Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Täysin uusi neljännen sukupolven Nissan X-Trail julkistettu

Nissanin sähköistettyjen autojen valikoima laajenee jälleen tänään, kun täysin uusi neljännen sukupolven X-Trail julkistetaan. X-Trail-autoja on myyty maailmanlaajuisesti melkein seitsemän miljoonaa kappaletta, joten se on yksi maailman suosituimmista seikkailuhenkisistä perheautoista.

Tässä uusimmassa versiossa Nissan on hyödyntänyt toimivaksi havaittua edellisten X-Trail-sukupolvien DNA:ta – voimakasta muotoilua, joustavaa käytännöllisyyttä ja edistyksellisiä neliveto-ominaisuuksia. Täysin uusi X-Trail on saatavilla sekä viisi- että seitsemänpaikkaisena, joten se on mainio vaihtoehto suuremman perheen tai ystävien kanssa matkustamiseen.

Uusinta suunnittelua, innovaatioita ja kehittynyttä teknologiaa edustavan Alliance CMF-C -alustan ansiosta täysin uusi X-Trail nostaa jälleen rimaa crossover-segmentissä.

”Ikonisen X-Trail-mallin uudistaminen on vastuullinen tehtävä. Se on ottanut paikkansa perheiden seikkailuautona, joten tiedämme, mitä asiakkaamme arvostavat. Neljännen sukupolven X-Trail tarjoaa mahdollisuudet monenlaisiin seikkailuihin, sillä autossa on kehittynyt sähkötoiminen nelivetoinen voimansiirto sekä intuitiivista ja käytännöllistä teknologiaa,” kertoo Nissanin AMIEO-region Senior Vice President and Chief Planning Officer Francois Bailly.

Moderni ja voimakas muotoilu, joka antaa jämäkän, mutta tyylikkään vaikutelman

Olennainen osa edellisten kolmen sukupolven X-Trail-mallien vetovoimaa on ollut erottuva muotoilu, joka vaikuttaa vakaudellaan ja voimakkuudellaan olematta kuitenkaan aggressiivinen.

Auton ulkoisessa olemuksessa huomio kiinnittyy Nissanin tunnusmerkkeihin, kuten vapaasti kelluvalta näyttävään kattoon ja V-motion-etusäleikköön. Auton etuosaa kehystävät huomiota herättävät ajovalot, jotka vaikuttavat etupuskurin rakenteeseen valetuilta.

Auton jyhkeät pyöräkotelot sekä edessä että takana antavat X-Trailille uskottavuutta tien päällä, kun taas ovien alaosissa olevat upotukset tekevät ovien pinnoista sulavat.

Takaosan vaakansuorat linjat ja jaetut takavalot mahdollistavat leveän takaluukun aukon.

Tärkeimpiin aerodynamiikkaominaisuuksiin kuuluvat ilmanohjaimet etupuskurin alaosassa, aktiivinen etusäleikön suljin moottoritilan ilmavirran ohjaamiseksi, aerodynaaminen A-pilarin muotoilu, alustan suojukset auton alla kulkevan ilmavirran hallitsemiseksi sekä ainutlaatuiset ”ilmaverhot”, jotka ohjaavat ilmavirtausta tarkasti auton edestä sivuille.

Täysin uuteen X-Trailiin tulee saataville 10 värivaihtoehtoa viidellä kaksisävyvärityksellä, jolloin erilaisia vaihtoehtoja on 15.

e-POWER-voimalinja

Täysin uusi X-Trail tulee olemaan Nissanin Euroopan mallistossa toinen malli, jossa on Nissanin innovatiivinen e-POWER-voimalinja. Nissanin oma e-POWER-järjestelmä on ainutlaatuinen lähestymistapa sähköistettyyn autoiluun ja se tarjoaa täyssähköautoista tutun ajokokemuksen ilman latauksia.

e-POWER otettiin ensimmäisen kerran käyttöön Japanissa Note-mallissa vuonna 2017, jolloin asiakkaat ihastuivat sen pehmeään ja vaivattomaan ajokokemukseen.

X-Trailin uudessa e-POWER-järjestelmässä on tehokas akku ja voimansiirto, jossa on yhdistetty muuttuvalla puristussuhteella toimiva bensiinimoottori, virtageneraattori, invertteri ja 150 kW:n sähkömoottori. Tällä uniikilla voimansiirtojärjestelmällä pyöriin tuotetaan tehoa ainoastaan sähkömoottorilla, joten kaasupolkimen vaste on välitön ja lineaarinen.

Täysin uuden X-Trailin e-POWER-järjestelmä on suunniteltu vastaamaan eurooppalaisten kuluttajien vaatimuksia. Japanilaisessa Note-mallissa oli 1,2 -litrainen bensiinimoottori, jonka huipputeho oli 106 hv. X-Trailissa polttomoottori on ainutlaatuinen 1,5-litrainen muuttuvalla puristussuhteella varustettu turbobensiinimoottori, jonka huipputeho on 150 kW (204 hv).

e-POWER-järjestelmän erikoisuus on, että bensiinimoottoria käytetään vain sähkön tuottamiseen ja pyörät saavat käyttövoimansa pelkästään sähkömoottorilta. Näin polttomoottori voi aina käydä optimaalisella toiminta-alueellaan, mikä parantaa polttoainetaloudellisuutta kaupunkiajossa.

e-POWER-kokonaisuuden olennainen osa on ”Linear tune” -järjestelmä, joka ohjaa bensiinimoottorin käyttöä varmistaen, että se käy sopivalla nopeudella ajonopeuteen nähden. Ajo on hiljaista ja polttomoottori käy vain sähkön tuoton kannalta sopivalla nopeudella, joka on normaaliajossa alhainen. Esimerkiksi ajonopeuden ollessa 40 km/h autossa kuuluva melu on 8 db alhaisempi kuin kilpailevissa malleissa.

e-Pedal Step -toiminto

Koska henkilöautoilla valtaosa ajosta tapahtuu taajama-alueilla, Nissan kehitti ”yhden polkimen” ajotoiminnon nimeltä e-Pedal Step. Toiminto on suunniteltu auttamaan kuljettajaa kaupunkiajossa, jossa on usein pysähdeltävä ja lähdettävä liikkeelle, jolloin jalkaa on jatkuvasti siirreltävä kaasu- ja jarrupolkimen välillä. e-Pedal Step -toiminnon ansiosta kuljettaja voi sekä kiihdyttää että hidastaa pelkällä kaasupolkimella.

Järjestelmä on ensin otettava käyttöön keskikonsolin kytkimellä. Kun se on käytössä, kaasupolkimella voidaan kiihdyttää normaalisti. Kun kaasupoljin vapautetaan, e-Pedal Step jarruttaa autoa 0,2 g:n voimalla, jolloin jarruvalot syttyvät ja nopeus hidastuu ryömintänopeudelle, eli autoa ei pysäytetä täysin. Näin varmistetaan, että hitaasti tapahtuva pysäköinti on mahdollisimman sujuvaa.

Kevythybridi versio

Vaikka e-POWER-järjestelmällä varustettu X-Trail kattaa suurimman osan kysynnästä, on tarjolla kuitenkin myös turboahdetulla 1,5-litraisella muuttuvalla puristussuhteella toimivalla polttomoottorilla varustettu kevythybridi versio. Järjestelmä tuottaa 120 kW:n (163 hv) tehon ja 300 Nm:n väännön. Se on tarjolla ainoastaan etuvetoisiin malleihin, joissa teho välitetään pyöriin Xtronic CVT-vaihteiston kautta. Rauhallisissa ajotilanteissa, joissa kiihdytetään maltillisesti, moottori siirtyy suurelle puristussuhteelle parasta mahdollista polttoainetaloudellisuutta varten, kun taas tilanteissa, joissa tarvitaan enemmän tehoa, puristussuhde säädetään alhaisemmalle tasolle.

Voimanlinja koostuu 12 V:n kevythybridijärjestelmästä joka tarjoaa lisävääntöä, laajennetun idle stop -järjestelmän, nopean uudelleenkäynnistyksen ja moottorin lepuutuksen rullatessa, mikä parantaa polttoainetaloudellisuutta ja vähentää CO2-päästöjä.

Hidastettaessa energiaa otetaan talteen ja se varastoidaan litiumioniakkuun. Tällä varastoidulla energialla käytetään auton järjestelmiä moottorin ollessa sammutettuna esimerkiksi valoissa odotettaessa ja sillä saadaan tarvittaessa kiihdytyksiin noin 6 Nm:n lisävääntö.

e-4ORCE-järjestelmä

Täysin uudessa X-Trailissa on otettu käyttöön uusi nelivetojärjestelmä, joka on suunniteltu toimimaan Nissanin sähköistettyjen voimalinjojen kanssa. e-4ORCE-järjestelmä tuottaa luotettavan pidon ja erinomaisen kiihtyvyyden kaikissa olosuhteissa. e-4ORCE-nimen ”e” viittaa Nissanin 100-prosenttisesti sähköiseen (electric) voimansiirtojärjestelmään. ”4ORCE” viittaa auton fyysiseen voimaan ja energiaan (FORCE) ja ”4” nelivetoiseen hallintaan. Järjestelmä otetaan käyttöön myös uudessa täyssähköisessä ARIYA -mallissa myöhemmin vuonna 2022.

Kahden tehokkaan sähkömoottorin muodostaman järjestelmän kokonaisteho on 157 kW (213 hv), josta 94 kW:n tulee takamoottorista. Tämä mahdollistaa reippaat kiihdytykset (0–100 km/h 7 sekunnissa). Järjestelmä tarjoaa 10 000 kertaa nopeamman voiman välityksen kuin mekaaniset nelivetojärjestelmät. Lisäksi jatkuva väännön tarpeen analysointi ja lähes täydellinen painojakauma tekevät auton käsittelystä helppoa ja ajamisesta mukavaa.

Ohjaamalla jokaiselle pyörälle annettua vääntöä sekä jarrutehoa e-4ORCE-järjestelmä tekee ajamisesta turvallista ja vakaata lisäten kuljettajan itsevarmuutta, kun auto seuraa kuljettajan valitsemaa ajolinjaa lähes millä tahansa tienpinnalla. Kun ajetaan esimerkiksi kaarteessa lumisella kelillä, auto pysyy hyvin kuljettajan valitsemalla ajolinjalla erittäin tarkan väännön jaon ja jarrujen ohjauksen ansiosta.

Insinöörit ovat hienosäätäneet kahden sähkömoottorin ohjaustekniikan ja e-4ORCE-järjestelmän siten, että myös ajomukavuus on erinomainen. Auton kallistuminen ja keulan nyökkääminen on minimoitu ottamalla käyttöön myös takamoottorin regeneratiivinen jarrutus etumoottorin regeneratiivisen jarrutuksen lisäksi.

Etu- ja takapyörien väännönjaon optimoimisen lisäksi järjestelmä ohjaa jokaisen pyörän jarrutusta erillisesti maksimoidakseen niiden pidon. Näin auto seuraa mutkissa tarkasti halutulla ajolinjalla.

”e-POWER- ja e-4ORCE-järjestelmillä varustettu X-Trail on segmentissään ainutlaatuinen. X-Trail on juuri sellainen auto, jollaista modernit ja seikkailunhaluiset perheet etsivät,” kertoo Cliodnha Lyons, Region Vice President, Product Planning.

Upeat ja tunnelmalliset sisätilat

Täysin uuden Nissan X-Trailin matkustamo asettaa segmenttinsä uudet standardit tunnelman, suunnittelun ja erinomaisen käytettävyyden suhteen.

Kehittyneet Nissan Intelligent Mobility -teknologiat ovat kuljettajan sormien ulottuvilla. Mukavuutta ja laadukkuutta pienimpiä yksityiskohtia myöten. Huippuluokan materiaalit, älykkäät toiminnot ja tyylikkäät yksityiskohdat tekevät matkustamosta näyttävän ja käytännöllisen.

Vaihteenvalitsimen ja painikkeiden ergonomiaan ja tuntumaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Asiakaskyselyissä on selvästi käynyt ilmi, että asiakkaat suosivat helppokäyttöisiä perustoimintoja, joten täysin uudessa X-Trailissa on yksinkertaiset ja intuitiiviset lämmityksen ja ilmastoinnin säätimet, sekä painikkeet, joilla hallitaan keskusnäytön toimintoja, kuten äänentoistoa ja navigointia.

Kelluvan keskikonsolin yläosassa on e-shifter-vaihteenvalitsin, ajotilan valitsin ja kaksi mukinpidikettä sekä 15 W:n langaton älypuhelimien latausalusta. Etuistumatkustajilla on yhteinen kyynärnoja, joka aukeaa ”perhostyylisesti”. Sen sisällä on suuri ja käytännöllinen säilytystila. Koska se avataan sivuilta, myös takamatkustajien on helppo käyttää sitä, toisin kuin takaosastaan saranoitua luukkua.

Kelluvan konsolin alaosassa on säilytystilaa esimerkiksi käsilaukulle tai tabletille. Perheautossa säilytystilaa ei koskaan voi olla liikaa.

Matkustamossa on rauhallinen tunnelma valkoisen tunnelmavalaistuksen ansiosta. Se luo yhtenäisen ja harmonisen vaikutelman.

Käytännöllinen ja monipuolinen

Auton lastaaminen, turvaistuimen asentaminen tai takapenkille meno on nyt entistäkin helpompaa, sillä takaovet aukeavat lähes 90 astetta.

Toinen istuinrivi voidaan jakaa 40:20:40-suhteessa, mikä mahdollistaa myös pitkien esineiden kuten suksien kuljetuksen ilman että takaa menetetään useampaa kuin yksi paikka. Toista istuinriviä voidaan myös liu’uttaa eteenpäin, jolloin tavaratila maksimoidaan ja 7-paikkaisen mallin kolmannelle riville on helppo siirtyä.

Toisen istuinrivin matkustajat voivat käyttää omia säätimiään lämmityksen sekä ilmastoinnin ohjaamiseen. Tärkeä osa matkustamista on latausvirran saatavuus älylaitteille. Toisen istuinrivin matkustajilla on käytössään USB A- ja USB C-tyyppiset latausliitännät. Pienten lasten vanhemmat osaavat arvostaa takaovien aurinkosuojia, jotka tarjoavat lisäsuojaa aurinkoisina päivinä.

Alliance CMF-C -perusrakenteen ansiosta täysin uusi X-Trail on saatavilla myös kolmannella istuinrivillä. Yksittäiset istuimet on helppo taittaa lattiaan ja ne on suunniteltu enintään 160 cm pitkille matkustajille. Ne ovat siis segmenttinsä tilavimpien joukossa. Tilankäyttö on optimoitu siten, että kolmannen rivin matkustajat saavat jalkansa toisen rivin istuimien alle.

Kun kaksi takimmaista istuinta ei ole käytössä, X-Trailin tavaratila on yksi luokkansa suurimmista. Sen kokonaistilavuus on 585 litraa, eli 20 litraa edellistä mallia enemmän. Tämä on luokkansa kärkeä edustavan akselivälin sekä pyöräkoteloiden välisen leveyden ansiota. Tavaratilan käytettävyyden parannukset tekevät matkatavaroiden lastaamisesta entistä helpompaa ja pienten esineiden säilyttämisestä kätevämpää. Lisäksi kahden tavaratilanjakajan modulaarisuus mahdollistaa 16 erilaista järjestelyä, joilla tilankäyttö voidaan optimoida.

Sähkötoimisen handsfree-takaluukun ansiosta tavaratilan käyttö on helppoa, vaikka kätesi olisivat täynnä.

CMF-C-perusrakenne

Kuten sisarmallinsa, uusi Qashqai, täysin uusi X-Trail on rakennettu Alliance CMF-C -perusrakenteelle.

Korirakenteen osalta myös X-Trailissa on käytetty kevyempiä materiaaleja sekä kehittynyttä hitsaustekniikkaa kestävyyden lisäämiseksi ja painon vähentämiseksi. X-Trailin takaluukku on valmistettu komposiittimateriaalista.

Etu- ja takaovet, etulokasuojat ja konepelti on nyt valmistettu alumiinista.

Moderni perusrakenne sekä uudet kevyemmät ja jäykemmät materiaalit tekevät ajokokemuksesta entistäkin hienostuneemman ja miellyttävämmän. Lisäksi ne tekevät autosta poikkeuksellisen turvallisen onnettomuustilanteessa.

Uudistettu jousitus ja ohjaus

Täysin uusi X-Trail tarjoaa edelleen tutun palkitsevan ajokokemuksen. Matkustamo on hienostunut ja tilava, mutta ajaminen on miellyttävää mutkaisillakin teillä.

CMF-C-perusrakenteen ansiosta täysin uudessa X-Trailissa on päivitetyt Macpherson-joustintuet edessä sekä kehittynyt multilink-jousitus takana.

Ohjaustehostinta on kehitetty ja se tarjoaa entistäkin tarkemman vasteen sekä paremman tuntuman tiehen.

Yhteydet ja tietoviihdejärjestelmä hallinnassa suurilla näytöillä

Jotta ajaminen olisi mukavampaa ja hauskempaa, täysin uusi X-Trail tarjoaa myös edistyksellisen tietoviihdejärjestelmän. Järjestelmässä on laaja valikoima yhteyspalveluita sisältäen älypuhelinten vaivattoman integroinnin, auton sisäisen Wi-Fin enintään seitsemälle laitteelle, NissanConnect Services -sovelluksen, jonka avulla voit olla vuorovaikutuksessa auton kanssa ja valvoa sitä.

Suuri korkearesoluutioinen 12,3 tuuman NissanConnect-näyttö on digitaalinen yhdyskäytävä navigointiin, viihteeseen ja auton asetuksiin. Se on yhteensopiva sekä Android Auto®- että Apple CarPlay® -järjestelmien kanssa. Langaton Apple CarPlay® on myös käytettävissä.

Uusi korkearesoluutioinen 12,3 tuuman TFT-mittaristonäyttö tarjoaa muokattavat näyttövaihtoehdot, viihdettä sekä tietoja liikenteestä sekä autosta. Kaikkea tätä voidaan hallita ohjauspyörän säätimillä.

Innovatiivinen uusi 10,8-tuumainen tuulilasinäyttö tarjoaa lisätietoja suoraan kuljettajan näkökenttään.

NissanConnect Services -älypuhelinsovelluksen kautta voit etäkäyttää auton laitteita, kuten äänitorvea ja valoja. Myös ovet voidaan lukita ja avata sovelluksesta. Lisäksi käyttäjä voi asettaa älykkäitä varoituksia niin nopeuden, alueen kuin ajankin osalta. Sovellus ilmoittaa, kun auto ylittää määritellyt parametrit.

Kun kuljettaja istuu autossa, hän voi aktivoida puheohjauksen käyttääkseen helposti auton erilaisia toimintoja ja laitteita äänikomennoilla pitäen katseensa tiessä.

Navigointijärjestelmässä on 3D-kartat ja liikennetiedot, joihin kuuluu kehittyneitä navigointitoimintoja, kuten langattomat karttapäivitykset, reaaliaikaiset liikennetiedot, Googlen katunäkymä ja polttoainehinnat. Ovelta-ovelle-navigointi on käytettävissä myös My Car Finder -toiminnolla varustetun sovelluksen kautta.

Keskikonsolissa on USB-liitännät etu- ja takamatkustajille ja käytettävissä on sekä USB-A- että USB-C-portit.

Kuljettajaa avustava ProPILOT Navi-Link-toiminnolla

Täysin uudessa X-Trailissa on Nissanin ProPILOT-järjestelmä, joka avustaa kuljettajaa entistäkin monipuolisemmin erilaisissa tilanteissa. Järjestelmä on nimeltään ProPILOT Navi-Link-toiminnolla. Järjestelmä on suunniteltu vähentämään kuljettajan väsymystä ja stressiä ja sen käyttö on erittäin intuitiivista.

ProPILOT Navi-Link-toiminnolla pystyy kiihdyttämään ja hidastamaan autoa sekä pitämään sen kaistalla. Järjestelmä voi kiihdyttää auton asetettuun nopeuteen ja hidastaa sen pysähdyksiin, sopeuttaen auton nopeuden vaihtelevaan liikenteeseen. Järjestelmä pystyy myös lähtemään liikkeelle automaattisesti, jos auto on ollut paikallaan alle kolme sekuntia ja edessä olevat ajoneuvot lähtevät liikkeelle.

Täysin uuden Nissan X-Trailin päivitetty järjestelmä osaa nyt sopeuttaa ajonopeuden automaattisesti ulkoisten olosuhteiden mukaan. Esimerkiksi kun auto siirtyy maantiellä alemman nopeusrajoituksen alueelle ja järjestelmä näkee uuden nopeusrajoituksen tai jos tiessä oleva kaarre on liian tiukka säädettyyn nopeuteen verrattuna.

Lisäksi ProPILOT Navi-Link-toiminnolla on nyt yhteydessä myös kuolleen kulman tutka-antureiden kanssa ja auttaa estämään törmäyksen, mikäli kaistaa ollaan vaihtamassa toisen ajoneuvon ollessa kuolleessa kulmassa.

Liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmään tehtyjen päivitysten ansiosta se voi jarruttaa auton pysähdyksiin, jos edessä havaitaan liikkuva kohde. Hätäjarrutus toimii myös jos liikkuva tai paikallaan oleva kohde havaitaan peruutettaessa.

Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus

Nissanin älykäs peräänajovaroitin automaattisella hätäjarrutustoiminnolla lisää auton turvallisuutta. Kehittyneen tutkateknologian ansiosta anturit osaavat valvoa tietä edellä olevan auton ohitse havaitakseen jarruttaako jokin muu auto äkillisesti.

Täysin uudessä X-Trailissa on kehittyneet ajovalot, joiden ansiosta valaisimesta on voitu tehdä siro ja tyylikäs. Se parantaa X-Trailin aerodynamiikkaa ja järjestelmä säätää valokeilan muotoa vastaan tulevan liikenteen mukaisesti. Käytössä on useita LED-yksiköitä, joilla voidaan ohjata valokeilan suuntaa ja muotoa. Yksittäisiä matriisi-LED-yksiköitä kytketään pois päältä tai himmennetään, jotta saadaan maksimaalinen näkyvyys ilman vastaantulijan häikäistymistä.

Täysin uudessa X-Trailissa on myös uusi keskiturvatyyny, joka laukeaa etuistuinten väliin estääkseen etumatkustajia osumasta toisiinsa sivutörmäyksessä. Keskiturvatyyny täydentää kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyjä sekä sivu- ja verhoturvatyynyjä, jotka kuuluvat täysin uuden X-Trailin vakiovarustukseen.

”Täysin uusi X-Trail on Nissanin innovatiivisen teknologian voimannäyte. Täysin uusi X-Trail on suunniteltu alusta lähtien asiakkaidemme tarpeiden mukaiseksi. Tämä koskee kaikkea e-POWER-järjestelmästä sähköiseen välittömän vasteen takaavaan voimalinjaan ja sähköiseen e-4ORCE-järjestelmäämme sekä kaikkiin varustetasoihin saatavilla oleviin kehittyneisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin ja sisätilojen joustavuuteen. X-Trail on jo yli 20 vuoden ajan ollut mukavuuden, käytännöllisyyden, turvallisuuden ja itsevarmuuden maamerkki. Kun tähän lisätään vielä intuitiivinen teknologia ja kestävä muotoilu, olemme vakuuttuneita siitä, että täysin uusi X-Trail jatkaa aikaisempien sukupolvien menestystarinaa,” sanoo Leon Dorssers, Nissan AMIEO-region Regional Senior Vice President, Marketing and Sales.

e-POWER-järjestelmä1,5 litran VCR-turbopolttomoottori
Istuinpaikat5757
Vetävät pyörätEtuvetoe-4ORCE-nelivetoEtuveto
Suurin teho (kW/hv)150/204157/213157/213120/163
Suurin vääntömomentti (Nm)330ETU 330 + TAKA 195ETU 330 + TAKA 195300
Yhdistetyt CO2-päästöt, WLTP (g/km)132–134143–145146–148161–164164–166
Yhdistetty polttoaineenkulutus, WLTP (l/100 km)5,8–5,96,3–6,46,4–6,57,1–7,27,3–7,4
Huippunopeus (km/h)170180180200
0–100 km/h (s)8,07,07,29,6

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi