Uuden sukupolven ŠKODA FABIA Rally2 todistaa kyvykkyytensä talvitestin ääriolosuhteissa
Samalla kun nykyinen ŠKODA FABIA Rally2 evo -malli starttasi kauden 2022 WRC2-luokan voitolla Monte Carlon rallissa, seuraajamallin kehitys on jo saatu täyteen vauhtiin. ŠKODA Motorsport testasi hiljattain uuden sukupolven ŠKODA FABIA Rally2 -mallia Pohjois-Suomen äärimmäisissä talviolosuhteissa.
Suomen SM1-mestari Emil Lindholm (FIN), WRC2-luokan mestari Andreas Mikkelsen (NOR) ja WRC-luokan tähtikuljettaja Kris Meeke (GBR) tarttuivat testiauton rattiin lämpötilan laskiessa peräti –14 celsiusasteeseen paksun lumen peittämillä teillä.
ŠKODA Motorsportin yksityistallit ja niiden autot joutuvat kohtaamaan kaikentyyppisiä sääolosuhteita eri puolilla maailmaa: kuumuutta Afrikassa, rankkasateita Aasiassa ja hyytävää kylmyyttä Pohjois-Skandinaviassa. Ralliautoja koskevista määräysistä johtuen WRC2-luokan autojen kuten ŠKODA FABIA Rally2 evon täytyy kestää näitä olosuhteita rajallisin teknisin sovituksin.
”Sen vuoksi testaamme uuden sukupolven ŠKODA FABIA Rally2 -autoa mahdollisimman monilla eri ajopinnoilla ja mahdollisimman monenlaisissa ajo-olosuhteissa. Näin mikään ei pääse yllättämään yksityistallejamme, kun ne osallistuvat autolla kilpailuun”, selostaa ŠKODA Motorsportin tulevan ralliauton kehitystiimin pääsuunnittelijana toimiva Jan Krasula. Kun testit kaikentyyppisillä asfaltti- ja sorateillä oli saatu suoritettua, Krasula kuljettajatiimeineen suuntasi kohti Pohjois-Suomea talven vaativiin ääriolosuhteisiin.
Viisipäiväisen testin aikana lämpötila napapiirin pohjoispuolella laski peräti –14 celsiusasteeseen. Kolme kokenutta kuljettajaa ajoivat vuorotellen ŠKODA FABIA Rally2 -testiautolla: norjalainen rallin MM-sarjan WRC2-luokan ja EM-sarjan hallitseva mestari Andreas Mikkelsen, pohjoisirlantilainen viisi WRC-osakilpailua voittanut Kris Meeke ja hallitseva Suomen SM1-mestari Emil Lindholm. He ajoivat ensimmäistä kertaa nastarenkailla varustetulla uuden sukupolven ŠKODA FABIA Rally2 -ralliautolla.
”Tavoitteena oli testata esimerkiksi alustan osien ja voimansiirtolinjan komponenttien kestävyyttä ja suorituskykyä näissä erittäin ankarissa talviolosuhteissa”, Krasula kertoo. ”Lisäksi meidän on varmistettava, että ohjaamon mukavuustaso tyydyttää miehistöä, kun ulkona on jäätävän kylmää. Esimerkiksi tuulilasi ei saa huurtua, eikä sisätilan lämpötila saa laskea tietyn tason alle.”
Erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja kokeiltuaan ŠKODA Motorsportin mekaanikot sekä testikuljettajat olivat tyytyväisiä saavutettuun edistykseen. ”Minulla oli jo valmiiksi erittäin hyvä tunne uuden sukupolven ralliautosta asfaltti- ja sorateillä suoritettujen testien pohjalta. Viimeisimmän lumisilla teillä ajetun testin jälkeen voin vahvistaa, että tuo tunne piti kutinsa. Auto tuntuu erittäin hyvältä. Olemme ehdottomasti oikeilla jäljillä uuden sukupolven ŠKODA FABIA Rally2 -ralliauton kehityksessä”, totesi Andreas Mikkelsen.
Kris Meeke : ”Koko testikokonaisuus sujui suunnitellusti. Olemme jälleen edistyneet ja tehneet lisää tärkeitä havaintoja. ŠKODA Motorsportin insinöörit ovat kokeilleet erilaisia teknisiä ratkaisuja. Nautin todella paljon uuden sukupolven ŠKODA FABIA Rally2 -autolla ajamisesta.”
Emil Lindholm : ”On ollut huikeaa nähdä uuden auton kehitys ja kuinka nopea se on ollut. Oli myös todella hienoa päästä ajamaan Suomen Lapissa auton ensimmäiset lumitestit.”