Korkeat valmistuskustannukset RFID-vallankumouksen esteenä
Suomalaiset metsäyhtiöt panostavat RFID-teknologian kehitystyöhön, mutta liian korkeat valmistuskustannukset viivästyttävät älypakkausten lopullista läpimurtoa. Joka tapauksessa Stora Ensolla on jo tarjota asiakkailleen älypakkauksia, ja UPM Raflatac myy satoja miljoonia RFID-tageja vuosittain.
Turku Science Parkin Biocityssä järjestetyssä seminaarissa Stora Enson Intelligent Solutions -yksikön johtaja Juha Maijala esitteli Stora Enson valmistamia älypakkauksia, kuten Discrete Dosage Slider ‒ Intelligent ‒lääkepakkausta.
Maijala kuitenkin korosti, että älypakkausten volyymit ovat vielä hyvin pieniä: jotta älypakkauksilla voisi ylipäänsä olla tulevaisuus, niiden valmistuskustannukset on ensin saatava alas. Maijalan mukaan ongelma ei ole ratkaistavissa parissa vuodessa vaan Stora Ensolla on älypakkauksissa edessään vielä vuosien kehitystyö.
Joka tapauksessa työ jatkuu. Maijala uskoo asiakkaan olevan valmis maksamaan älypakkauksesta ylimääräistä, mutta vasta siinä vaiheessa kun ne todella alkavat helpottaa ihmisten elämää, esimerkiksi parantamalla tuoteturvallisuutta ja helpottamalla laadunvalvontaa.
‒ Lääkkeet, elektroniikka ja ruoka ovat aloja, joista me lähdemme liikkeelle, Maijala linjasi ja totesi ruoan kestävän älypakkauksesta kuluttajalle aiheutuvia lisäkustannuksia kaikkein heikoiten.
UHF-tagi 6 senttiä,
HF-tagi 12‒13 senttiä
UPM Raflatacin Pohjois-Euroopan ja Venäjän myyntipäällikkö Tiina Aumasalo näki RFID-teknologian auttavan tulevaisuudessa esimerkiksi jakeluketjujen hallinnoinnissa, kuljetusten seuraamisessa, inventaarioissa, tiedon järjestämisessä, tuotemerkkien suojaamisessa ja pääsylippupalveluissa.
Jo toteutuneista sovelluksista Aumasalo nosti esiin muun muassa kirjastokirjojen RFID-tagit ja Moskovan metron pääsyliput, joissa magneettijuova on korvattu RFID-tagilla. Lääketeollisuus varustaa pakkauksensa HF-tunnisteilla, joiden avulla aidot lääkkeet erottaa väärennetyistä, ja vaateteollisuudessa RFID-tunnisteita käytetään sekä aidon tuotemerkin takuuna että varashälyttimenä.
Aumasalon mukaan RFID-teknologia ei korvaa viivakoodeja kokonaan, mutta tiettyjä etuja RFID-teknologialla saavutetaan.
‒ RFID-teknologialla voidaan lukea useita tuotteita kerrallaan. Jos laatikossa on esimerkiksi sata t-paitaa, niin RFID lukee ne kaikki kerralla. Lukija pystyy lukemaan RFID-tunnisteen myös useimpien nykyisten pakkausmateriaalien sekä lumen ja maalin läpi. Kaiken muun paitsi metallin ja nesteiden läpi, Aumasalo totesi.
UPM Raflatac on maailman johtava RFID-tunnisteiden valmistaja, joka on valmistanut passiivisia HF-tunnisteita vuodesta 1999 ja UHF-tunnisteita vuodesta 2002.
Aumasalon mukaan UHF-tagi maksaa halvimmillaan kuusi senttiä ja HF-tagi 12‒13 senttiä. UPM Raflatac valmistaa RFID-tageja muun muassa vaateliike NP Collectionille, autonvalmistaja Hyundai/Kialle ja tietotekniikkajätti Hewlett Packardille.
Seminaariyleisö uteli Aumasalolta, kuinka suuri bisnes tagikauppa UPM Raflatacille jo on, mutta Aumasalo oli asiasta vaitonainen.
‒ Minulla ei ole lupa kertoa muuta kuin että myymme satoja miljoonia RFID-tageja vuodessa, hän totesi.
RFID-tietoisku:
– RFID (Radio Frequency Identification) = radiotaajuinen etätunnistusmenetelmä, jossa tuotteeseen kiinnitettävää RFID-tunnistetta eli -tagia käytetään tiedon etälukuun ja -tallentamiseen.
– UHF-tagi = UHF-taajuusalueella (860‒930 MHz) toimiva RFID-tagi.
– HF-tagi = korkealla taajuudella (13,56 MHz) toimiva RFID-tagi.
-RFID-tagi muodostuu tallennetut tiedot sisältävästä sirusta, tietoa välittävästä ja vastaanottavasta antennista sekä nämä suojiinsa sulkevasta kotelosta, joka voidaan kiinnittää haluttuun esineeseen.
– HF-tagiin turvaudutaan silloin kun tarvitaan lyhyt, alle metrin lukuetäisyys; UHF-tagin lukuetäisyys voi olla pidempi.