Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Brittitutkimuksen mukaan sähköpotkulaudat vähentävät kaupunkien ruuhkia ja päästöjä

University College Londonin (UCL) tutkimuksen mukaan sähköpotkulaudat vähentävät hiilidioksidipäästöjä ja ruuhkia kaupungeissa. Lisäksi ne säästävät käyttäjiltä matkoihin kuluvaa aikaa.

Isossa-Britanniassa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että sähköpotkulautamatkat vähensivät kasvihuonepäästöjä jopa 45 % verrattuna muilla liikennevälineillä tehtyihin matkoihin. Sähköpotkulaudat lyhensivät myös työmatka-aikoja erityisesti ruuhka-aikoina, ja ne täydentävät usein muuta julkista liikennettä. 

“Tutkimuksen mukaan käyttäjät säästivät jopa 4000 tuntia matkoissa kolmen kuukauden tutkimusjakson aikana. Sähköpotkulauta on erinomainen valinta, kun käyttäjä haluaa liikkua hiilineutraalisti ja vaivattomasti”, Voi Technologyn yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Hannu Oskala sanoo. 

Tutkimuksen aikana sähköpotkulaudat säästivät yli 48 000 kilometriä muuten moottoroidulla ajoneuvoilla ajettuja matkoja. 

“Tutkimus osoitti, että sähköpotkulaudat auttavat vähentämään ilmansaasteita ja päästöjä erityisesti ruuhka-aikoina, sillä niillä usein korvataan automatkoja”, ULC:n tutkija Emmanuel Chaniotakis sanoo.

Tutkimuksen mukaan päästösäästöt ovat positiivisia tilanteissa, joissa sähköpotkulaudan käyttöikä on keskimääräinen tai pitkä (yli 6 500 km) ja käyttöteho on keskimääräinen tai tätä parempi. 

“Voi on panostanut merkittävästi sähköpotkulautojen kestävyyteen, tehokkuuteen ja mahdollisimman pitkään käyttöikään. Tutkimuksessa on huomioitu sähköpotkulaudan päästöt koko sen elinkaaren ajan. Skuutti on jopa näin tarkasteltuna erittäin kestävä ja päästöjä vähentävä vaihtoehto”, Oskala summaa. 

Oskala toivoo, että sähköpotkulaudat tulisivat luonnolliseksi osaksi kaupunkiliikkumista ja työmatkaliikennettä. 

“Sähköpotkulauta on edullinen ja helppo tapa täydentää muuta julkista liikennettä. Esimerkiksi bussipysäkiltä tai juna-asemalta matkan jatkaminen työpaikalle on nopeaa ja mahdollistaa sen, että henkilöauton voi jättää kotiin”, Oskala pohtii. 

Näin tutkimus tehtiin: 

University College Londonin energiainstituutin toteuttamassa tutkimuksessa käytettiin dataa 190 000 Bristolissa tehdystä sähköpotkulautamatkasta kolmen kuukauden ajalta. Tutkimus sisälsi päästöt eri kulkumuotojen osalta koko niiden elinkaaren ajalta aina valmistuksesta käyttöiän loppuun saakka. Tutkimuksessa vertailtiin Voi sähköpotkulautoja, moottoroituja ajoneuvoja,kävelyä ja pyöräilyä. 

ULC:n energiainstituutin tutkimus on ensimmäisiä akateemisia tutkimuksia, joka sisältää sähköpotkulautojen  ympäristöarvioinnin ja käyttää todellisia matkoja – ja ottaa huomioon myös sähköpotkulautojen päästöt niiden koko elinkaaren ajalta. 

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi