Shipit.fi: Näin verkkokauppa voi varmistaa joulunajan kansainväliset toimitukset
Vuoden viimeisimpinä kuukausina verkkokauppojen logistiikkaa kuormittavat joulu ja nykyään jo viikoksi venähtänyt Black Friday. Logistiikka-alan asiantuntija, Sami Hakanen, jakaa vinkit kuinka varautua pakettipaljouteen verkkokauppiaana.
Kuriiripalvelut tuovat turvaa kuluttajalle
Viimeisten vuosien aikana kuriiripalvelut ovat lisänneet suosiotaan kuluttajien keskuudessa hieman suuremmista toimitusmaksuistaan huolimatta. “Pakettien selkeät seurantamahdollisuudet sekä tarkat saapumisarviot tuovat tutkimusten mukaan asiakkaille turvallisen olon”, kertoo Sami Hakanen, Shipit Oy:n operatiivinen johtaja. Kuriiripalvelun ohella on hyvä tarjota vaihtoehtoisia kuljetusmahdollisuuksia kuluttajalle. “Erilaisten kuljetusvaihtoehtojen antaminen verkkokaupan kassalla voi olla myös ratkaisevassa asemassa asiakkaan tehdessä ostopäätöstään”, Hakanen summaa.
Muistuta asiakkaitasi mahdollisista noutopistemuutoksista
Vilkkaimpaan sesonkiaikaan noutopistemuutokset ovat yleisiä myös kotimaassa. Muistuta asiakkaitasi varautumaan mahdollisiin muutoksiin ja kerro, että suurin osa kuljetuksista ei ole aikataulutaattuja vaan toimitusajat ovat arvioita. “Asiakkaita kannattaa myös muistuttaa, että toimitusaikoihin vaikuttaa myös lähetyspaikka“, Hakanen kertoo.
Pakettien säilytysajat ovat kotimaassa 7 päivää, jonka jälkeen ne palautuvat takaisin lähettäjälle. “Varsinkin sesonkiaikaan asiakkaita kannattaa kannustaa hakemaan paketit pisteistä mahdollisimman pikaisesti. Tämä vähentää pakettien uudelleenohjauksia etenkin pakettiautomaattilähetyksissä”, Hakanen summaa.
Tärkeää on myös muistaa asiakasta ilmoittamaan huolellisesti vastaanottajan kännykkänumero ja sähköpostiosoite, sillä paketin saapumisilmoitus lähtee palvelusta riippuen yleensä jompaa kumpaa, tai molempia käyttäen.
Pakkaa huolella ja tutustu kohdemaan säännöksiin
Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mitä pidemmälle paketin lähettää sitä paremmin se tulee pakata. “Pakkausvaiheessa kannattaa muistaa se, että joskus paketit saattavat matkata jopa kymmenen käsittelykerran lävitse”, muistuttaa Hakanen. Kohdemaan rajoituksiin kannattaa myös aina tutustua ennen paketin lähettämistä. Joitakin suosituksi muodostuneita lahjoja, kuten hajuvesiä, ei esimerkiksi ole sallittua lähettää postitse lainkaan. “Kannattaa myös muistaa, että ulkomaan pakettien viimeiset lähetyspäivämäärät vaihtelevat kuljetusyhtiöittäin – Aiemmista vuosista oppineena kokosimme verkkokauppayrittäjille listan tärkeistä päivistä yhteen osoitteeseen”, Hakanen muistuttaa.
Eri maiden kriteereistä huolimatta Hakanen kehottaa suomalaisia verkkokauppayrittäjiä laajentamaan rohkeasti toimitustaan kotimaan ulkopuolelle. “Jos verkkokauppa on jo käännetty englanniksi, toimitusvaihtoehtojen lisääminen muihin EU-maihin on verrattain helppoa”, Hakanen muistuttaa. Ulkomaille toimittaminen on monesti monelle yrittäjälle suuri kynnys, mutta laajentamisen voi aloittaa vaikka vain muutamasta maasta ja edetä sitten askel kerrallaan eteenpäin. “Olemme auttaneet useita pienyrittäjiä tässä prosessissa ja autamme jatkossakin”, Hakanen lupaa.
Kaiken kaikkiaan Hakanen ennustaa asioiden sujuvan mutkitta ja hyvin, kunhan vain muistaa olla tarpeeksi ajoissa liikkeellä sekä käyttää hetken aikaa pakettien sisältöjen sallittavuuden varmistamiseen – suojausta tuovaa pakkaamista unohtamatta.