Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Moottori testasi kuorman vaikutuksen ajo-ominaisuuksiin – täyteen kuormattu auto vaatii kuljettajalta malttia

Moottori selvitti, miten auto käyttäytyy väistötilanteessa erilaisilla kuormilla. Lopputulos vahvistaa, että lomamatkalla on syytä olla erityisen varovainen.

Talviloma-aika lähestyy, ja ihmiset lähtevät täynnä olevilla autoillaan kohti Pohjois-Suomen hiihtokeskuksia. Tavaroiden huolellinen pakkaaminen ja rengaspaineiden säätäminen oikeiksi on tärkeää, mutta oikeaoppisesti kuormattu autokaan ei poista täyden kuorman aiheuttamia ajo-ominaisuuksien muutoksia. Moottori testasi, kuinka auto käyttäytyy tyypillisessä väistötilanteessa erilaisilla kuormilla.

Väistökoe tehtiin Volvo XC60 -katumaasturilla kylmällä ja märällä asfaltilla. Keiloista rakennetulla radalla simuloitiin äkillistä väistötilannetta, jossa auto ohjataan nopeasti ensin vasemmalle ja sitten takaisin oikealle kaistalle. Nastattomilla talvirenkailla varustettu auto kuormattiin suurimpaan sallittuun kantavuuteen sisältäen 54 kg:n painoon kuormatun suksiboksin. Kokeita tehtiin eri nopeuksilla ja kuormaa vähentäen. Lopuksi väistöä testattiin vielä kesärenkailla, pienellä kuormalla ja ilman suksiboksia.

Täydellä kuormalla ja neljällä henkilöllä auto lähti jo 60 km/h -nopeudella ensimmäisessä käännössä puskemaan lievästi ja reagoi selvällä viiveellä ohjauspyörän liikkeisiin. Hyvin toimiva ajonvakautusjärjestelmä auttoi kuitenkin pitämään auton keilojen välissä. Suuremmissa nopeuksissa viiveet vain voimistuivat, ja auto vaati poikkeuksellisen suuria ohjauksen kääntökulmia. Tämä voi tosipaikan tullessa yllättää kokeneenkin kuljettajan.

– Liikenteessä ei väistetä keiloja vaan kolareita. Oikea tilannenopeus ja riittävä turvaväli ovat sitä tärkeämpiä mitä isommalla kuormalla ollaan liikenteessä. Jos tie on luminen tai jäinen, auto reagoi sitäkin verkkaisemmin, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen painottaa.

Kun tavaratilasta poistettiin koko siellä ollut 170 kilogramman kuorma, mutta muu kuorma pidettiin samana, viiveet ja aliohjautuminen olivat aluksi lievempiä. Sen sijaan suuremmilla nopeuksilla ajokäytöksen muutos yllätti testiryhmän: tavaratilan tyhjentämisen myötä perä ei enää tehostanut kääntymistä omalle kaistalle paluussa, vaan auto aliohjautui enemmän kuin maksimikuormalla. Suuremmilla nopeuksilla tämä johti pitkiin keulapuskuihin vastaantulijoiden kaistalla.

Kahden hengen kuormalla ohjautuvuus terävöityi entisestään ja puhdas väistö onnistui hieman aiempaa suuremmalla nopeudella. Lopuksi testattiin käytöstä kahden hengen kuormalla kesärenkain, millä simuloitiin saman auton arkista työmatka-ajoa lomakuormaan verrattuna. Ilman kuormaa ja suksiboksia kesärenkaisen auton liikkeet ja reagointikyky olivat luonnollisesti terävimmillään.

– Vaikka kesärengas oli väistökokeessamme märällä asfaltilla selvästi tarkempi ja pitävämpi kuin kitkarengas, talvella kesärengas ei ole vaihtoehto. Talvilomalle lähdettäessä onkin hyvä tiedostaa, että vaikka keli olisi alkumatkasta märkä, talvirengas ei ole tuossa kelissä parhaimmillaan, Saarinen toteaa.

Aiheesta lisää Moottorin netistä.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi