Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Väylävirasto: Heikkokuntoinen Suupohjan rata ei kestä liikennöintiä – korjaus maksaa 240 miljoonaa euroa

Väylävirasto on tehnyt kuntokartoituksen Suupohjan radan eli Seinäjoen ja Kaskisten väliselle rataosalle. Kartoituksen perusteella korjaustarpeet ovat merkittävät. Suupohjan 113 kilometriä pitkän rataosuuden liikennemäärät ovat vähäiset.  Liikennemääristä johtuen lisäinvestoinneille ei ole ollut perusteluja ja viime vuosina Suupohjan rataa on ylläpidetty erillisellä lisärahoituksella.

Kuntokartoituksen perusteella radan kunto on erittäin heikko ja Väylävirasto pitää radan sulkemista parhaana vaihtoehtona korjausten hinta-arvion ja liikennemäärien näkökulmasta. Radan sulkeminen ajoittuisi vuodelle 2024. 

Radan kaikki rakenteet vaativat korjausta 

Radalla on useita merkittäviä kuntopuutteita, ja tarvetta on turvallisuutta parantaville toimenpiteille kaikissa rakenteissa. Suurimmat ongelmat ovat 1900-luvun alussa rakennetuissa silloissa (rataosalla on 35 siltaa). Seinäjoen, Kortesmäenojan, Paloluoman, Kyrönjoen, Nenättömänluoman, Perälän ja Närpiönjoen ratasillat ovat huonokuntoiset ja vaativat joko uusimista tai peruskorjausta. Radan mitoitus on tehty aikanaan aivan erilaiselle liikenteelle vanhan merenpohjan päälle. Radalla sijaitsee 166 tasoristeystä. Turvallisen liikennöinnin varmistamiseksi radalle on tällä hetkellä asetettu paino- ja nopeusrajoitus.  

Radan korjaamisen alustava hinta-arvio on 240 miljoonaa euroa sisältäen radan sähköistyksen. 

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi