Kuljetusbarometri: Kuljetusyrittäjät haluavat seuraavalta hallitukselta panostuksia tiestöön ja ammattidieselin käyttöön – jakeluvelvoitteen korotukset peruttava
Kuljetusyrittäjien mielestä ammattidiesel ja maltillinen jakeluvelvoite ovat merkittäviä keinoja hillitä energiakustannuksia kuljetusalalla, käy ilmi SKAL Kuljetusbarometrista. Lisäksi seuraavan hallituksen on satsattava tiestöön ja tieverkon korjausvelkaan. Jakeluvelvoitteelle kaavaillut jättikorotukset on peruttava.
SKAL kysyi kuljetusyrittäjien näkemyksiä tulevalle hallituskaudelle. Kuljetusbarometriin vastasi 641 kuljetusyrittäjää, joka on kattava otos alan näkemyksistä. Barometri antaa kuvan kuljetus- ja logistiikka-alan näkemyksistä keväälle 2023.
Peräti 92 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä tai tärkeänä, että seuraava hallitus viimeistelee ammattidieselin käyttöönoton tulevalla vaalikaudella.
– Kuljetusalan viesti tulevalle hallitukselle on selvä: ammattidiesel on saatava viimein käyttöön. Kuljetusala on kärsinyt kohonneista kustannuksista jo ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Energian ja polttoaineiden hinnat ovat syventäneet ahdinkoa entisestään. Ammattidiesel on tehokkain tapa hillitä kustannusten nousua, toteaa SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Rapautuva tieverkko kuljetusyritysten huolena
Yritysten mielestä tärkeimpiä toimia seuraavalle ovat nykyisen tieverkon korjausvelan hoitaminen sekä tienpidon rahoituksen nostaminen. 96 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä tai tärkeänä sitä, että tieverkon korjausvelkaa hoidetaan. Lähes 70 prosenttia vastanneista pitää erittäin tärkeänä, että tienpitoon varataan riittävä rahoitus.
– Tiestömme ei ole nyt hyvässä kunnossa ja tämän kaikki näkevät päivittäin. Jotta tiestön korjausvelka pysyisi edes nykytasollaan, pitäisi vuosittain päällystää vähintään 4 000 tiekilometriä, Kujala sanoo.
Kujala muistuttaa, että tieliikenne vastaa noin 90 prosentista Suomessa kuljetetuista tavaratonneista. Viime vuosina tämä on korostunut entisestään.
– Alimitoitettua rahoitusta on nostettava tiestön ylläpidon ja kehittämisen vaatimalle tasolle. Tasokorotus, jolla liikenneinfrastamme huolehditaan vastuullisella tavalla, vaatii peräti miljardin lisärahoituksen. Tämä summa tarvitaan perustienpidon rahoitustason nostoon, korjausvelan poistamiseen ja kehittämisinvestointeihin, hän jatkaa.
SKAL on käynnistänyt yhdessä Suomen Tieyhdistyksen kanssa Tievetoomuksen, joka on kerännyt nopeasti yli 440 allekirjoitusta.
– Allekirjoittaneiden runsas lukumäärä osoittaa, että Suomessa jaetaan laajasti huolta tiestön kunnosta sekä tiestöön osoitetuista resursseista. On hyvä muistaa, että tiestön kunnossapito tulee halvemmaksi kuin jälkijättöinen korjailu, Kujala sanoo.
Korotukset jakeluvelvoitteeseen peruttava
Suurin osa vastanneista haluaa säilyttää dieselin jakeluvelvoitteen alemmalla tasolla. Peräti 84 prosenttia pitää tätä erittäin tärkeänä tai tärkeänä toimenpiteenä.
Kujalan mukaan uuden hallituksen on heti aloittaessaan peruttava vuoden 2024 alussa voimaan tuleva jakeluvelvoitteen korotus.
– Olisi täysin kestämätöntä, että 1.1.2024 polttonesteiden hinnat nousisivat yön yli vähintäänkin 20 senttiä litralta. Tästä kärsisivät kuljetusalan lisäksi kaikki suomalaiset, jotka joutuvat käyttämään työmatkoillaan autoa, Kujala sanoo.
SKAL Kuljetusbarometri 1/2023
Kuljetusbarometrikysely 1/2023 lähetettiin 4302 vastaanottajalle 19.12.2022. Vastausaikaa oli 9.1.2023 asti. Barometriin 1/2023 vastasi 641 jäsenyrittäjäämme. Kuljetusbarometrin 1/2023 ajankohtaiskysymyksillä selvitimme tiestön kuntoa ja sen vaikutusta ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen. Väylävirasto osallistui tiestöä ja talvihoitoa koskevien kysymysten laadintaan. Lisäksi kysyimme kuljetusyrittäjien painotuksia eduskuntavaaleissa.