Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Mercedes-Benz testasi sähköautojen jarruja Ruotsin talvessa

Mercedes-Benz on saanut päätökseen haastavat jarrutestit testikeskuksessaan Ruotsin Arjeplogissa Napapiirin tuntumassa. Tähtimerkki on hyödyntänyt oman keskuksensa sijaintia ja fasiliteetteja testaustoiminnassaan jo yli 20 vuoden ajan saadakseen luotettavan kuvan autojen ja niiden tekniikan käyttäytymisestä äärimmäisissä olosuhteissa.

Kokeita jääradalla revontulien loimutessa. Kuva: Mercedes-Benz

Tällä kertaa koeteltavina olivat erityisesti jarrut ja niiden ohjausjärjestelmät, joita Mercedes-Benz aikoo hyödyntää seuraavan sukupolven sähköautoissaan. Nykyisten EQE:n, EQS:n, EQS SUV:n sekä EQE SUV:n lisäksi testialustoina toimivat siksi myös tulevat sähköautomallit ja -alustat. Testien aikana lämpötila laski –26 asteeseen, ja kaikilla testiautoilla ajettiin Arjeplogissa sekä jäällä että vaativassa tunturimaastossa.

”Koeajoissa tiimimme keskittyi erityisesti arvioimaan aktiivisten turvajärjestelmien tehokkuutta sekä ajotuntumaa – ja mukavuutta. Kehitystiimi optimoi jarrujen toiminnan erikseen kussakin mallisarjassa ja vei testeissä jokaisen ajoneuvon sen kykyjen rajamaille”, Mercedes-Benzin jarrutestaustoimintaa johtava Christoph Böhm kertoo.

Jää- ja lumipinta syövät kitkan murto-osaan kesäkeleistä

Autoilun sähköistymisen edellyttämässä tuotekehityksessä keskitytään parhaillaan uuden sukupolven ajonvakauden hallintajärjestelmiin. Pyrkimyksenä on hyödyntää täysimääräisesti sähköistymisen etuja auton pyörien välittämän liike-energian hallinnassa. Jatkossakaan useimmat kuljettajat eivät todennäköisesti huomaa, kuinka heidän autonsa estävät vaaratilanteisiin joutumisen jo ennakolta. Christoph Böhmille ja hänen tiimilleen tämä on varma osoitus siitä, että kehitystyössä on onnistuttu.

Ruotsin Lapin tiestöä on kehitetty Arjeplogin suuren autoalan testialueen tarpeisiin. Kuva: Mercedes-Benz

Autot ovat muuttuneet täysin sen jälkeen, kun Mercedes-Benz avasi Arjeplogin testikeskuksensa. Talvitestauksen tuomat hyödyt ovat kuitenkin ennallaan: kuivaan asfalttiin verrattuna kitkakerroin jäällä ja lumella on jopa 90 prosenttia alhaisempi. Näin isolla erolla on ratkaiseva vaikutus auton ajovakauteen ja ohjattavuuteen – erityisesti kiihdytyksissä, pysähdyttäessä ja käännöksissä. Toinen Napapiirin tarjoama etu on, että olosuhteet ja alustat pysyvät suhteellisen vakaina koko talvikauden ajan. Testiajoneuvot on varustettu vakiomallisilla Keski-Euroopan all-season- tai Pohjoismaisilla talvirenkailla. Näin varmistetaan, että autot vastaavat mahdollisimman tarkasti Mercedes-Benzin asiakkaiden käyttäytymistä ja ajotapoja.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi