Moottori testasi katumaastureiden kesärenkaat: Jyvät erottuivat akanoista
Vaikka tavallista henkilöautoa painavampien katumaasturien renkaat ovat rakenteeltaan jäykempiä, epämukavuus ei osoittautunut näiden renkaiden ongelmaksi. Märkäpidossa nähtiin yllättävän isoja eroja, vaikka testissä oli mukana vain nk. premium-renkaita.
Moottorin kevään toisessa kesärengastestissä vertailtiin kokoluokan 215/65 R17 katumaasturien renkaita. Mukana oli vain perinteisesti laadukkaiksi miellettyjä merkkejä eli Bridgestone, Continental, Goodyear, Hankook, Michelin, Nokian, Pirelli ja Yokohama. Halvemman hintaluokan renkaat jätettiin vertailun ulkopuolelle. Tästä huolimatta tietyillä osa-alueilla renkaiden välille muodostui varsin isoja eroja.
Erityisesti märällä tehdyissä kokeissa renkaiden erot venyivät yllättävän suuriksi. Märkäjarrutuksessa kärkipaikan otti Continental ja seuraaville sijoille tulivat Nokian sekä Goodyear. Sen sijaan Pirelli ja Hankook vaativat yli neljä metriä Continentalia pidemmän matkan jarrutettaessa 80 km/h -nopeudesta. Ero on merkittävä ja voi tosipaikan tullen olla liian suuri törmäyksen välttämiseksi.
Tulos on sikäli looginen, että Hankookin ja Pirellin virallinen märkäpitoluokitus on B ja C, kun taas muiden testin renkaiden luokitus on A. Tämä kertoo siitä, että EU:n rengasmerkinnöillä on oikeasti konkreettista merkitystä kuluttajan kannalta. Myös ajettavuutta arvioivalla märkäkäsittelyradalla Hankook ja Pirelli sijoittuivat viimeisiksi. Poikkeuksena märkäominaisuuksissa Pirelli oli vesiliirtokokeessa testin paras ja Hankook puolestaan neljäs.
Kuivalla tehdyissä väistökokeissa, joissa simuloidaan maantienopeuksissa tapahtuvaa äkillistä väistötilannetta, loistivat Michelin ja Nokian. Molemmat palautuivat väistöliikkeen aiheuttamasta peräluistosta ongelmitta vielä 120 km/h -nopeudessa. Toista ääripäätä edusti Goodyear, jolle jo 105 km/h tuotti väistössä haasteita.
Katumaasturit ovat tavallisia henkilöautoja painavampia, minkä vuoksi niihin tarkoitetut renkaat ovat rakenteeltaan jäykempiä. Silti epämukavuus ei noussut testissä renkaiden ongelmaksi. Sama päti vierintävastukseen, joka vaikuttaa suoraa auton polttoaineenkulutukseen.
– Vierintävastuksen osaltakin renkaiden viralliset EU-merkinnät pitivät hyvin paikkansa. Parhaiten tällä osa-alueella menestynyt Hankook oli ainoa A-luokituksen saanut rengas, ja kolme C-luokan rengasta jäivät peränpitäjiksi, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen toteaa.
Kokonaisuutena Moottorin kesärengastestissä parhaiten menestyi Continental, jonka testivoitto sinetöityi jarrutuskokeissa. Saksalaisrengas pysähtyi sekä märällä että kuivalla tehokkaimmin. Testissä toiseksi sijoittuneen Nokian renkaan vahvuus oli puolestaan turvallinen ja yllätyksetön ajokäytös kaikilla pinnoilla.
Testirenkaat, koko 215/65 R17
Merkki ja malli Yleisarvosana
Continental Premium Contact 6 9,0
Nokian Hakka Blue 3 SUV 8,9
Bridgestone Turanza T005 8,8
Michelin Primacy 4+ 8,7
Goodyear Efficient Grip 2 SUV 8,6
Yokohama Blu Earth XT AE61 8,5
Hankook Ventus S1 Evo 3 EV 8,4
Pirelli Scorpion Verde 8,3
Katumaasturien kesärengastesti löytyy kokonaisuudessaan Moottorista 4/2023, joka ilmestyy keskiviikkona 22.3. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.
Uutinen rengastestiin liittyen löytyy tästä linkistä.