Uusi raportti – Kuljetusalalla on kova paine siirtyä sähköön
Euroopan johtavien verkkokauppa- ja valmistusta harjoittavien yritysten mukaan maantiekuljetukset on tärkein CO2-päästöjen vähentämisalue. Ipsosin ja Volvo Trucksin uusi raportti osoittaa, että yritykset ovat valmiita maksamaan enemmän kuljetusyrityksille, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alhaisemmat.
Tutkimusyhtiö Ipsos on haastatellut Volvo Trucksin puolesta 100 suurta verkkokauppa- ja valmistusta harjoittavaa yritystä kahdeksassa Euroopan maassa niiden vaatimuksista fossiilittomia kuljetuksia kohtaan tulevissa hankinnoissa.
Suurin osa näistä yrityksistä on asettanut tavoitteita ilmastojalanjälkensä pienentämiseksi. 78 % haastatelluista sanoo olevansa valmiita maksamaan enemmän kuljetusyrityksille, joilla on vähän tai ei lainkaan hiilidioksidipäästöjä, ja 85 % on valmiita vaihtamaan kuljetusyritystä, jos he eivät täytä heille asetettuja vaatimuksia.
Tutkimus osoittaa myös selkeän yhteyden tulevien liiketoimintamahdollisuuksien ja fossiilittomien kuljetusten välillä. 60 % yrityksistä uskoo menettävänsä asiakkaita seuraavien kolmen vuoden aikana, jos he eivät pysty vastaamaan kuluttajien kysyntään vähähiilidioksidipäästöisistä tai nollapäästöisistä toimituksista.
”On erittäin positiivista nähdä tämä suuri paine fossiilivapaille kuorma-autokuljetuksille. Se tarkoittaa, että näemme alalla massiivisen muutoksen tulevina vuosina. Uskomme, että sähköistäminen on avaintekijä kohti päästöttömiä maantiekuljetuksia, ja olemme ylpeitä voidessamme tarjota jo nyt täysin sähköisiä kuorma-autovaihtoehtoja useimpiin kuljetustehtäviin. Siirtyminen sähköön tarkoittaa lisää liiketoimintamahdollisuuksia”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin pääjohtaja.
Volvo Trucks on asettanut maailmanlaajuiseksi tavoitteeksi, että vuonna 2030 50 % kaikista myydyistä uusista kuorma-autoista on akku- tai polttokennosähkökäyttöisiä. Siirtymistä sähköön johtavat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka, joissa tavoitteet ovat vielä korkeammat. Esimerkiksi Euroopassa pyrkimys on tällä hetkellä noin 70 % kaikista vuonna 2030 myytävistä uusista kuorma-autoista.
Tietoa tutkimuksesta
- Tutkimus tehtiin kesäkuussa 2022, ja siihen haastateltiin 100 senior-tason ammattilaista, jotka tyypillisesti vastaavat hankinnoista, logistiikasta, toimitusketjun hallinnasta ja/tai kestävästä kehityksestä.
- Tutkimukseen osallistuneet maat olivat: Saksa, Ranska, Iso-Britannia, Italia, Espanja, Alankomaat, Ruotsi ja Norja.