimintakaupunkeihinsa. Voin Suomen operatiivisen johtajan Reetta Alastalon mukaan tutkimus ja kokemus ovat osoittaneet selvästi, että sähköpotkulautojen pysäköintiä voidaan keskittää tiettyihin paikkoihin erilaisten pysäköintiratkaisujen avulla.
Voi on tuonut Kampin kauppakeskuksen läheisyyteen kuusi uutta sähköpotkulautojen pysäköintiin tarkoitettua telinettä. Pysäköintitelineet löytyvät jatkossa myös Espoosta Aalto-Yliopiston pääsisäänkäynnin ja metroaseman edestä.
– Olemme havainneet, että telineet ovat erittäin tehokas keino puuttua sähköpotkulautojen pysäköintiin liittyviin ongelmiin ja siksi olemme lisänneet pysäköintitelineiden määrää toimintakaupungeissamme, Alastalo sanoo.
Norjan liikennetalouden instituutti (The Norwegian Institute for Transport) havaitsi Norjassa toteutetussa sähköpotkulautojen pysäköintitutkimuksessa, että vain 41 % sähköpotkulaudoista oli asianmukaisesti pysäköity ennen toteutettua väliintuloa. Toimenpiteiden toteuttamisen jälkeen parannus on kuitenkin merkittävä — jopa 81 % potkulaudoista on pysäköity muut tienkäyttäjät huomioiden.
– Olemme havainneet saman ilmiön Suomessa, että sähköpotkulautailijat hyödyntävät ahkerasti pysäköintiratkaisuja, kunhan niitä on tarjolla. Esimerkiksi Turussa pysäköintiä on saatu menestyksekkäästi ohjattua telineiden lisäksi kaupungin toimesta maahan maalatuilla pysäköintiruuduilla, Alastalo kertoo
Alastalon mukaan yhtiö on valmis investoimaan merkittävästi toimintakaupungeissaan pysäköintiratkaisuihin. Esimerkiksi Tukholmassa Voi on investoinut yhteistyössä kaupungin ja Tierin kanssa yli 110 uuteen pysäköintitelineeseen.
Voin ja Stuttgartin alueen junayhtiö S-Bahn Stuttgartin viime syksynä teettämä kokeilu osoitti myös, että eri pysäköintiratkaisut auttavat lisäämään julkisen liikenteen käyttöastetta. Junalla matkustaminen kasvoi 35 %, kun Voi lisäsi rautatieasemalle pysäköintitelineet ja integroi raideyhtiön sovellukseen mahdollisuuden siirtyä asemalle tai asemalta pois Voin sähköpotkulaudalla.
Kuvassa kaksi lämpökarttaa, jotka edustavat ennen ja jälkeen pysäköintitelineiden käyttöönottoa Göteborgissa vuonna 2020. Vasemmanpuoleisessa kuvassa näkyy sähköpotkulautojen päätetyt matkat 3,5 kuukauden ajalta ennen pysäköintitelineiden käyttöönottoa. Oikeanpuoleisessa kuvassa sähköpotkulautojen päätetyt matkat telineiden käyttöönoton jälkeen.
– Meillä on valmius tuoda lisää telineitä ja maalauttaa myös maahan pysäköintiruutuja, kunhan saamme kaupungilta ja maanomistajalta tilaa niihin. Toivommekin, että meihin ollaan aktiivisesti yhteydessä, jos alueella on sähköpotkulautojen pysäköinnissä ongelmia. Seuraamme toki aktiivisesti asiaa itsekin järjestelmiemme kautta ja ehdotamme myös itse ratkaisuja paikkoihin, joissa ongelmia on havaittu, Alastalo kertoo.
Sähköpotkulautaoperaattorit käyvät tällä hetkellä Suomessa aktiivista keskustelua kaupunkien kanssa pysäköinnin edistämiseksi eri keinoin.