Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n hallitus on huolissaan ammattitaitoisen liikennevalvonnan tulevaisuudesta. Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä sisäministeriön hallinnonalalle esitetään yli 36 miljoonaa euroa määrärahaleikkausta ensi vuodelle. Poliisien määrää jouduttaneen vähentämään, mikäli leikkaus toteutuu. Kuljetusyrittäjät vastustavat jyrkästi leikkausta, joka heikentäisi ammattitaitoisen raskaan liikenteen valvontaa Suomessa.
Juuri päättynyt raskaan liikenteen tehovalvontajakso osoitti, että joka viidennellä kuljetuksista oli seuraamuksiin johtavaa huomautettavaa. Tulos ei kuljetusalan edunvalvoja SKAL:ia tyydytä. Niin kauan kuin nämä asiat eivät ole kunnossa, joka viikko saisi olla tehovalvonta, sanoo SKAL:n puheenjohtaja Jani Ylälehto. Pykälät ja poliisivalvonta yhdessä vahvistavat reilun kuljetuksen pelisääntöjä.
Liikenteen päästövähennystavoitteet pyritään saavuttamaan vaarantamatta kansallista kilpailukykyä. LVM:n tänään lausuntokierrokselle lähettämästä fossiilittoman liikenteen tiekartasta näkyy, että sen poliittisessa valmistelussa on kuultu kuljetusalaa. Päästövähennystavoitteiden saavuttaminen ei rakennu polttoaineen hinnan korottamisen varaan, vaan keinovalikoimaa on laajennettu. Kilpailukyky ja tiestön kunto on huomioitu tiekartassa.
SKAL Kuljetusbarometrin syyskauden ennuste on synkkää luettavaa. Palvelualojen ja teollisuuden kysynnän hiipuminen painaa kuljetusalan näkymiä alaspäin. Kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL esittää ammattibiodieseliä ja tiestön parantamista tuomaan kilpailukykyä Suomelle kestävällä tavalla. Tienparannustöillä voitaisiin estää myös raskaan liikenteen tieltä suistumisia ja parantaa liikenneturvallisuutta. Kesän tietyöt saavat kuljetusyrittäjiltä kiitosta.
Valtiosihteerityöryhmä ehdotti tänään, että postinjakelussa siirryttäisiin kolmen päivän jakeluun vuoden 2022 alusta. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU korostaa, että jakelupäivien harventamisessa on kyse postipalvelujen heikentämisestä. Postin tulevaisuuteen vaikuttaa nyt entistä merkittävämmin valtionyhtiön henkilöstöpolitiikka.
Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi