Sankarikuljettaja palkittiin gaalassa
Vuoden 2011 Sankarikuljettaja valittiin juhlallisessa palkintogaalassa Helsingissä. Valituksi tuli Lähivaara Oy:n kuljettaja Petri Varkoi, joka neuvokkuudellaan ja nopealla toiminnallaan todennäköisesti pelasti ihmishengen.
Kulttuurikeskus Korjaamossa vietettiin marraskuun 10. päivänä juhlavaa tilaisuutta. Siellä nimittäin valittiin Vuoden 2011 Sankarikuljettaja. Valinta kohdistui kuopiolaisen Lähivaara Oy:n kuljettajaan Petri Varkoihin, joka osoitti neuvokkuutta ja nopeaa reagointikykyä hyvin kiperässä tilanteessa viime tammikuussa. Kirjallinen kuvaus Varkoin sankariteosta on ohessa.
Gaalaillan avasi tilaisuuden juontaja Laura Ruohola. Hän korosti, että ammattikuljettajat tekevät kovaa työtä.
– Pääsin itse kokeilemaan ajoa täysperävaunusimulaattorilla Härmän Power Truck Show -tapahtumassa viime kesänä. Huomasin, että jo liikkeelle lähtö isolla autolla oli minulle hyvin vaikeaa ja tilanne oli sama ajon aikana. Siksi voin vakuuttaa, että vaaditaan melkoista sankaruutta selvitä kovasta ja raskaasta työstä, Ruohola sanoi.
Myönteisiä uutisia tarvitaan
Kampanjan koordinaattorina toimiva raskaan kaluston renkaiden myyntipäällikkö Jussi Huhta Bridgestone Finland Oy:stä totesi, että kuljetusammattilaisia käsittelevät uutiset ovat pääsääntöisesti kielteisiä.
– Ikävien uutisten perusteella tehdään valitettavan paljon yleistyksiä. Sankarikuljettajakampanja on siksi myönteinen ja kannustava ja sen avulla pyritään saamaan esiin kuljettajan työn parhaita puolia, Huhta totesi.
Huhta muistutti, että kampanjaa on toteutettu Kanadassa vuosittain 1950-luvulta alkaen. Sielläkin hanketta pyörittää Bridgestone.
– Tarkoituksena on, että kampanja pyörii Suomessa yhtä kauan. Tosin itse ehdin eläkkeelle, ennen kuin pääsemme Kanadan tasolle, mutta joku muu vetää kampanjaa tuolloin.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n puheenjohtaja Ahti Myllys sanoi, että Suomessa on runsaat 70 000 ammattikuljettajaa.
– Jokainen heistä on melkoinen sankari etenkin nyt, kun illat pimenevät ja kelit ovat liukkaita. Tarvitaan sankaruutta, että näissä oloissa tavara kulkee turvallisesti perille asti, Myllys totesi.
Ammattilaisia tarvitaan
Rahtarit ry:n puheenjohtaja Kimmo Puntti puolusti gaalassa ammattikuljettajia.
– Usein ammattiautoilusta huomataan vain tapahtuneet onnettomuudet. Tosin niistäkin vain pienessä osassa syy on kuljettajan. Harvoin rahtarit saavat kiitoksia, mutta tänään onneksi näin tapahtuu, Puntti sanoi.
Puntti muistutti, että asioita hoidetaan nykyisin paljon sähköpostilla.
– Mikään tavara ei kuitenkaan siirry paikasta toiseen sähköpostilla vaan siihen tarvitaan yhäkin kuljetusalan ammattilaisia.
Gaalassa esiintyi myös alppihiihtäjä Marcus Sandell. Häntä haastatellut Laura Ruohola totesi, että alppihiihtäjiltä vaaditaan aikamoista sankaruutta. Sandell loukkaantui vaikeasti harjoituksissa Itävallan Pitztalissa syyskuussa 2009, jolloin häneltä jouduttiin poistamaan toinen munuainen.
– Onneksi paikalla oli hoitohenkilöstöä ja minut pystyttiin viemään pikaisesti helikopterilla sairaalaan, Sandell kuvaili omia sankareitaan.
Laulava ministeri
Liikenneministeri Merja Kyllönen toi gaalaan valtiovallan tervehdyksen. Hän innostui jopa laulamaan Matti Eskon tunnetuksi tekemää kappaletta Rekkamies. Laulun jälkeen Kyllönen sanoi kuljetuksen olevan maailmalle yhtä tärkeää kuin mitä verenkierto on ihmiselle.
– Mikään ei liiku ilman ammattikuljettajia. Esimerkiksi päiväkotilapset ja koululaiset jäisivät ilman aterioitaan. Minulle sankarikuljettajasta tulee mieleen Teräsmies. Erona on kuitenkin se, että Teräsmiehen teot ovat mielikuvituksen tuotteita kun taas ammattikuljettajien teot ovat aitoja.
Kyllönen totesi, että tavara-autojen joutuessa onnettomuuteen syyllistä haetaan useimmiten kuljettajista.
– Itse kuitenkin tiedän, että jokainen ammattikuljettaja ajaa turvallisuus selkärangassaan. Kiitän kampanjan järjestäjiä siitä, että he ovat nostaneet kuljettajat sille korokkeelle, johon he kuuluvat. Samalla annan liikenneministerinä jokaiselle kuljettajalle luvan pukea ylleen Teräsmiehen asun viittoineen sillä arvostan hyvin paljon heidän työtään.
Gaalailta päättyi Matti Eskon esitykseen, jonka odotetuin kappale oli tietenkin Rekkamies. Moni paikalla olleista muisti laulun kertosäkeen sanat ”Tuhansia töitä, valvottuja öitä. Viikkoja tiellä, saan asfalttia niellä. Silmiä painaa, ei uni anna lainaa…”
————–
Sankariksi suunnitellulla ojaanajolla
Petri Varkoi oli ajamassa viime tammikuussa puukuorman hakuun Rääkkylän Ukonlahdella pikkutiellä, jossa oli 80 km/h nopeusrajoitus. Yhtäkkiä tien varressa olevan talon pihalta hänen eteensä tuli pakettiauto, jota ajoi 25-vuotias nainen. Pakettiauto ei kuljettajan yrityksistä huolimatta pysähtynyt, vaan luisui liukkaalla tiellä tukkirekan eteen. Petri Varkoilla oli vain hetki aikaa miettiä, ajaako päin pakettiautoa vai väistääkö ojaan. Hän tiesi, että osuma pakettiautoon olisi hyvin tuhoisa ja hän ohjasikin autonsa omasta kohtalostaan välittämättä ojaan.
Tukkirekka kynti kovalla rytinällä ojanpiennarta osuen tienliittymän ojanrumpuun. Auto jäi kuitenkin pystyyn 45-asteen kulmaan ojan reunalle. Petri Varkoi sai onnettomuudessa ruhjeita ja lihasvenähdyksiä, jotka paranivat kahden viikon sairaslomalla. Lähivaara Oy:n Volvo FH:n etukulma meni uusiksi ja runko vääntyi. Parin viikon jälkeen auto saatiin kolarikorjaamolta taas ajoon.
Pakettiautoa ajanut nainen selvisi onnettomuudesta säikähdyksellä. Kun tilanne selvitettiin poliisin toimesta, nainen ei shokiltaan osannut heti lähteä ajamaan naarmuitta selvinneellä pakettiautollaan.
Petri Varkoi palkittiin gaalassa 5 000 euron shekillä. Hän saa puolet rahasummasta itselleen ja toinen puoli menee hänen valitsemalleen hyväntekeväisyyskohteelle. Valinta kohdistui Kuopion yliopistollisen sairaalan syöpälapsille.
Kampanjassa ovat mukana Bridgestone Finland Oy:n ohella Rahtarit ry, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, Autoteippaus Timo Teippi ja Örum Oy Ab.
Teksti: Tero Tuisku
Kuva: Kimmo Levonen