Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

SKAL Itä-Suomi ry: Kuljetusalan yrittäjyys turvattava – Maantieliikenteellä merkittävä asema Itä-Suomessa

SKAL - Suomen kuljetus ja LogistiikkaKiistämätön tosiasia on, että maantieliikenne on tavaraliikenteen tärkein liikennemuoto. Maantieliikenteellä on myös koko maan kattava palveluverkosto, jolloin maantieliikenteen toimivuus takaa kaikille asumis-, työskentely- ja vapaa-ajanviettomahdollisuuden riippumatta asuinpaikasta.

Tätä ei pysty takaamaan mikään muu liikennemuoto. Tavaraliikenteen kustannustehokkuus on ensisijainen edellytys maamme kansantalouden kilpailukyvylle. Ilman sujuvaa maantieliikennettä teollisuutemme ja palvelutuotantomme eivät pysty toimimaan.

Vaikka rautatie- ja vesikuljetuksille on oma roolinsa, eivät ne ole vaihtoehto maantiekuljetuksille. Siksi maantiekuljetuksia tulee hoitaa tehokkaasti, turvallisesti ja mahdollisimman vähäisin ympäristöhaitoin. Investointi maantieliikenteeseen on edelleen varsin merkittävä investointi tulevaisuuteen.

Maantieliikenteen ympäristötietoisuus on viimeisten vuosien aikana kasvanut voimakkaasti. Autojen tekninen kehitys on johtanut entistä ympäristöystävällisimpiin ratkaisuihin. Eri liikennemuotojen ympäristövertailuissa ei maantieliikennettä kohdella tasa-arvoisesti muihin liikennemuotoihin nähden. Maantieliikenne on tavaraliikenteen tärkein liikennemuotomme, sillä varmistamme koko Suomen liikkumisedellytykset ja kilpailukyvyn. Tiestön kunto ja rahoitus on varmistettava.

SKAL Itä-Suomi ry edellyttää valtiovallalta toimia, joilla varmistetaan kuljetus- ja logistiikka-alan työntekijöiden riittävyys ja osaamistaso. Maantiekuljetusaloja tulee kannustaa tukemalla ammattipätevyyden perus- ja jatkokoulutusjärjestelmää ja varmistamalla puolustusvoimien kuljettajakoulutuksen jatkuminen nykymuotoisena.

Alaa koskevat sosiaalisäädökset sekä ajo-oikeuteen liittyvä lainsäädäntö tulee mukauttaa ammattiliikenteen tarpeisiin työ- tai liikenneturvallisuutta vaarantamatta. Nykyiset jäykät säädökset kahlitsevat sekä kuljetusyrityksiä että kuljettajia ja jopa viiden minuutin pituiset ylitykset ajoajoissa tai alitukset tauoissa johtavat sakkorangaistukseen. Tällaisista ”turhista” sakoista saadaan kyllä näyttäviä otsikoita tiedotusvälineisiin, mutta todellisuudessa ei näillä rikkeillä ole mitään merkitystä liikenneturvallisuudelle.

Lisätietoja:
SKAL Itä-Suomi ry,
toiminnanjohtaja Heikki Lappalainen
puh. 020 741 6607

tai puheenjohtaja Markku Nissinen,
puh. 0400-276 477.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi