Kia Niro on mukana Vuoden Auto Suomessa 2023 -kilpailun finaalissa
Perinteinen Vuoden Auto Suomessa -kilpailu on edennyt finaalivaiheeseen. Toiselle kierrokselle tuomaristo äänesti mukaan monipuolisen malliston tarjoavan toisen sukupolven Kia Niron.

- Tarjolla kolme kehittynyttä sähköistettyä voimalinjaa
- Uusi Greenzone-ajotila hybridiversioissa
- Ladattava hybridi varustettu ensimmäistä kertaa tehokkaalla PTC-vastuksella
- Sähköversio varustettu ilmalämpöpumpulla, akuston esilämmityksellä ja virran ulosotolla
Vuoden Auto Suomessa on Auto- ja liikennetoimittajat ry:n vuosittain järjestämä kilpailu. Mukana ovat kaikki vuoden aikana markkinoille tulleet uutuudet, joista yhdistyksen jäsenistö äänestää eniten vastinetta rahalle tarjoavan uutuuden. Tänä vuonna finaalissa on mukana toisen sukupolven Kia Niro.
Uuden sukupolven myötä Kia Niro on kasvanut sekä pituutta että leveyttä. Yhdessä 20 milliä pidentyneen akselivälin kanssa auton sisätilat ovat parantuneet merkittävästi tarjoten entistä paremmat edellytyksen perhekäyttöön. Mittojen kasvun lisäksi Niro tarjoaa täysin uutta muotokieltä sekä ulkokuoren että sisätilojen ilmeen osalta. Materiaalien laatuvaikutelma ja viimeistely ovat nousseet uudelle tasolle.
Uusi Kia Niro perustuu valmistajan uudelle K3-perusrakenteelle. Tämä rakenne mahdollistaa eri voimalinjojen ja eri kokoisten akkujen hyödyntämisen, mikä antaa kuluttajalle vapauden valita parhaiten omaan käyttöön sopivan vaihtoehdon. Edelliseen sukupolveen verrattuna korin rakenteissa on käytetty 22 prosenttia enemmän suurlujuusterästä, minkä ansiosta vääntöjäykkyys on parantunut ja kori on keventynyt kuusi prosenttia.
Kia Niro Hybrid – hinta alkaen 31 921 euroa
Ensimmäisen Niro-sukupolven tavoin uutuus on tarjolla kolmella sähköistetyllä voimalinjalla. Malliston aloittaa perinteinen täyshybridi, joka tarjoaa aina taloudellisen vaihtoehdon liikkumiseen. 1,6-litrainen vapaasti hengittävä nelisylinterinen polttomoottori ja kuusiportaisen kaksoiskytkinautomaatin yhteyteen sijoitettu sähkömoottori tarjoavat yhdessä 103,6 kW:n (141 hv) tehon.
Uuden Niron molemmat hybridiversiot on varustettu Greenzone-ajotilalla. Tämä tila pyrkii maksimoimaan sähköiset kilometrit karttatiedon perusteella esimerkiksi koulujen, sairaaloiden sekä laajojen asutusalueiden kohdalla.
Hybridimallien voimalinjaa yhdistää myös mielenkiintoisena teknisenä yksityiskohtana erillisen peruutusvaihteen poistaminen vaihteistosta. Peruuttaminen tapahtuu sähkömoottorin voimalla ja käyttämällä 1. vaihdetta. Tällä ratkaisulla vaihteisto on keventynyt 2,3 kiloa.
Keskikulutukseksi kirjataan varustelusta riippuen 4,4–4,7 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästöinä lukemaa 100–107 g/km.
Kia Niro Plug-in Hybrid – sähköllä jopa 65 kilometriä
Asteen verran enemmän sähköä tarjoaa uusi Niro Plug-in Hybrid. Polttomoottorin parina toimiva sähkömoottori tarjoaa tässä mallissa hieman enemmän tehoa ja voimalinjan yhteistehoksi kirjataan 134,6 kW (183 hv). Ajovoima-akuston kapasiteetti on 11,1 kWh, mikä mahdollistaa jopa 65 kilometrin sähköisen toimintamatkan.
Kia Niro Plug-in Hybrid on myös ensimmäinen Kian ladattava hybridi, joka on varustettu 5,5 kW:n tehoisella PTC-vastuksella sisätilojen lämmittämisen tehostamiseksi. Tämän ratkaisun ansiosta akun energiaa voidaan käyttää entistä enemmän sisätilojen lämmittämiseen, mikä vähentää polttomoottorin käytön tarvetta sisätilojen lämmittämiseen.
Niro Plug-in Hybridin hinnat alkavat 38 277 eurosta. Auton yhdistetty kulutus on varusteista riippuen 0,8–1,0 l/100 km, mikä vastaa CO2-päästöinä lukemaa 19–23 g/km.
Kia Niro EV – ladattuna elämäsi hetkiin
Malliston sähköisin versio kulkee nimellä Kia Niro EV. Toisen sukupolven Niron sähköversio on varustettu aina 64,8 kWh:n akustolla, WLTP-syklin mukainen toimintamatka on 460 kilometriä ja etuakselilla sijaitseva sähkömoottori tarjoaa 150 kW:n (204 hv) tehon.
Sähköautoille tyypilliseen tapaan Niro EV on varustettu ilmalämpöpumpulla sisätilojen lämmitykseen käytettävän energian optimoimiseksi. Tämän lisäksi uuden Niro EV:n kaikki auton oman navigointijärjestelmän sisältävät versiot on varustettu akuston esilämmitystoiminnolla. Tämä järjestelmä parantaa merkittävästi toteutuvia lataustehoja viileissä ja kylmissä olosuhteissa. Niro EV:n pikalatausteho on 72 kW ja parhaimmillaan lataus 10–80 prosentin välillä tapahtuu 45 minuutissa.
Uusi Kia Niro EV on mahdollista varustaa V2D-ominaisuudella. Tämä myös Kia EV6 -sähköautosta tuttu ominaisuus mahdollistaa jopa 3,6 kW sähkötehon ulosoton latausporttiin liitettävän adapterin kautta. Myös auton sisältä löytyy samaan tehoon kykenevä virtapistoke.
Liitteenä löydät uuden Kia Niron hinnaston varustetietoineen sekä kattavat tekniset tiedot.