Väylävirasto: Helsinki–Riihimäki-ratahanke etenee – Tikkurilassa sekä Keravan ja Järvenpään välisellä rataosuudella tehtävillä töillä vaikutuksia junaliikenteeseen
Keravan Kytömaan ja Järvenpään Ainolan välillä aloitetaan itäisen lisäraiteen ja Ainolan uuden aseman rakentaminen. Tikkurilassa tehdään muutoksia ratapihan eteläpään raiteisiin ja vaihteisiin. Töillä on huomattavia vaikutuksia liikenteeseen. Niiden tekeminen on kuitenkin välttämätöntä, jotta rataosan toimintavarmuutta voidaan parantaa ja junavuoroja tulevaisuudessa lisätä.
Työt aiheuttavat harvennettuja vuorovälejä K-, I- ja P-junille, peruutuksia D- ja R-junille, muutoksia junien lähtöraiteisiin ja matka-aikoihin sekä bussikorvauksia Ainola–Järvenpää välille. Ensimmäiset muutokset junien kulkuun astuvat voimaan 28.4.2023.
Töistä aiheutuvat merkittävimmät liikennevaikutukset eriteltyinä:
K-junat
K-junien osalta poikkeusliikenne käynnistyy 2.5. ja kestää 22.10.2023 asti.
• Junat liikennöivät läpi päivän 20 minuutin vuorovälillä.
• matka-aika pitenee 2–3 minuuttia.
I- ja P-junat
I- ja P-junien osalta poikkeusliikenne käynnistyy 2.5. ja kestää 22.10.2023 asti.
• Junat liikennöivät läpi päivän 20 minuutin vuorovälillä.
• Lisäksi arkisin noin klo 5:00–22:00 ja lauantaisin noin klo 9:00–22:00 liikennöidään kehäradan läntisellä osuudella välillä Helsinki–Huopalahti–Myyrmäki–Lentoasema lisäjunia 20 minuutin vuorovälillä. Lentoasemalla kääntyvät junat eivät pysähdy Vehkalassa.
• matka-aika pitenee 2–6 minuuttia.
D- R- ja Z-junat
• D-junat peruttu 2.5.–12.5.2023.
• Riihimäeltä klo 7:30 lähtevä R-juna on peruttu arkisin 2.5.–12.5.2023.
• Helsingistä klo 16:30 lähtevä R-juna on peruttu arkisin 28.4.–11.5.2023.
• D-junat peruttu 19.6.–9.12.2023. D-junien Hämeenlinnan-yhteydet korvataan ajamalla vastaaviin aikoihin kulkevia R-junia Hämeenlinnaan saakka.
• R-junia ajetaan ruuhkassa normaalia vähemmän ajalla 19.6.–9.12.2023.
• Z-junilla ja osalla R-junista on muutoksia lähtöajoissa niin Helsingissä kuin Lahdessa/Riihimäellä/Kouvolassakin.
Tarkat aikataulut ja tiedot bussikorvauksista tulevat näkyviin HSL.fi-sivuilla ja HSL-sovelluksessa sekä VR.fi:n ja VR Matkalla -sovelluksen matkahaussa. Myös junakuulutuksia ja asemalaitureiden infonäyttöjä hyödynnetään matkustajien tiedottamisessa.
Muutoksia junien pysähtymiseen Ainolassa
Itäinen raide Kytömaan ja Ainolan välillä on poissa käytöstä 19.6.–9.12.2023. Tällä ajalla junat eivät pysähdy Ainolan seisakkeella. Ainola–Järvenpää-välille järjestetään bussikorvaus.
”Itäisen raiteen ja sitä myöden Ainolan aseman väliaikainen sulkeminen ovat edellytyksenä sille, että raiteen viereen voidaan rakentaa uusi raide. Yksiraiteisuuden aikana tehdään pohjanvahvistustyöt siihen valmiuteen, että lisäraiteen rakentamista on turvallista jatkaa liikenteellä olevan raiteen vieressä. Pohjanvahvistustöitä ei voida tehdä raiteiden ollessa liikenteen käytössä, sillä työt voivat aiheuttaa nykyiselle raiteelle painumia ja siirtymiä kiskoihin”, projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta kertoo.
Tikkurilassa vaihdemuutoksia
Tikkurilan raide- ja vaihdemuutoksilla mahdollistetaan neljä laituriraidetta kaukoliikenteen sekä Riihimäen ja Lahden suunnan lähijunien käyttöön nykyisten kolmen laituriraiteen sijasta. Työt painottuvat touko–lokakuuhun ja niiden aikana Tikkurilan asemalla on suljettuna kaksi raidetta kerrallaan työn eri vaiheissa, ja junat kulkevat alennetulla nopeudella.
Tikkurilan muutokset ja lisäraiteiden rakentaminen ovat osa laajempaa kokonaisuutta
Tikkurilan muutokset ja Kytömaa–Ainola-välin lisäraiteet ovat osa vaiheittain toteutettavaa Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hanketta. Hankkeen tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden toimintavarmuutta kasvattamalla sen välityskykyä ja parantamalla sen häiriönsietokykyä.
”Valitettavasti rakennustyöt tulevat vaikuttamaan laajamittaisesti matkustajaliikenteeseen. Matkustajien kannattaa varata matkantekoon tavallista enemmän aikaa ja tarkistaa ennakkoon, miten junaliikenteen poikkeukset vaikuttavat omaan matkantekoon. Hankkeen työt aiheuttavat nyt väliaikaisia haittoja junaliikenteeseen, mutta lopputuloksena radan toimintavarmuus paranee ja junavuoroja voidaan tulevaisuudessa lisätä, mikä vaikuttaa myönteisesti matkustajien liikkumiseen”, Parviainen sanoo.
Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa on rakennettu Keravalle tavaraliikenteen lisäraide, läntinen lisäraide Järvenpäähän Ainolan ja Purolan välille, uusittu junien turvallista liikennöintiä valvova asetinlaite Keravalle sekä toteutettu merkittävät raiteisto- ja laiturimuutokset Riihimäelle. Toisessa vaiheessa rakennetaan lisäraideosuudet Keravan ja Jokelan välille, läntinen lisäraide Hyvinkään ja Riihimäen välille ja tavaraliikenteen lisäraide Kytömaalta Oikoradalle. Kolmannen vaiheen ratasuunnittelu on käynnissä. Koko hankkeen lopputilanteessa Keravan ja Riihimäen välinen rataosuus on neliraiteinen.