Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Matkahuolto investoi kasvuun ja asiakaskokemukseen – tavoitteena myös kansainväliset asiakkuudet

Suuria tuotantomallimuutoksia läpikäynyt Matkahuolto investoi kasvuun ja asiakaskokemukseen. Turussa syksyllä käyttöön otettava uusi logistiikkaterminaali nopeuttaa pakettien lajittelua ja mahdollistaa kasvun niin kotimaisissa kuin kansainvälisissäkin verkkokauppa-asiakkaissa. Lisäksi Matkahuolto vauhdittaa jo ennestään nopeita toimituksiaan ja kasvattaa ulkopakettiautomaattiensa määrää.

Matkahuollon pakettiautomaatti. Kuva: Katri Lehtola – Keksi – Matkahuolto

Matkahuolto on uudistanut palvelupisteverkostoansa ja tehostanut tuotantomalliaan voimakkaasti kuluneen vuoden aikana. Tämä on näkynyt digitaalisten lipunmyynti- ja pakettipalveluiden ahkerana kehitystyönä, pakettiautomaattien lisäämisenä ja fyysisten palvelupisteiden kehittämisenä asiakasvirtojen siirryttyä digitaalisiin kanaviin. Suurien muutosten jälkeen Matkahuolto investoi nyt asiakaskokemukseen ja uusiin kasvumahdollisuuksiin.

Turun uusi terminaali mahdollistaa kansainvälisen kasvun

Matkahuolto käynnistää toiminnan Turussa uudessa logistiikkaterminaalissa syksyllä ja terminaali on täysin käytössä kevään 2024 aikana. Investointi Turun terminaaliin tarkoittaa nykyisen lajittelutehokkuuden moninkertaistumista, mikä näkyy asiakkaille entistä nopeampina toimituksina sekä entistä vähäisempinä lajitteluvirheinä. Logistiikkaterminaalin sijainti ja edistynyt teknologia mahdollistavat Matkahuollolle myös kansainvälistä kasvua. Investointi on jatkumoa 2021–2022 käyttöönotetuille uusille logistiikkaterminaaleille Vantaalla, Tampereella ja Jyväskylässä.

Logistiikka-alalla kilpaillaan tällä hetkellä kansainvälisistä asiakkaista, ja haluamme tarjota ensiluokkaista palvelua myös heille. Uusi logistiikkaterminaalimme palvelee lautalla Suomeen saapuvia verkkokauppalähetyksiä ja pystymme tarjoamaan entistä nopeampia toimitusaikoja. Tällä hetkellä yli 90 % paketeistamme on tilaajalla seuraavana arkipäivänä”, Matkahuollon Pakettipalvelut ja Palvelupisteverkosto -liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen kertoo.

”Out-of-home-delivery” on kuluttajien ykköstoive – Matkahuolto investoi ulkoautomaatteihin

Matkahuolto toi ensimmäisenä Suomeen ulkoautomaatit kesällä 2021 ja ne saivat erinomaisen vastaanoton. Pian Matkahuollon kuljettamia paketteja on mahdollista tilata entistäkin lähemmäksi kotia, kun yhtiö aloittaa yhteistyön ruotsalaisen ulkoautomaattitoimittaja iBoxenin kanssa Suomessa. Yhteistyön myötä ulkoautomaattien määrä nousee 100:aan automaattiin tämän vuoden kuluessa. Ensimmäiset uudet ulkoautomaatit otetaan käyttöön toukokuussa ja ne sijoitetaan asukaskeskittymiin asuinkiinteistöjen yhteyteen tai välittömään läheisyyteen piha-alueille pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun. Automaateista voi sekä lähettää että noutaa lähetyksiä vuorokauden ympäri Matkahuollon Paketit-sovellusta käyttämällä.

Asiakkaamme haluavat nimenomaan noutaa pakettinsa omilla ehdoillaan mahdollisimman läheltä paikasta ja ajasta riippumatta, ja ulkoautomaatit täyttävät tuon toiveen täysin. Ylipäätään pakettiautomaatit ovat Suomessa valtavan suosittuja, ja me kasvatamme niiden määrää verkostossamme 1000:een tämän vuoden aikana”, Nevalainen jatkaa.

Matkahuolto kehittää asiakaskokemusta jatkuvasti. Yhtiö on toimialansa arvostetuin brändi Taloustutkimuksen vuosittain tekemän Brändien arvostus -tutkimuksen mukaan ja lisäksi suomalaiset kuluttajat valitsivat Matkahuollon vastuullisimmaksi paketti- ja logistiikkabrändiksi vuoden 2023 Sustainable Brand Index -tutkimuksessa, joka perustuu kuluttajien näkemyksiin ja arvioon brändien vastuullisuudesta. Digitaalisten palvelujen ohella palvelupisteverkoston kehittäminen ja ulkopakettiautomaattien määrän kasvattaminen tekee Matkahuollosta entistäkin kiinnostavamman kumppanin myös kansainvälisille verkkokaupoille.

Kuluttajat odottavat äärimmäisen nopeita kuljetuksia myös kansainvälisesti, jolloin verkkokauppiaat valitsevat kumppanit ns. last milen eli logistiikkaterminaalilta kuluttajalle tapahtuvan palvelunopeuden perusteella. Pakettimme ovat keskimäärin 1,04 arkipäivän päästä tilaamisesta kuluttajalla”, Nevalainen avaa.

Lukuja Matkahuollon paketeista

  • Matkahuolto käsittelee 20 miljoonaa pakettia vuodessa.
  • Matkahuollon pakettiasiakkaita palvelee jo lähes 2 300 palvelupistettä ja pakettiautomaattia kautta maan.
  • Matkahuollon verkostossa on 100 ulkoautomaattia ja yhtensä 1 000 pakettiautomaattia vuoden 2023 loppuun mennessä.
  • Matkahuolto kuljettaa paketin perille keskimäärin 1,04 arkipäivässä tilaamisesta.
  • Paketti kannattaa ostaa etukäteen verkosta tai Paketit-sovelluksesta. Sovelluksessa voi kätevästi myös seurata ja hallinnoida niin lähteviä kuin saapuvia pakettejaan.
FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi