Uutta ytyä tuottavuuteen Alihankinta-messuilta
Tekoäly on muuttamassa teollisuutta kovaa vauhtia, ja tämän vuoden Alihankinta-messujen teemana onkin ”Tekoälyllä tuottavuutta”. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa näytteilleasettajat esittelevät runsaasti konkreettisia ratkaisuja aiheeseen liittyen. Myös ulkomaisten näytteilleasettajien ja vieraiden määrä on kasvussa, mikä näkyy tapahtumassa.
Ruotsalainen Miljögiraff, joka toimii teollisuusyritysten elinkaariarvioinnin (LCA) kumppanina, on ensimmäistä kertaa mukana Alihankinta-messuilla. He edustavat Ruotsin ja Suomen markkinoilla SimaPro-elinkaariarvioinnin laskentajärjestelmää, jota käytetään yli 80 maassa. Miljögiraffin toimitusjohtaja Marcus Wendin on johtava pohjoismainen asiantuntija, kun puhutaan teollisten tuotteiden ja organisaatioiden ympäristövaikutusten arvioinnista.
”Teollisuusyritykset ja yliopistot hyödyntävät SimaProta elinkaarianalyyseissä ja vastuullisuusraporttien tiedonkeruussa. Suomessa olemme olleet mukana auttamassa yrityksiä jo vuodesta 2004. Esimerkiksi Luke, Gaia, Valmet, ABB, Hankkija, Comatec, Deltamarin, Karelia ammattikorkeakoulu ja Oulun yliopisto ovat SimaPron käyttäjiä. Onkin mahtavaa päästä tapaamaan heitä henkilökohtaisesti Tampereella”, Wendin kertoo iloisesti.
Miljögiraffin osastolla ja puheenvuoroissa käsitellään vastuullisuusstrategioita ja ratkaisuja, jotka koskettavat jo lähes jokaista organisaatiota. ”Keskustelemme esimerkiksi teollisuuden hiilijalanjäljen laskennasta, EPD-laskelmista, vastuullisuusraportoinnista sekä scope 3 -laskelmista. Haluamme näyttää, miten erikokoiset yritykset voivat helposti ottaa SimaPron käyttöön”, Wendin jatkaa.
Elinkaariarviointi on määrällinen tapa lähestyä ympäristöjohtamista, ja tekoälyllä on valtavasti potentiaalia auttaa tehostamaan tätä prosessia. Miljögiraff on jo ottanut ensimmäiset askeleet laajojen laskelmien ja raporttien varmennusten parissa. ”Autamme asiakkaitamme tunnistamaan ja todentamaan ympäristövaikutuksiaan sekä kehittämään toimintaansa kestävämmäksi tietoon ja laskelmiin pohjautuen. Käyttäjät jakavat mielellään kokemuksiaan esimerkiksi webinaareissamme ja SimaPro LinkedIn -foorumilla. Tervetuloa myös messuille juttelemaan lisää mahdollisuuksista ja haasteista”, Wendin kutsuu.
Tekoäly arjen apuna ja jatkuvassa oppimisessa
”Tekoälystä ja tuottavuudesta puhutaan messuilla käytännönläheisesti – esimerkiksi uusien teknologioiden, robotiikan, jatkuvan oppimisen ja toiminnan ketteryyden näkökulmasta. Meillä on myös erillinen tekoälyn teemahalli, jossa 30 uutta yritystä esittelee älykkäitä ratkaisujaan ständeillään ja omalla ohjelmalavallaan”, kertoo Tampereen Messujen toimitusjohtaja Tuomas Räsänen.
”Päälavalla aiheeseen syventyy keynote-puhuja Perttu Pölönen, joka kertoo siitä, mitä tekoäly tarkoittaa työntekijän osaamisen ja jatkuvan oppimisen kannalta. Tekoälyä käsitellään monipuolisesti myös paneelikeskusteluissa, ja vuoden 2024 Alihankinta-messujen pääkumppanin, Fastemsin, puheenvuoroissa käsitellään teknologioiden hyödyntämistä”, Räsänen lisää.
Alihankinta-messut kerää yhteen valmistavan teollisuuden sopimusvalmistajat, päähankkijat ja palveluntarjoajat, jotka keskustelevat käytännön asioista ja tulevaisuuden ratkaisuista. ”Yhteistyötä ja uusia ideoita syntyy tehokkaasti, kun ihmiset verkostoituvat ja tutustuvat uusiin ratkaisuihin sekä teknologioihin. Siksi ohjelma suunnitellaan yhdessä kävijöiden ja näytteilleasettajien kanssa”, Räsänen toteaa.
Alihankinta uudistuu ja kansainvälistyy
Vaikka Alihankinta-messujen ydin pysyy samana, tapahtuma kehittyy jatkuvasti. ”Luomme uutta ohjelmasisältöä, järjestämme kohdennettuja tapahtumia ja seminaareja messujen puitteissa. Lisäksi rinnakkaisohjelmaa löytyy, kuten Tampereen Keskustorilla järjestettävä Isot Koneet Keskustorilla -tapahtuma, jossa koko perhe pääsee tutustumaan teollisuuden laitteisiin ja koneisiin. Digitaaliset työkalumme tukevat näytteilleasettajien markkinointia ja auttavat laadukkaiden kohtaamisten syntymisessä. Tänä vuonna lanseeraamme myös uuden podcast-sarjan, ja tekoälyä hyödynnetään markkinoinnissa ja viestinnässä”, Räsänen kertoo.
”Tapahtumassa käy vuosittain noin 17 000 vierasta yli 40 maasta, ja näytteilleasettajissa on mukana edustajia 20 eri kansallisuudesta. Haluamme vahvistaa messujen palveluita ulkomaisille yrityksille ja kasvattaa tapahtuman kansainvälisyyttä, sillä sekä vienti että tuonti ovat Suomelle tärkeitä”, Räsänen kiteyttää.