Goodyear mukaan kaupallistamaan kuussa liikkumista Lockheed Martinin kanssa
Ajoneuvon renkaat, jotka on suunniteltu äärimmäisiin lämpötiloihin kuudesosapainovoimassa kraattereita täynnä olevassa maastossa.
Goodyear Tire & Rubber Company toimitti ratkaisevan tärkeitä tuotteita NASAn Apollo-ohjelmaan, muun muassa Apollo 11 -lennolle, joka laskeutui Kuuhun 53 vuotta sitten. Nyt yhtiö jatkaa tuota perinnettä ja keskittyy kuuajoneuvon renkaisiin, kun se yhdistää voimansa Lockheed Martinin (NYSE:LMT) kanssa sen kehittäessä kuuajoneuvoa.
Apollo-ohjelman jälkeen Goodyear jatkoi innovointia NASAn kanssa ja kehitti kuuajoneuvon rengasmalleja. Yritysten muodostama tiimi aikoo perustaa ensimmäisenä laajennetun käytön kaupallisen ajoneuvotoiminnan Kuuhun. Goodyear tuo yhteistyöhön oman laajan asiantuntemuksensa kuun pinnalla kulkemiselle kriittisen tärkeän komponentin eli renkaat.
”NASAn Artemis-ohjelman tavoitteena on elää ja työskennellä Kuussa. Ohjelmassa on selkeä tarve kuljetuksille kuun pinnalla. Aiomme vastata tähän tarpeeseen ajoneuvoilla, joita astronautit ajavat tai jotka toimivat autonomisesti ilman miehistöä”, sanoo Lockheed Martinin Kuun tutkimuskampanjoiden varatoimitusjohtaja Kirk Shireman. ”Kehitämme tätä uutta kuuajoneuvojen sukupolvea NASAn ja muiden kaupallisten yritysten sekä muidenkin avaruusjärjestöjen käyttöön. Näin tuemme tiedettä ja tutkimusta. Tämä lähestymistapa kuvastaa NASAn toivetta, että teollisuus ottaisi ohjat käsiinsä kaupallisissa toimissa, joiden kautta virasto voisi olla yksi monista asiakkaista.”
Goodyear hyödyntää edistyksellistä ilmattoman renkaan teknologiaansa, jota käytetään Maassa mikrotason liikkumisessa, kuskittomissa kaupunkibusseissa ja henkilöautoissa. Tekniikan pohjalta yhtiö kehittää Kuussa liikkumisen ratkaisuja ja Kuun haastavia olosuhteita kestäviä tuotteita. Yritykset hyödyntävät projektissa asiantuntemustaan, muun muassa testauskonsepteja kuuperän testialustoissa.
”Kaikki se, mitä opimme tehdessämme renkaita Kuun äärimmäisen vaikeisiin toimintaolosuhteisiin, auttaa meitä tekemään parempia ilmattomia renkaita Maassa”, sanoo Chris Helsel, joka on Goodyearin senior vice president, Global Operations and Chief Technology Officer. ”Siitä on hyötyä lopulliselle tavoitteellemme tehdä liikkumisesta mahdollista missä tahansa. Aivan yhtä tärkeää ja kunnia on päästä kirjoittamaan historiaa tämän maineikkaan yrityksen kanssa, joka tietää, miten tutkimusmatkailussa ja liikkumisessa voidaan edistyä valtavin harppauksin.”
Apollo-kuukulkijat valmistettiin varta vasten vain muutaman päivän käyttöön enintään kahdeksan kilometrin pituisille tutkimusretkille laskeutumispaikasta. Tulevilla kuutehtävillä täytyy voida kulkea paljon pitempiä matkoja vaikeakulkuisessa maastossa suuremmissa äärilämpötiloissa. Renkaisiin täytyy kehittää uusia ominaisuuksia, jotta ne kestävät vuosia myös öiden yli 120 asteen pakkasia ja päivien yli 120 asteen lämpöä.
Lockheed Martin johtaa tätä kasvavaa tiimiä ja hyödyntää siinä yli 50 vuoden kokemustaan yhteistyöstä NASAn kanssa kaukoavaruuden miehitettyjen ja robottiavaruusalusten kehittämisessä. Esimerkkejä niistä ovat muun muassa NASAn tutkimusluokan Orion-avaruusalus Artemis-ohjelmasta ja useita Marsiin lentämiseen suunniteltu avaruusalus. Yhtiö hallinnoi myös ohjelman kaupallisten liiketoimintojen kehittämistä sekä yhteistyötä NASAn ja kansainvälisten avaruusjärjestöjen kanssa. Lockheed Martin on myös auttanut NASAa tutkimaan jokaista aurinkokuntamme planeettaa, ja kehittää edelleen uusia teknologioita tulevia avaruusmatkoja varten.
Toinen tiimin jäsen, kanadalainen MDA, ilmoitti vastikään, että sen kaupallista robottikäsivarsiteknologiaa tullaan käyttämään miehitetyissä kuuajoneuvoissa. Käsivarsi on arvokas apu astronauteille. Se lisää myös huomattavasti kuukulkijan toiminnallisuutta autonomisilla tehtävillä.
Eri tiimit tuovat ainutlaatuiset näkökulmansa ja asiantuntemuksensa uusiin haasteisiin ja tulokulmiin markkinoille, joita harkitaan ensimmäistä kertaa. Yritykset odottavat saavansa ensimmäisen ajoneuvonsa ajoissa valmiiksi Kuun kamaralle tueksi NASAn ensimmäiselle Kuuhun laskeutuvalle lennolle, jolla ensimmäinen nainen ja ensimmäinen värillinen henkilö pääsevät kävelemään Kuussa. Lentoa suunnitellaan parhaillaan vuodelle 2025.