Viking Grace juhlii 10 vuottaan – suosikkilaiva uudisti risteilykokemusta
Jo yli kymmentä miljoonaa matkustajaa palvellut suosikkilaiva Viking Grace täyttää 10 vuotta 13. tammikuuta. Turun telakalla rakennettu Viking Grace oli maailman ensimmäinen nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttänyt matkustaja-alus, ja se uudisti risteilykokemusta sekä designillaan että palveluillaan.
Viking Grace rakennettiin STX Finlandin Pernon telakalla erityisesti maailman kauneimman saariston keskellä kulkevaa Turku–Maarianhamina–Tukholma-reittiä varten. Viking Linen lokakuussa 2010 tekemä laivatilaus oli nykyiselle Meyer Turun telakalle äärimmäisen tärkeä, sillä telakan tilauskirja oli sopimuksentekohetkellä tyhjä. M/S Isabellan korvannut alus maksoi noin 240 miljoonaa euroa, ja sen rakentaminen työllisti telakkaa ja lukuisia alihankkijoita 2 600 henkilötyövuoden verran.
Viking Grace teki neitsytristeilynsä 13. tammikuuta 2013. Perinteistä poiketen neitsytmatka oli avoin matkustajille, ja halvimmillaankin 350 euroa maksaneet matkat myytiin loppuun muutamassa tunnissa. Uusi alus oli herättänyt suurta innostusta jo etukäteen: esimerkiksi sen nimi löytyi nimikilpailulla, johon tuli 23 000 ehdotusta. Grace-nimi kertoo aluksen ainutlaatuisesta tyylistä, designista ja tunnelmasta.
”Viking Grace oli meiltä iso investointi niin matkustajakokemukseen kuin vastuullisuuteenkin. Alus vastaa yhä erinomaisesti matkustajien kasvaviin odotuksiin – tämäkin kertoo edelläkävijyydestä. Viking Gracen menestystarinasta kuuluu iso kiitos sen lähes 300-henkiselle miehistölle. Laivalla on oma, vahva Grace-henki, joka on saanut monet viihtymään siellä alusta asti. Sisarlaivan suosion vakuuttamana saatoimme lähteä suunnittelemaan ja rakentamaan uusinta tulokastamme Viking Glorya, jossa on hyödynnetty monia Gracen hyviä ratkaisuja”, Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström sanoo.
Viking Grace oli liikennöinnin aloittaessaan maailman ensimmäinen LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttänyt matkustaja-alus. Ilmastoviisaan laivan rungon muoto minimoi polttoaineenkulutuksen ja aallonmuodostuksen, mikä vähentää liikennöinnin vaikutusta saaristoluontoon. Edistyksellisen äänenvaimennustekniikan ansiosta matkanteko on hiljaista.
Laivojen säännöllinen huoltaminen ja kunnostaminen ovat osa Viking Linen määrätietoista ilmastotyötä. Tammikuun lopulla Viking Grace telakoidaan muutamaksi viikoksi.
”Teknisten huoltotoimien lisäksi hyttejä ja yleisiä tiloja päivitetään, mattoja vaihdetaan ja yökerhon äänentoistotekniikkaa tarkistetaan. Syntymäpäiväsankari palaa reitilleen entistä ehompana 6. helmikuuta”, Viking Gracen intendentti Sari Launonen kertoo.
Kymmenen vuotta täyttäessään Viking Grace on palvellut jo yli kymmentä miljoonaa matkustajaa. Nykyään se tarjoaa yhdessä Viking Gloryn kanssa ainoan merireitin Suomen entisestä pääkaupungista Tukholman ytimeen.