Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Vianorin arvio 80 000 ajoneuvon kesärenkaista: yksi seitsemästä ei täytä turvallisuuskriteerejä

Pohjoismaiden suurimman rengas- ja autohuoltoketjun Vianorin tuoreet tiedot paljastavat, että joka seitsemännellä rengashotellin asiakkaalla on kesärenkaat, jotka eivät täytä turvallisuusstandardeja, ja joita suositellaan vaihdettavaksi. Mittaus kattaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa noin 80 000 henkilöautoa, joiden renkaita varastoidaan Vianorin rengashotelleissa.

Vianor on koonnut tiedot kesärenkaista noin 80 000 henkilöautosta Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Renkaat säilytettiin Vianorin rengashotelleissa. Noin joka seitsemännessä autossa kaikissa kolmessa maassa oli renkaat, joiden urasyvyys oli turvallisuuden kannalta riittämätön.

Kesärenkaita koskevien lakien ja määräysten noudattaminen ei aina riitä. Lain mukaan urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 mm – mutta asiantuntija kertoo, mitä turvalliset renkaat oikeasti vaativat. “Suosittelemme vähintään neljän millimetrin urasyvyyttä.”

Aika vaihtaa renkaat 

Suomessa talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun asti, mikäli sää tai ajokeli niin vaatii. Kun on kesärenkaiden vaihdon aika, on tärkeää vaihtaa renkaisiin, joissa on riittävä urasyvyys, Vianorin kuluttajakaupan johtaja Vesa Laitinen korostaa.

Miksi urasyvyydellä on merkitystä? 

Vianorin noin 80 000 rengashotelliasiakkaalta Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa tekemä mittaus paljastaa, että joka seitsemännessä autossa (13-15 %:ssa maasta riippuen) on renkaat, jotka on syytä vaihtaa riittämättömän urasyvyyden vuoksi. Joka viidennessä autossa (21-23 %:ssa maasta riippuen) on renkaat, jotka on vaihdettava pian. Renkaat varastoidaan Vianorin rengashotelleissa, ja Vianor suosittelee vaihtamaan renkaat, joiden urasyvyys ei ole riittävä, joten niitä ei todennäköisesti asenneta mihinkään ajoneuvoon uudelleen. 

Urasyvyys on ratkaisevan tärkeä renkaiden pidon kannalta. Sillä on merkittävin rooli märillä teillä vesiliirron estämisessä, mutta riittävä urasyvyys on aina tärkeä turvallisuustekijä tieolosuhteista riippumatta”, Laitinen sanoo. 

Urasyvyys takaa riittävän kitkan märillä teillä

Se, että kesärengas on lainmukainen, ei tarkoita, että se olisi turvallinen kaikissa olosuhteissa. Lain mukaan urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 mm mitattuna renkaan pääkulutuspinnasta.

”1,6 mm:n syvyydessä vesiliirron riski on suuri. Märkäpito alkaa heikentyä jo urasyvyyden ollessa alle 4 mm, joten suosittelemme tarkistamaan urasyvyyden säännöllisesti.”    

Laitinen ei myöskään suosittele ajamaan kitkarenkailla kesällä, vaikka se laillista onkin.

”Jotkut jättävät kitkarenkaat kesäksi alle välttääkseen renkaiden vaihdon. Talvirenkaat on kuitenkin suunniteltu kylmempiin lämpötiloihin, eikä niiden kumiseos sovellu kuumalla tiellä ajamiseen. Se tekee renkaista epävakaita ja pidentää jarrutusmatkoja. Kitkarenkaat myös kuluvat nopeammin kesäolosuhteissa. Nastattomilla talvirenkailla kesäteillä ajettaessa autolla on huonompi pito ja märkäpito verrattuna hyviin kesärenkaisiin.”

Tietoa tilastosta

Vianor on koonnut tiedot kesärenkaista noin 80 000 henkilöautosta Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Renkaat säilytettiin Vianorin rengashotelleissa. Noin joka seitsemännessä autossa kaikissa kolmessa maassa oli renkaat, joiden urasyvyys oli turvallisuuden kannalta riittämätön. Auton omistajat saavat tiedon renkaiden uusintatarpeesta etukäteen sähköpostilla tai tekstiviestillä. Näin asiakas voi sopia renkaiden uusinnasta ennen sesonkia säästäen sekä aikaa että rahaa.  

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi