Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Ford Kuga Ladattava hybridi (PHEV) – Euroopan myydyin ladattava hybridimalli vuonna 2021

Kuga Ladattava hybridi oli Euroopan myydyin ladattava hybridimalli vuonna 2021. Mallia myytiin yli 48 000 kappaletta – yli 17 prosenttia enemmän kuin segmentin toiseksi myydyintä mallia.

Ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuus Euroopan henkilöautomyynnistä vuoden 2021 aikana oli 19 prosenttia, dieselautojen osuuden ollessa 21,7 prosenttia. Ford Kugan myynnistä yli puolet oli ladattavia tai täyshybridimalleja.

”Kaikilla asiakkaillamme ei ole mahdollisuutta siirtyä bensiini- tai dieselautosta suoraan täyssähköautoon. Siksi suunnittelimme Kuga Ladattavan hybridin, jossa yhdistyy sähkö- ja bensiinimoottorin parhaat puolet. Viime vuoden myyntitulos osoittaa, että teimme aivan oikean ratkaisun”, sanoo Glen Goold, Ford Kuga Vehicle Line Director.

Huomattavasti pienemmät hiilidioksidipäästöt

Fordin tuoreimpien tietojen mukaan Kuga Ladattavan hybridin kuljettajat voivat samanlaiseen bensiinimalliin verrattuna säästää vuodessa vastaavan määrän CO2-päästöjä, joka kuluu meno-paluumatkalla Lontoosta Buenos Airesiin. Laskelma perustuu automallien harmonisoituihin WLTP-päästölukuihin.

Eri puolilta Eurooppaa kerätystä anonymisoidusta asiakasdatasta tehty analyysi osoittaa, että Kuga Ladattavalla hybridillä ajetaan keskimäärin hieman yli 10 000 kilometriä vuodessa. WLTP-päästöarvojen perusteella Kuga Ladattava hybridin CO2-päästöt ovat tällä matkalla noin 1 110 kilogrammaa pienemmät kuin vastaavassa Kuga 1.5 EcoBoost -bensiinimallissa.

Kugan omistajat lataavat autoaan usein ja useimmiten yöllä

Ajoneuvoista kerätty anonymisoitu data auttaa ymmärtämään ja optimoimaan ladattavien hybridimallien käyttökokemusta. Kerätystä datasta selvisi muun muassa:

  • Asiakkaat lataavat Kuga Ladattavaa hybridiä säännöllisesti.
    Autoa ladattiin 71 kertaa jokaista 100 ajopäivää kohden. Lisäksi akun varaustila latauksen alkaessa oli keskimäärin 30 prosenttia eli asiakkaat ajavat akun harvoin tyhjäksi maksimoidakseen sähköisen ajomatkan.
  • Asiakkaat lataavat autoa kotonaan yöllä vähentääkseen autoilun kustannuksia.
    Kuga Ladattavaa hybridiä ladattiin 12 kuukauden aikana 5,7 miljoonaa kertaa. Näistä 46 prosenttia tapahtui yöllä ja latausaika oli useimmiten 12 tuntia tai enemmän. Yöllä lataaminen on edullisempaa, mutta sen lisäksi asiakkaat näyttävät omaksuvan autojen lataamisessa samanlaisia käyttäytymismalleja kun ladatessaan älypuhelimiaan ja muita arjessa käytettäviä akkukäyttöisiä laitteita.
  • Toiseksi suosituin latausaika oli yhdestä kahteen tuntiin päivän aikana. Tämä viittaa siihen, että omistajat haluavat hyödyntää myös nopeita latauksia päivän aikana julkisten latausmahdollisuuksien salliessa.

Ulkoisesta virtalähteestä latauksen lisäksi Kuga Ladattava hybridi lataa akkua automaattisesti ajon aikana keräämällä talteen jarrutusenergiaa.  

Segmentin paras energiankulutus

Useat matkat on mahdollista ajaa puhtaasti sähköllä, sillä Kuga Ladattavan hybridin täyssähköinen kokonaistoimintamatka on 57-65 kilometriä ja pelkästään kaupungissa ajettaessa 71-89 kilometriä. Mallin energiankulutus on pienempi kuin tärkeimmillä kilpailijoilla, alkaen 14,8 kWh/100 km WLTP.

Kuga Ladattava hybridi käyttää akkuenergiaa tehostamaan 225 hv tehoisen bensiinimoottorin suorituskykyä myös silloin, kun Sähkö-ajotila ei ole valittuna.

Kuljettajat voivat käyttää myös Säästö-ajotilaa säästääkseen akun varausta myöhemmäksi ja näin hallita itse, miten ja milloin akkuvirtaa käytetään.

Malli on tärkeimpiä kilpailijoita taloudellisempi. Sen WLTP-mittaustavan mukainen polttoaineenkulutus on 0,9 – 1,3 l/100 km ja CO-päästöt 21-29 g/km.  Myös akun ollessa täysin tyhjä, Kuga Ladattavan hybridin polttoainetaloudellisuus on huippuluokkaa 5,2-6,0 l/100 km.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi