Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Scania Active Prediction – uusi paikannustietoa hyödyntävä vakionopeudensäädin

Scania Active Prediction. Scania G 440 4x2 with semitrailer. Södertälje, Sweden Photo: Dan Boman 2011

Scania esittelee ensimmäisenä valmistajana uudenlaisen vakionopeudensäätimen, joka hyödyntää paikannustietoa ja siihen liittyväämaaston topografiatietoa. Tällaisella uudella järjestelmällä voidaan saavuttaa jopa 3 % polttoainesäästöt. Uudenlainen vakionopeudensäädin huomioiedessä olevat ylä- ja alamäet, mikä auttaa ottamaan kaiken irti jokaisesta polttoainepisarasta. Karttatieto on tallennettu Scania Communicator -tiedonsiirtoyksikköön, joka saa paikannustiedon GPS-järjestelmästä.Communicator-yksikkö ”keskustelee” moottorinohjausyksikön kanssa, jokasäätää auton ajonopeutta. Järjestelmän toiminta perustuu samoihinperiaatteisiin, joita käytetään muun muassa Scania-kuljettajakoulutuksessa. Euroopassa myytäviin autoihin järjestelmä on saatavissa vuoden 2012 alkupuolelta alkaen.

 

Autonkuljettajat työskentelevät usein kovan paineen alaisina, koska kuljetusten aikataulutus on monesti varsin tiukka. Scanian kehittämä uudentyyppinen vakionopeudensäädin auttaa kuljettajia pysymään aikatauluissaan, kuitenkin tuhlaamatta polttoainetta.

Scanian uusi Active Prediction eli aktiivisesti ennakoiva vakionopeudensäädin säästää polttoainetta jopa 3 % normaalissa moottoritie- ja maantieajossa – minimaalisin aikahäviöin – verrattuna perinteiseen vakionopeudensäätimeen. Suurimmat säästöt saavutetaan kumpuilevassa maastossa, jossa ylä- ja alamäet seuraavat toisiaan. Näissä varsinkin edessä olevien alamäkien ennakointi säästää polttoainetta.

Mahdolliset aikahäviöt työpäivän aikana ovat korkeintaan muutamia minuutteja. Kuljetusliikkeelle autokohtainen säästö vuodessa saattaa olla 1700 litraa polttoainetta (40-tonninen yhdistelmä, jonka vuotuinen kilometrisuorite on 180 000 km).

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi