Mersun historiallisia kuorma-autoja esiteltiin klassikkojen kokoontumisessa Karlsruhen linnan maisemissa
Mercedes-Benz Trucks Classic toi näytille viisi Mercedes-Benzin klassikkoautoa perinteisessä ”Tribute to Carl Benz” -tapahtumassa viime sunnuntaina. Karlsruhen linnan historiallisessa ympäristössä viisi kuorma-autoa yhtiön 125-vuotisesta kuorma-autohistoriasta osoittivat, että kolmisakaraisella tähdellä varustetut hyötyajoneuvot ovat jo vuosikymmenien ajan symboloineet korkeimpien laatu-, innovaatio-, turvallisuus-, taloudellisuus- ja luotettavuusstandardien saavuttamista.
”Olemme iloisia voidessamme osallistua ensimmäistä kertaa Mercedes-Benz Trucks Classicina tähän juhlaan, tapahtumaan, joka kunnioittaa yhtä yrityksemme perustajista”, sanoo Bernd Hufendiek Mercedes-Benz Trucks Classicista ajoneuvotuesta vastaavana henkilönä. ”Olemme erityisen ylpeitä voidessamme esitellä tässä tapahtumassa viisi mallistomme jalokiveä, joista osa on esillä asiakaskeskuksessamme Wörthissä loppuvuoden ajan.”
Perinteinen tapahtuma auton keksijän Carl Benzin kunniaksi
Mercedes-Benz Trucks Classicin kuljettajat ja klassikkoautoasiantuntijat olivat kello 10-16 välillä valmiina ja odottamassa ajoneuvojen luona tässä sunnuntaisessa kunnianosoituksessa Karlsruhen luultavasti tunnetuimmalle kansalaiselle – Carl Benzille – ja jakoivat mielenkiintoista tietoa tapahtuman vierailijoille. Mercedes-Benzin Wörthin kuorma-autotehtaan viisi harvinaista kuorma-autoa oli sijoitettu aivan tapahtuman pääsisäänkäynnin läheisyyteen Karl Friedrichin muistomerkin viereen. Paikalle klassikot saapuivat omin voimin, sillä ne oli ajettu sinne Wörthistä Karlsruheen.
Mercedes-Benz Trucks Classicin harvinaisia klassikkoautoja historiallisessa ympäristössä
Karlsruhen Schlossplatzilla vanhin Mercedes-Benz Trucks Classic -näyttelyajoneuvo oli Mercedes-Benz L 3000 S -alustainen ajoneuvo vuodelta 1939, jota valmistettiin noin 16 500 kappaletta. S tarkoittaa standardia eli takavetoautoa. Esikammioinen OM 65 -dieselmoottori, jossa on neljä sylinteriä rivissä ja iskutilavuus 4850 cm³, tuottaa 51 kW (70 hv) ja siihen on yhdistetty viisivaihteinen vaihteisto.
Tämä kiihdyttää tikapuurunkoisen ja jäykillä akseleilla varustetun, perinteisesti rakennetun kolmitonnisen ajoneuvon jopa 70 km/h nopeuteen. Mercedes-Benzin insinöörit kiinnittivät jo tuolloin suurta huomiota siihen, että kuorma-auton dieselin kulutus olisi mahdollisimman alhainen: L 3000 S:n kulutus oli noin 18 litraa sadalla kilometrillä, mikä oli tuolloin ennätys.
Vuonna 1951 syntyi Mercedes-Benz L 5000, jonka iskutilavuus oli 7274 cm³, teho 88 kW (120 hv) ja hyötykuorma viisi tonnia, ja joka oli esillä Karlsruhessa pressupeitteisenä lava-autona. Tässä L 4500:n Gaggenauin tehtaalla rakennetussa seuraajamallissa on kuitenkin myös aikansa huippuluokan varusteita. Tätä pyöristetyillä muodoilla olevan, esikammioisella kuusisylinterisellä rivimoottorilla varustetun kuorma-auton perusmallia valmistettiin yli 20 vuotta, aina vuoteen 1963 asti.
Mercedes-Benz L 315 on puolestaan raskas kuorma-auto. Näitä takavetoisia, manuaalivaihteisella kuusivaihteisella alustalla varustettuja ajoneuvoja, dumppereita ja puoliperävaunullisia vetoautoja valmistettiin Gaggenauin tehtaalla vuosina 1950-1958 yhteensä yli 13 700 kappaletta. Vuosina 1950-1955 niitä markkinoitiin nimellä L 6600.
”Tribute to Carl Benz” oli Mercedes-Benzin LAK 315 -mallin nelivetoinen dumpperi vuodelta 1955. OM 315:n kuusisylinterinen esikammiomoottori, jonka teho oli 107 kW (145 hv) ja tilavuus 8 276 cm³, on tunnusomainen malli. Vuonna 1957 mallivalikoimaan lisättiin takavetoinen vaihtoehto, jota valmistettiin 2480 kappaletta.
Harvinaisuus: Gaggenauin kaksoisetuakseli ja Wörthin ensimmäinen kuorma-auto.
Karlsruhessa oli esillä myös harvinainen ”tuhatjalkainen”, jonka runko oli Mauxionin suklaarasia: Kolmiakselinen, 16-tonninen Mercedes-Benz LP 333 -kuorma-auto vuodelta 1960 on yksi harvoista jäljellä olevista liikennekelpoisista lahden etuakselin kuorma-autoista.
Tästä poikkeuksellisesta kuorma-auton mallisarjasta valmistettiin tuolloin vain 1 833 ajoneuvoa hätäratkaisuna silloisen liikenneministerin Hans-Christoph Seebohmin säätämän lainsäädännön seurauksena, jotta samalla sallitulla kokonaispainolla saavutettaisiin suurempi hyötykuorma.
Kuusisylinterinen OM 326 -esikammiodieselmoottori, jonka iskutilavuus on 10 809 cm³, tuottaa 147 kW (200 hv), ja sen avulla kuorma-auton enimmäisnopeus on 84 km/h. Voimansiirrosta huolehtii kuusivaihteinen vaihteisto ja takaveto.
Karlsruhessa esillä ollut Mercedes-Benzin kuorma-autoperheen ”nuorin” jäsen oli LP 608, kevyt ohjaamo-moottoriperävaunu, jossa on lyhyt kuutiomainen ohjaamo vuodelta 1965. Tämän sarjan identtisen värinen malli oli ensimmäinen kuorma-auto, joka rullasi Wörthin tehtaan tuotantolinjalta 14. heinäkuuta 1965. Näyttelyn tärkeimmät ajoneuvotiedot: Suoraruiskutteinen rivinelosylinterinen OM 314, teho 59 kW (80 hv), iskutilavuus 3 783 cm³, viisivaihteinen vaihteisto, takaveto ja 80 km/h huippunopeus.
Sunnuntaina 23. huhtikuuta 2023 järjestettyyn Tribute to Carl Benz -tapahtumaan Schlossplatzille saapui lähes 400 näytteilleasettajaa. Ennen vuotta 1973 rakennetut klassikkoautot, joista monen keulalla komeili johtotähti, houkuttelivat paikalle kymmeniä tuhansia kävijöitä.