1,5 TSI evo2: Volkswagenin moottorin taloudellisuus paranee ja päästöt pienenevät entisestään
Taloudellisemmin ja pienemmillä päästöillä: Volkswagen on kehittänyt myydyintä bensiinimoottoriaan edelleen ja 1,5 TSI:n uuden sukupolven evo2-versio on otettu käyttöön ensimmäisissä automalleissa Euroopassa. Uusi moottori mahdollistaa sekä entistä paremman polttoainetalouden että pienemmät hiilidioksidipäästöt.
- Uudessa huipputeknologisessa voimanlähteessä yhdistyvät taloudellisuus ja suorituskyky
- Volkswagenin paranneltu perusmoottori on otettu ensimmäiseksi käyttöön 110 kW (150 hv) tehoisessa T-Rocissa – Suomeen tulevissa malleissa kesäkuusta 2022 lähtien
- Uusi moottori on suunniteltu toimimaan myös uusiutuvilla polttoaineilla
- Kompakteja TSI-moottoreita asennetaan Volkswagenin tehtailla kaikkialla maailmassa
Kompakti, ultramoderni nelisylinterinen moottori tulee ensin tarjolle 110 kW (150 hv) tehoisena, ja muita versioita nähdään myöhemmin. Ensimmäinen uudella moottorilla toimitettava automalli on T-Roc. Suomeen tulevissa T-Roc-malleissa uusi moottori on ollut käytössä kesäkuusta lähtien. Vuoden loppuun mennessä TSI evo2 nähdään myös muiden mallien voimanlähteenä.
”1,5 TSI on Volkswagenin moottorivalikoiman kantavia pilareita, sillä sitä käytetään maailmanlaajuisesti niin monessa automallissa, T-Crossista Passat Variantiin. Olemme jatkuvasti kehittäneet kompaktia nelisylinteristä moottoria, joka nyt tarjoaakin hyvin dynaamisen vasteen ja merkittäviä etuja polttoainetaloudessa. Uusimman version merkittäviä ominaisuuksia ovat aktiivinen sylinterinhallinta ACTplus, lähelle moottoria sijoitettu päästöjenhallintayksikkö sekä moderni TSI-Evo-paloprosessi”, kertoo Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava Thomas Ulbrich.
EA 211 evo2:n uudet ominaisuudet tiivistettynä
Uusinta 1,5 TSI:n kehitysversiota suunnitellessaan insinöörit ovat siirtäneet kolmitiekatalysaattorin ja bensiinimoottorin hiukkassuodattimen yhdeksi moottorin viereen sijoitetuksi päästöjenhallintayksiköksi. Näin on pystytty tehostamaan päästöjen hallintaa, miltä pohjalta voidaan vastata myös tuleviin päästöstandardeihin. Myös jalometallien tarpeen pieneneminen on kestävän kehityksen kannalta merkittävää.
Avainteknologia 1,5-litraisen evo2:n päästöjen vähentämisessä on aktiivinen sylinterinhallintajärjestelmä ACTplus, jonka Volkswagenin Wolfsburgin ja Salzgitterin tehtaat ovat yhdessä kehittäneet. Kehitystyön ytimessä oli parantaa kahden keskimmäisen sylinterin aktivointia ja deaktivointia, jotta moottori kävisi mahdollisimman pehmeästi. Palamisprosessia kaksisylinterikäytössä optimoitiin, mikä mahdollisti aktiivisen sylinterinhallinnan toiminta-alueen laajentamisen.
ACTplus-järjestelmä merkitsee sitä, ettei kakkos- ja kolmossylintereitä käytetä moottorin käydessä pienillä ja keskisuurilla kuormilla ja nopeuksilla. Tämä parantaa kahden aktiivisen sylinterin taloudellisuutta samalla, kun keskimmäiset sylinterit yksinkertaisesti seuraavat perässä käytännössä häviöittä. Kaikki sylinterit aktivoidaan taas, kun kuljettaja painaa kaasua – ja vaihto kahden ja neljän sylinterin välillä käy lähes huomaamatta.
Muuttuvageometrisen turboahtimen lisäksi 1,5 TSI:ssä käytetään myös muita huipputeknisiä komponentteja. Korkeapaineruiskutusjärjestelmä tuottaa jopa 350 baarin paineen, plasmapinnoitetut sylinterit pienentävät kitkaa ja valamisvaiheessa tehdyillä jäähdytyskanavilla varustetut männät mahdollistavat palamisen optimoinnin ja paremman taloudellisuuden.
Tulevaisuuden konsepti
TSI evo2 -moottorit on suunniteltu toimimaan polttoaineilla, jotka sisältävät uusiutuvista energianlähteistä valmistettuja ainesosia. Tämän ansiosta moottorit ovat valmiita vastaamaan myös tuleviin vaatimuksin. Lisäksi ne soveltuvat eri tasoisiin hybridiratkaisuihin: esimerkiksi lataushybridissä järjestelmän maksimiteho voi olla jopa 200 kW (272 hv).
Uusi TSI-moottori on myös täydentävä elementti Volkswagenin vauhdittaessa sähköistymistä ja kehitystä kohti nollapäästöjä. Suunnitelmien mukaan sähköisten mallien osuus myynnistä on vuoteen 2030 mennessä 70 prosenttia. Tärkeitä polttomoottoreita kehitetään myös edelleen, mihin on kaksi syytä. Ensinnäkin kehitystyö mahdollistaa sen, että moottorit noudattavat maailmanlaajuisia päästöstandardeja, kuten Euro 7:ää. Toiseksi, polttomoottorilla varustetut mallit ovat yhä suosittuja monilla markkina-alueilla, erityisesti siellä, missä sähköinen liikkuvuus edistyy hitaasti puutteellisen latausinfrastruktuurin vuoksi.
”Maailmanmoottori” – uusinta tekniikkaa kymmenen vuoden ajan
Kompaktit EA 211 -perheen TSI-moottorit (Volkswagenin moottorisukupolvista käyttämä EA-termi on peräisin saksan käsitteestä Entwicklungsauftrag, kehittämistilaus) ovat olleet globaaleja myyntimenestyksiä vuodesta 2012 lähtien. Volkswagen valmistaa näitä moottoreita joka vuosi eri puolilla maailmaa 11 tehtaassa yhteensä yli neljä miljoonaa kappaletta.
TSI-moottoreiden ensimmäiset kolme versiota esiteltiin vuonna 2012, jolloin niissä oli jo lukuisia huipputeknisiä ominaisuuksia. Moottoreiden paino oli kompaktin, kevyen rakenteen ansiosta jopa 21 kiloa edeltäjiään pienempi.
TSI-evo-paloprosessi
Jo 1,5 TSI evo1 -moottorista tuttua TSI-evo-paloprosessia käytetään myös TSI evo2 -moottorisukupolvessa. Palotilan jäähdytyksen optimoinnin lisäksi avaintekijöitä ovat Miller-työkierron (imuventtiilien varhaisempi sulkeminen ja korkea puristus) sekä VTG-ahdinteknologia (turboahtimen muuttuva geometria). Tärkeä tekijä uusissa kehitysaskeleissa on ollut Volkswagenin oma moottorin olennaisten ohjelmistokomponenttien kehittäminen ja optimointi.