Väylävirasto haluaa huomioida ilmastoasiat väylien suunnittelussa nykyistä paremmin
Väylävirasto selvitti, kuinka ilmastokysymyksiä on käsitelty virastomme ohjeissa, ja millaisia linjauksia ja periaatteita väylien suunnitteluohjeisiin tulisi jatkossa sisällyttää. Selvityksen mukaan Väyläviraston tulisi kehittää ohjeistuksiaan, jotta ilmastokysymykset tulisivat entistä paremmin huomioiduksi.
Kun Suomessa suunnitellaan, rakennetaan tai kunnossapidetään valtion maanteitä, rautateitä tai vesiväyliä, tekemisessä noudatetaan Väyläviraston ohjeita. Eri tasoisia ohjeita on yli 300 kappaletta. Ohjeiden tarkkuustaso vaihtelee suuresti. Osa ohjeista on varsin teknisiä, osassa näkökulma taas on hyvin laaja.
Nyt Väylävirasto on selvittänyt, miten ilmastoasiat on huomioitu ohjeissamme.
”Useissa ohjeissa huomio keskittyy ympäristön osalta varsin paikallisiin ja välittömiin vaikutuksiin. Laajempien ilmastovaikutusten arviointi jää vähemmällä huomiolle”, kertoo liikennejärjestelmäasiantuntija Camilla Rand-Heinälä Väylävirastosta.
Rand-Heinälä oli selvityksen laatimista ohjanneen projektiryhmän puheenjohtaja. Selvityksen toteutti Ubigu Oy.
Selvityksen mukaan ilmastoasiat tulisi huomioida nykyistä systemaattisemmin etenkin väylien suunnittelun varhaisissa vaiheissa.
”Esisuunnitteluvaihe on ilmastovaikutusten näkökulmasta keskeinen. Alustavat suunnitteluratkaisut ja toimenpide-esitykset viitoittavat varsinaisen väylähankkeen ratkaisuja. Olisi myös tärkeää, että aikaisempien suunnitteluvaiheiden linjaukset ja ratkaisut niin sanotusti periytyisivät seuraaviin suunnitteluvaiheisiin”, Rand-Heinälä toteaa.
Väylien suunnittelun varhaisilla vaiheilla tarkoitetaan esisuunnittelua ja yleissuunnittelua. Näissä suunnitteluvaiheissa linjataan, mihin on tarkoitus rakentaa, mitä on tarkoitus rakentaa ja miten rakentaminen tehtäisiin. Mitä pidemmälle suunnittelu etenee, sitä yksityiskohtaisempiin asioihin kiinnitetään huomiota. Täten myös ilmastonäkökulmasta vaikutusmahdollisuudet kaventuvat. Myöhemmissä suunnitteluvaiheissa, tie -, rata – ja rakentamissuunnittelussa, voidaan vaikuttaa lähinnä materiaalien määrään, laatuun ja työmenetelmiin.
Väyläsuunnittelun vaikutusmahdollisuuksia eri suunnitteluvaiheissa on avattu alla olevassa kuvassa:
Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen on tärkeä tavoitteemme
Väyläviraston tavoitteena on huomioida ilmastokysymykset nykyistä paremmin niin väyläsuunnittelussa kuin väylänpidossa. Nyt valmistunut selvitys tarjoaa näkemyksiä siitä, millaisilla keinoilla ilmastokysymyksiin voidaan vaikuttaa eri suunnittelutasoilla, kuinka ilmastokysymyksiä olisi käsiteltävä vaiheittain tarkentuvassa suunnitteluprosessissa, ja miten ilmastokysymysten huomioimista tulisi ohjeistaa.
”Meidän on pidettävä ilmastoasiat paremmin esillä ohjeidemme laatimis- ja päivitystyössä. Nyt valmistunut selvitys tulee vaikuttamaan tuleviin ohjeisiin ja nykyisten ohjeiden päivitykseen. Ohjeiden kautta uudet, ilmastoystävällisemmät toimintatavat, valuvat käytännön tasolle. Kyse on pitkästä prosessista, mutta paranamme toimintaamme päivä päivältä”, Rand-Heinälä sanoo.
Väylävirastossa on muun muassa käynnistymässä ilmastovaikutusten arviointi esisuunnitteluvaiheessa -ohjeen laatiminen. Myös muita ohjeiden päivityksiä, selvityksiä ja Väyläviraston hiilijalanjälkeen vaikuttavia päätöksiä on tulevien vuosien aikana luvassa. Pyrimme esimerkiksi hyödyntämään kiertotaloutta nykyistä paremmin ja kehitämme hankintojemme ympäristökriteereitä.