Gigantin ja Torin onnistunut outlet-kokeilu keräsi yli 1,5 miljoonaa tuotekatselua
Kodinelektroniikan Suomen markkinajohtaja Gigantti pilotoi lokakuussa 2021 onnistuneesti outlet-tuotteiden verkkokauppaa Tori.fi-palvelussa. Verkkokauppa kokoaa yhteen hyväkuntoiset ja toimivat palautustuotteet, mallikappaleet ja ikääntyvät tuote-erät Suomen 41 Gigantti-myymälästä ja Gigantin verkkokaupasta.
Torin kanssa yhteistyössä toteutettu ’Löytöjä takuulla’ -verkkokauppa keräsi kolmessa kuukaudessa mittavan määrän kävijöitä ja yli 1,5 miljoonaa tuotekatselua.
– On aika antaa arvoa käytetylle elektroniikalle ja mennä suurten toimijoiden kesken yhteen, jotta kiertotalouteen saadaan pistettyä kunnolla vauhtia. Yritykset ovat luotettavia käytettyjen tuotteiden jälleenmyyjiä, ja asiakkaat noteeraavat mielenkiinnolla uudet kestävät palvelut. Jatkamme suurella mielenkiinnolla yhteistyötämme Torin kanssa. Suomalaisille avautuu jatkossakin mahdollisuus tehdä löytöjä takuulla sekä Gigantti.fin että Tori.fin kautta”, Gigantin markkinointipäällikkö Patrik Järnefelt sanoo.
Löytöjä takuulla -tuotteet myydään tavallista edullisempaan hintaan normaalilla takuulla ja palautuskäytännöllä. Yksittäisiä tuotteita kaupasta löytyy Tori.fin listauksen mukaan helmikuun puolivälissä lähes 12 000. Palveluun pääsee kätevästi Tori.fin lisäksi myös Gigantin verkkosivuilta ja sen automatisoidun rakenteen ansiosta kaupan tuotetiedot päivittyvät reaaliaikaisesti Gigantin todellisen varastosaldon mukaan.
Verkkokaupan suunnittelussa kuunneltiin asiakkaita
Gigantin ja Torin yhteistyö on osa Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamaa ’Second Chance – tuotteiden digitaalinen kiertotalouden palvelu yrityksille’ -hanketta, jonka puitteissa kehitetään uudenlaisia palvelukonsepteja yritysten kiertotaloustekemiseen. Hankkeen kattaman, onnistuneen pilotin myötä yhteistyö jatkuu myös tulevaisuudessa.
Gigantin ja Torin kanssa palvelua oli muotoilemassa Verona Growth, joka toteutti pilotin pohjustukseksi myös asiakkaiden taustahaastatteluja. Pilotin menestystä seurattiin palautekyselyin.
– Tuemme TEM:ssä mielellämme tämänkaltaisia kiertotalouden kehittämishankkeita, joissa isot toimijat menevät yhteen ja saavat yhdessä merkittävää aikaan. Olemme viime vuosien aikana avustaneet useita hankkeita, jotka osoittavat innovatiivisuutta ja työllistämis- sekä kiertotalouden edistämiskykyä. Arvostamme myös kunnossa olevia pohjapalveluita, kuvailee erityisasiantuntija Ulla Palander Työ- ja elinkeinoministeriöstä.
Hyväkuntoiset ja takuulliset outlet-tuotteet ovat kilpailuvaltti
Palautteen ja kokeilun tulosten perusteella suomalaiset kuluttajat arvostavat suuresti mahdollisuutta ostaa outlet-tuotteita helposti verkon kautta. Gigantti on myynyt verkkokaupassa outlet-tuotteita jo 2010-luvun alusta osana perusliiketoimintaansa. Torin kauppapaikka avaa tuotteille kuitenkin uuden väylän löytää tiensä niitä arvostaville kuluttajille.
– Tori Suomen suurimpana kauppapaikkana mahdollistaa paitsi kuluttajille myös yrityksille helpon tavan tukea ja hyödyntää kiertotaloutta. Kestävän kuluttamisen ja kiertotalouden vahva kasvu näkyy myös Torin kävijämäärissä – yritykset voivat tavoittaa joka kuukausi jopa 3,4 miljoonaa suomalaista tekemässä löytöjä. Tori alustana sopii niin verkkokauppojen kuin kivijalkamyymälöiden myyntikanavaksi ja tutkimme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia hyödyntää Toria asiakaspalautusten, mallikappaleiden sekä lisämyynnin tukena eri yrityksille ja jälleenmyyjille, taustoittaa Torin liiketoimintajohtaja Jenni Tuomisto.
– Jos asiakkailta löytyy kasvava halu outlet-tuotteiden ostamiseen, pitää meiltä löytyä halua niiden myynnin ja markkinoinnin edistämiseen. Käännämme myös katseemme yrityspuolen vastaaviin palveluihin. Saamissamme palautevastauksissa korostuivat niin asiakkaiden arvostus ekologista kaupankäyntiä kuin edulliseen hintaisia, hyväkuntoisia tuotteita kohtaan. Etenkin täysiin takuu- sekä palautusehtoihimme oltiin tyytyväisiä, Järnefelt kertoo.