Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

SAKA: Uskaltaako polttomoottoriautoa enää ostaa? – “Voit ajaa hyvillä mielin vielä 2040-luvullakin”

Sähköautot ovat jatkuvasti pinnalla kuukaudesta toiseen, eikä autoista uutisoidessa muusta enää puhutakaan. Lisäksi vilautellaan polttomoottoriautojen kieltoa keskustoissa, myynnin mahdollista loppumista ja viimeisimpänä kokonaan fossiilienergiasta pois siirtymistä. Ei siis ole ihme, että kuluttajat pohtivat nyt onko polttomoottoriauto menneisyyttä, vai vieläkö sellaisen uskaltaa ostaa jos on vaihtamassa autoa.

“Jos ostat polttomoottoriauton nyt, voit ajaa sillä hyvillä mielin vielä 2040-luvullakin”, toteaa Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula.

Aivan perätön toteamus ei ole, sillä Euroopan Unionin kaavailema kielto polttomoottoriautoille ei ole kiveen hakattu. Saksa on ollut etunenässä vaatimassa kieltoon poikkeusta synteettistä polttoainetta käyttäville polttomoottoreille, eli vain fossiiliperäisistä polttoaineista siirryttäisiin pois. 

Samanlainen toteamus löytyy myös vastikään Dubaissa pidetyssä ilmastokokouksessa. Synteettisiä polttoaineita tai biopolttoaineita ei ole suljettu pois.

“Sähköauto on erittäin toimiva ratkaisu, mutta koko Suomen tasolla se ei ole realismia vielä hetkeen, varsinkaan hintansa puolesta. Liikkuminenhan hoituu kätevästi, jos autolla saa lähdettyä täydellä akulla kotoa. Matkan varrella latureita löytyy jo paljon, vaikkakin sesonkeina voi olla ruuhkaa”, Poukkula jatkaa.

Käytettynä liikkeistä hankitun auton keskihinta Suomessa on noin 20 000 euroa. Nettiautosta haettuna kyseiseen hintaluokkaan mahtuu pääasiassa pieniä sähköautoja, kuten Nissan Leaf ja Renault Zoe. Isompia sähköautoja etsiessä hinnat nousevat lähes poikkeuksetta 30 000 euroon ja sen yli.

“Pienet sähköautot ovat erinomaisia kakkosautoja kaupunkikulkemisiin jos perheessä on tilaa ja varaa ostaa sellainen. Monesti tilanne on kuitenkin se, että autoja on yksi ja silloin sen on toteutettava kaikki vaatimukset lomamatkojenkin suhteen. Silloin valintana on isompi, polttomoottorilla käyvä auto”, hän toteaa.

Marraskuussa 2023 Suomen teillä kulki noin 78 000 täyssähköautoa ja 130 000 ladattavaa hybridiä Autoalan Tiedotuskeskuksen lukujen mukaan. Yhteensä ne ovat noin kahdeksan prosenttia koko maan autokannasta. 

Sen lisäksi kun pohditaan suomalaisten käytössä olevien autojen keski-ikää – joka on 13 vuotta, siirtymä täyssähköautoihin tapahtuu hitaasti, mutta melko varmasti. 

Suomalaisten keskimääräinen autonvaihtoväli on noin 3–5 vuotta. Polttomoottorisen, tai ladattavan hybridin ehtii hankkia vielä monta kertaa, ennen kuin päätöksiä ja linjauksia niiden eteen ehditään tehdä. Onkin ennustettu, että vuonna 2030 polttomoottoriautojen osuus on edelleen 75–80 prosenttia.

“13 vuotta sitten markkinoilla ainoana täyssähköautona oli Nissan Leaf. Jos nyt hypätään saman verran ajassa eteenpäin, nykyiset uudet sähköautot ovat sen hetken keskiarvo. Toki tässä mallissa ei oteta huomioon teknologista kehitystä, joka väistämättä tulee tuolla aikavälillä tapahtumaan, mutta siitä voi hakea hieman suuntaa tulevaisuuden autokannalle Suomessa”, Poukkula ennustaa.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi