Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Uudistunut Renault Arkana – Suomalaisille sovitettu mallisto

Renault Arkana on vuodelle 2023 uusien varustetasojen ansiosta entistä ylellisempi. Jatkossa keulalla on aina erittäin taloudellinen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä sekä automaattivaihteisto. Sähköllä liikkeelle lähtevän tyylikkään, huippuvarustellun Renault Arkanan hinnat alkavat E-Tech 145 E-Tech full hybrid Technon 37 390 eurosta.

Renault Arkana E-Tech Engineered

Renault Arkana on nopeasti noussut suomalaisten suosikiksi, ja se kilpaileekin tänä vuonna Capturin kanssa eniten rekisteröidyn Renaultin asemasta.

Tähän saakka Arkana on ollut myynnissä kevythybridinä ja täyshybridinä. Myynnin arvioitiin jo ennakkoon painottuvan voimakkaasti jälkimmäiseen. Ennuste osui oikeaan, sillä lähes kaikki ostajat ovat valinneet Arkanansa keulalle E-Tech 145 full hybrid -voimalinjan.

Miellyttävästi ja taloudellisesti

Jatkossa Arkanassa on aina E-Tech full hybrid, jossa on 69 kilowattia kehittävä 1,6-litrainen bensiinimoottori, 36 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja lisäksi 15 kilowattia kehittävä käynnistysgeneraattori. Voimalinjan kokonaisteho on 105 kilowattia (143 hv) ja siinä on paljon Formula 1 -moottoreissa kehitettyä teknologiaa.

Renaultin edistyksellinen hybridijärjestelmä on yhtä aikaa rinnakkais- ja sarjahybridi, minkä lisäksi voidaan liikkua pelkästään sähköllä. Ajajan ei tarvitse pohtia asiaa, vaan kaikki tapahtuu täysin automaattisesti. Liikkeelle Arkana E-Tech hybridillä lähdetään aina pehmeästi ja äänettömästi sähköllä, minkä jälkeen älykäs automaattisesti toimiva monitilavaihteisto käyttää moottoreita energiaa säästäen. Arkana E-Tech full hybridin yhdistetty kulutus on 4,7 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 107 g/km (WLTP).

Yllättävän tilava

Ensimmäisenä Renault Arkanasta huomaa sen tyylikkyyden, mikä rakentuu onnistuneesta muotoilusta ja coupémaisesta korista. Vaikka malli on ollut markkinoilla jo vähän yli vuoden, se ei ole vieläkään saanut suoranaisia kilpailijoita. Korin linjoihin ei ole ollut syynä vain kauneus, vaan niillä ilmanvastus on saatu jopa neljänneksen pienemmäksi kuin tavallisissa katumaastureissa.

Silmiä hivelevät muodot ja viistosti perää kohti laskeva kattolinja eivät kuitenkaan tarkoita, että Arkanassa olisi tingitty tiloista. Akseliväli on melkoinen 2,72 metriä, mikä jo sinällään kertoo suurista sisä- ja tavaratiloista. Kun korilla on mittaa 4,57 metriä, se on osaltaan auttanut suunnittelemaan matkustajille mukavat oltavat.

Tavaratilaa on 480 litraa, eli muotoilu ei ole syönyt käytännöllisyyttä. Tila on suurempi kuin hybridikilpailijoissa ja kun epäsymmetrisesti jaetun takapenkin selkänoja kaadetaan eteen, tila kasvaa yli 1,2 kuutiometrin kokoiseksi. Monikäyttöisyyttä parantaa vielä tavaratilan välipohja, tilan muotoilu ja monet järkevät yksityiskohdat.

Mukavuutta on osaltaan tietoisuus turvallisuudesta, joka on ollut aina yksi Renaultin vahvuuksia. Arkana jatkoi merkin hienoa sarjaa saatuaan vuoden 2021 vaatimusten mukaan tehdyssä turvallisuustestissä parhaan viiden tähden arvosanan. Vankan perusrakenteen lisäksi tulokseen auttoi vakiovarusteisiin kuuluva monipuolinen kuljettajaa avustavien järjestelmien paketti.

Uudet varustetasot

Vuosimallin 2023 myötä Renault Arkanassa siirrytään yhtenäisiin varustetasoihin muiden mallisarjojen kanssa. Aiemmin jo Zen-varustetaso oli varsin kattava. Se on jäänyt pois ja nyt perustasona on paljon täydellisemmän Intensin korvaava Techno, missä on vielä entistäkin enemmän tavaraa vakiona.

Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa Multi-Sense, jonka avulla ajaja voi valita mieleisen ajotilan tai vaikka säätää tunnelmavalaistusta. Varusteluettelossa ovat myös kookas, muunneltava 10-tuumainen digitaalinen mittaristo sekä 9,3-tuumainen Easy Link -multimediajärjestelmän kosketusnäyttö, josta löytyvät niin navigointi kuin peruutuskamera.

Mukavuutta lisäävät sähkösäätöiset etuistuimet ja lämmitettävä ohjauspyörä, minkä ohella älylaitteiden käyttöä helpottavat langaton latausalusta sekä langaton Apple CarPlay -peilaus (toiminto tullee myöhemmin kattamaan myös Android Auton). Ulkonäköä kohentavat 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut takalasit.

Mallisarjan huipulla on uusi E-Tech engineered, joka korvaa aiemman R.S. Linen. Sen vakiovärinä on tyylikäs metallinhohtovalkoinen ja Arkanan saa ainoastaan E-Tech engineered -varustein Valencian oranssina. Uutta ovat kiiltävän musta etusäleikkö ja satiininkultaiset tehostukset etuhelmassa, kylkilistoissa ja takapuskurin ulostulossa (ei punaisen ja oranssin korin värin kanssa).

Ohjaamossa Arkana E-Tech engineeredissä on istuimissa upea verhoilu, joka on nahan, synteettisen nahan ja synteettisen nappanahan yhdistelmä kultaisin tikkauksin. Ohjaamossa on kullan värisiä tehosteita kojelaudassa, ovissa, mukitelineissä, ohjauspyörässä ja keskikonsolin verkossa. Ohjaamoon tuo uutta tunnelmaa myös sähköinen e-shifter -vaihteenvalitsin sekä musta kattoverhoilu. Varustelista jatkuu E-Tech engineeredissä entisestään etäisyysvaroittimella ja pysähdyksiin asti toimivalla mukautuvalla vakionopeussäätimellä.

Uudistunut Renault Arkana E-Tech 145 full hybrid maksaa Techno-varustein 37 390 euroa ja E-Tech Engineered -varustein 39 390 euroa.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi