Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Voi kokeilee Helsingissä tekoälyä – sovellus hälyttää katukäytävillä ajamisesta ja väärästä pysäköinnistä

Sähköpotkulautayhtiö Voi aloittaa yhdessä DroverAI:n ja Helsingin kaupungin kanssa tutkimusprojektin, jossa sähköpotkulautoihin asennetaan tekoälyä ja konenäköä hyödyntävä PathPilot-sovellus. Sovellus ilmoittaa käyttäjälle äänimerkillä, mikäli sähköpotkulaudalla ajetaan väärässä paikassa tai pysäköi väärin.

Kuvituskuva Voi Technologyn sähköpotkulaudasta.

Voi kokeilee DroverAI-ohjelmistoyrityksen kehittämää PathPilot-sovellusta Helsingissä käytösssä olevissa sähköpotkulaudoissaan. Tekoälysovellus hyödyntää konenäköä ja tunnistaa tarkasti, missä sähköpotkulauta liikkuu. 

– Kaupunkiliikenteen turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää ja haluamme, että sähköpotkulaudat ovat turvallisia niin käyttäjille kuin muillekin kaupunkitilassa liikkuville. Tekoäly tunnistaa luotettavasti ajetaanko jalkakäytävällä, pyörätiellä vai autotiellä ja se voi automaattisesti hiljentää sähköpotkulaudan vauhtia esimerkiksi jalkakäytävälle siirryttäessä, kertoo Voin yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Hannu Oskala. 

Voi on kokeillut sähköpotkulautojen tekoälysovellusta jo vuonna 2021 Northamptonissa, Iso-Britanniassa ja viime vuonna Norjan pääkaupungissa Oslossa. Voin mukaan molemmat kokeilut ovat olleet onnistuneita ja tekoälyn käyttö on vähentänyt virheellistä ajamista ja pysäköintiä. DroverAI:n tekoälyteknologia käyttää sähköpotkulautojen paikantamiseen samantyyppisiä sensoreita kuin autonominen autoilu. Se paikantaa sähköpotkulaudat selvästi nykyistä GPS-paikannusta tarkemmin. 

Scott Sheperd Drover AI -yhtiöstä esittelee teknologiaa

– Kolme kuukautta kestävän tutkimusprojektin aikana saadaan tietoa siitä miten käyttäjien käytös muuttuu Pathpilotin äänipalautteen myötä, ja lisäksi testaamme teknologian soveltuvuutta Helsingin liikenneympäristöön, Oskala sanoo. 

Käyttäjien käytökseen puuttumisen lisäksi sovellus tarjoaa muitakin hyötyjä. Siitä saatavan datan ansiosta sähköpotkulautojen sijoituspaikat voidaan optimoida entistä tarkemmin.

Kokeilu toteutetaan yhdessä Helsingin kaupungin Forum Viriumin ja Business Helsingin kanssa.

– Nykyinen markkinaympäristö ei valitettavasti mahdollista tällaisen tekoälysovelluksen käyttöönottoa Suomessa, sillä kyseessä on varsin hintava ratkaisu. Tällaisia uusia sähköpotkulautojen turvallisuutta ja laatua parantavia keksintöjä tuomme kuitenkin mielellään myös Suomeen, jos tulevaisuudessa siirrymme laatupohjaiseen kilpailutukseen eli kaupungit voivat säädellä potkulautaoperaattoreiden määrää laadun perusteella, Oskala toteaa.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi