Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

FinnCycle-tutkimushanke: Pyöräilystä vaihtoehto Turun arkiliikenteeseen

Tammikuussa alkanut FinnCycle-tutkimushanke tutkii pyöräliikenteen seuraavan suuren kehitysloikan toteuttamista Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on vakiinnuttaa pyöräily osaksi kaupunkien liikennejärjestelmää. Turku osallistuu Tampereen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Vernen toteuttamaan tutkimukseen yhdessä 12 muun suomalaiskaupungin kanssa.

Turun kaupunkipyörä Fölläri on tuttu näky liikenteessä

Turussa, kuin myös muualla Suomessa on todettu, että yksi suurimmista haasteista päästötavoitteiden saavuttamiseen on liikenteen tuottamat päästöt. Kestävän aktiivisen liikkumisen tukeminen on varmin tapa auttaa vihreää siirtymää. Vaikka kaupungit ovat saaneet rahaa pyöräilyolosuhteiden parantamiseen, niin pyöräilyä ei vieläkään mielletä aidosti vaihtoehtona julkiselle liikenteelle ja yksityisautoilulle.

– Pyöräilyä ajatellaan usein pelkästään liikuntaharrastuksena, vaikka se pitäisi nähdä osana liikennejärjestelmää, yhtenä arjen liikkumismuotona, sanoo FinnCycle-hankkeen vetäjä, väitöskirjatutkija Harri Vaarala Tampereen yliopistosta.

Tutkimushanke keskittyy suomalaisen pyöräilyyn liittyvän tiedon tuottamiseen, tukemaan päättäjiä, viranomaisia ja liikennesuunnittelijoita työssään pyöräliikenteen edistämisessä. Tutkimuksessa pyöräilyn edistämisen edellytyksiä suomalaiskaupungeissa peilataan hyviksi todettuihin eurooppalaisiin käytäntöihin.

Toimiva infra ja talvikunnossapito kynnyskysymyksiä

Ilmastonmuutos, kaupungistuminen ja väestön liikkumattomuus ovat painavia syitä edistää pyöräliikennettä kaupungeissa. Jotta yhä useampi valitsisi pyörän arjen matkoilleen, kaupungeista pitäisi löytyä pyöräliikenteelle laadukas infra, sitä suosiva liikenneverkko ja toimiva talvikunnossapito.

–  Turussa on viime vuosina parannettu pyöräilyn olosuhteita kiihtyvään tahtiin. Esimerkiksi on keskustaan asennettu satoja uusia pyörätelineitä ja viime vuonna Turkuun valmistuivat ensimmäiset pyöräkadut. Tämän lisäksi uusia pyöräteitä suunnitellaan Itäiselle Rantakadulle ja Itäiselle Pitkäkadulle. Uusien kaupunkipyörien suosio taas kielii kaupunkilaisten kiinnostuksesta pyöräilyä kohti, toteaa liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen Turun kaupungilta.

Harri Vaaralan mukaan tulevaisuudessa pyöräilylle pitää esimerkiksi tarjota oma turvallinen paikka liikenteessä sekä mahdollistaa ympärivuotinen ajaminen.

– Risteykset ja pysäköinti vaativat myös huomiota. Yleensäkin koko matkaketju pitäisi suunnitella pitkäjänteisesti, hän korostaa.  

FinnCycle-tutkimushankkeen pääteemoja ovat pyöräliikenteen infran laatu, pyöräily-ystävällinen liikenneverkko, pyöräliikenteen kausivaihtelu ja pitkäjänteinen liikennepolitiikka.

Tutkimus kestää kesäkuuhun 2025 saakka. Liikenteen tutkimuskeskus Verne tekee tutkimus- ja kehitystyötä tiiviissä yhteistyössä hanketta rahoittavien 13 suomalaisen edelläkävijäkaupungin kesken. Hankkeessa ovat mukana Helsinki, Hyvinkää, Joensuu, Jyväskylä, Kokkola, Kuopio, Lahti, Oulu, Pori, Rauma, Tampere, Turku ja Vaasa.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi