Tampereen raitiotien ajojohdinhaasteet selvityksessä ja korjaustoimet käynnissä
Tampereen Raitiotie Oy ja Raitiotieallianssi ovat aloittaneet selvitys- ja korjaustoimenpiteet maanantaina Pirkankadulla ja keskiviikkona Hatanpään valtatiellä tapahtuneiden sähkörataongelmien vuoksi. Korjaavat ja ennakoivat toimenpiteet ovat käynnissä, jotta vastaavilta tilanteilta vältyttäisiin jatkossa.
Sähköratavauriot aiheuttivat raitioliikenteessä poikkeuksia useiden tuntien ajan.
– Erittäin helteiset kelit ovat nostaneet esiin haasteita sähköratarakenteissa. Maanantain tilanteesta aiheutui paljon muutoksia ja odottamattomia tilanteita matkustajille, mistä olemme tietysti erittäin harmissamme ja pahoillamme. Aloitimme asian selvittämisen ja korjaavat toimenpiteet välittömästi, jotta vastaavaa ei enää tapahtuisi, sanoo ratapäällikkö Markus Keisala Tampereen Raitiotie Oy:stä.
Tampereen Raitiotie Oy ja Raitiotieallianssi tekevät ajojohdinongelmien selvittämisessä ja korjaustoimissa tiivistä yhteistyötä.
– Haasteisiin johtaneista syistä voi varmaksi sanoa sen, että sähköradan rakenteisiin selvästi vaikuttava tekijä on nyt poikkeuksellisen lämmin keli, sillä vastaavia tapauksia ei ole ilmennyt muissa olosuhteissa. Näin kova helle aiheuttaa metallirakenteisiin lämpölaajenemisia. Tästä johtuen esimerkiksi sähkönsyöttöjohdin voi pidentyä ja riippua normaalia alempana. Tämä saattaa puolestaan aiheuttaa sen, että vaunun katolla oleva virroitin esimerkiksi takertuu johtimiin ja vaurioittaa niitä, kuten Pirkankadulla maanantaina tapahtui, Raitiotieallianssin ratajohdon tekniikkalajivastaava Jori Friman toteaa.
Korjaaviin ja ennakoiviin toimenpiteisiin on ryhdytty pikaisesti.
– Maanantaina tapahtuneen vaurion tiimoilta aloitettiin heti selvitystoimet ja välittömät toimenpiteet vastaavien tilanteiden ehkäisemiseksi. Käymme tarkastamassa ratajohtorakenteet keskustan alueella ja niille tehdään tarvittaessa korjaustoimenpiteitä, kuten johtimien kiristämistä, Friman kertoo.
Keskustan alueella on tehty kävelytarkastuksia, joissa on arvioitu mm. johtimien asema sivu- ja korkeussuunnissa. Öisin liikennekatkon aikana on työkoneilla käyty korjaamassa ne kohdat, joissa on havaittu muutostarpeita. Tällaisia pisteitä on Pirkankadun lisäksi toistaiseksi löytynyt Hatanpään valtatien risteysalueelta, jossa myös korjaukset on aloitettu. Tarkastuksia jatketaan edelleen, kunnes kaikki vastaavat rakenteet on käyty läpi. Tämä kestää arviolta noin viikon. Lisäksi tarkastetaan sähköradan rakennesuunnitelmat.
– Keskustassa eli osuuksilla Pirkankatu-Hämeenkatu ja Hatanpään valtatie, on hieman erilainen eli kevyempi ratajohtorakenne kuin esimerkiksi Sammonkadulla sekä Hervannan valtaväylällä. Näillä muilla alueilla ei vastaavanlaista ongelmaa voi esiintyä, Jori Friman painottaa.
Erillisten selvitystöiden lisäksi ratikkakuljettajilla on keskeinen rooli siinä, että mahdolliset haasteet saadaan selvitettyä saman tien.
– Kuljettajan tehtäviin kuuluu ajamisen ohessa tarkkailla rataa, ajolankaa ja järjestelmiä. Jos ilmenee mitään poikkeavaa, kuljettaja tekee havainnoista ilmoituksen liikenteenohjaukseen ja asiaa päästään selvittämään välittömästi, kertoo operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä.
Häiriötiedotteet, muutokset liikenteessä ja ajantasainen matkustajainformaatio löytyvät Nyssen reittioppaasta ja aikataulupalvelusta.