Syyspäivän tasaus käynnisti talven yli kestävän sinisen hetken – Suomalaisten siniset hetket kootaan kirjaksi
Fazerin tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset käpertyvät syksyllä mielellään sohvannurkkaan. Lähes puolet uskoo suomalaisten tarvitsevan vielä enemmän kotoiluhetkiä elämäänsä. Fazerin Sininen julistaa pimeän vuodenajan nyt siniseksi hetkeksi ja innostaa suomalaiset kirjoittamaan kotoillessaan. Vuonna 2024 julkaistaan suomalaisten yhdessä kirjoittama Sininen hetki -teos.

Syksy on kotoilun kulta-aikaa. Yli 90 % suomalaisista viihtyy syksyllä kotona hyvällä omallatunnolla, nauttien hyvästä elokuvasta, kirjasta, suklaasta ja musiikista – parhaimmillaan sohvalla loikoillen.
Fazerin elokuussa IRO Researchilla teettämän tutkimuksen* mukaan suomalaisten kotoiluun kuuluu ensisijaisesti oma rauha (81 %). Nuorista vastaajista joka toinen (55 %) yhdistää kotoiluun hyvän seuran, kun taas ruuhkavuosissa viilettävillä, 35–44-vuotiailla, seuraa toivoo vain joka viides (22 %). Lähes puolet (45 %) liittää kotoiluun villasukat ja kolmannes (33 %) suklaan, naisille ja nuorille miehille suklaa on vanhempia ikäluokkia tärkeämpää.
Onko sininen hetki suomalaisten supervoima?
Tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta (75 %) kokee pimeän vuodenajan hyväksi ajankohdaksi ladata akkuja kotoilemalla. Vauhdikkaiden kesäkuukausien jälkeen kaivataan hengähdystaukoa.
Kotoilu mielletään suomalaisten keskuudessa yleisesti hyväksytyksi, positiiviseksi asiaksi, josta on tilaisuuden tullessa lupa nauttia. Valtaosa (73 %) ei koe pelkoa siitä, että jäisi muiden ihmisten ajanvietosta paitsi, kun viettää aikaa kotona. Tämä tunne nostaa päätään enemmän nuorten vastaajien keskuudessa. Reilu neljäsosa kokee, että aikaa kotoilulle tulisi pyhittää enemmän. Haasteita aiheuttaa arkisen aherruksen tuottama aikapula.
”Olemme vuosien varrella saaneet suomalaisilta satoja valokuvia, jotka ovat kuvanneet juuri sillä hetkellä heille täydellistä sinistä hetkeä. Usein sininen hetki yhdistetään rauhoittumiseen ja lepoon. Nyt tehdyssä tutkimuksessakin suuri osa vastaajista kertoo nauttivansa siitä tunteesta, kun saa jäädä syksyn tullen kotiin nauttimaan esimerkiksi hyvästä kirjasta tai suklaalevystä. Nykyajan hektisessä maailmassa on tärkeää kokea, että joskus saa vain olla, Fazerin viestintäjohtaja Liisa Eerola toteaa.
Suomalaisten siniset hetket kootaan kirjaksi
Iltojen hämärtyessä Suomi kääriytyy pehmeän tummansiniseen aikakauteen. Tutkimus paljastaa, että suomalaiset yhdistävät sinisen hetken laajasti eri vuodenaikoihin – erityisesti marraskuu ja tammikuun pakkastalvi-illat korostuvat vastauksissa.
Kotoilijoille julkaistaan syksyllä rajattu erä Sininen hetki -keräilykappaleita. Teos on saatavilla Akateemisesta Kirjakaupasta, Kluuvikadun Fazer-kahvilasta sekä Fazerin verkkokaupasta. Herkullinen erikoispainos kätkee sisäänsä kuusi maitosuklaalevyä ja sen toivotaan inspiroivan suomalaiset kirjoittamaan. Ensi syksynä julkaistaan nimittäin suomalaisten yhteiskirjoittama Sininen hetki -kirja, jota Fazerin Sininen kutsuu nyt kaikki suomalaiset työstämään. Kirjan sisältöä kerätään tulevien kuuden kuukauden ajan.
”Kiltteyden teosta syntynyt Fazerin Sininen muistuttaa levosta ja itsemyötätunnosta starttaamalla sinisen hetken, eli kauden, joka juhlistaa akkujen latausta. Sinistä hetkeä vietetään 180 päivää, syyspäiväntasauksesta kevätpäiväntasaukseen. Kutsumme kaikki jakamaan omia sinisiä hetkiään sosiaalisessa mediassa sekä lähettämään niitä tulevaa Sininen hetki -kirjaa varten”, Fazerin Sinisen markkinointipäällikkö Linda Lukkarinen toteaa.
https://www.fazerinsininen.fi/