Volvo Trucks esittelee hätäjarrulla varustetun törmäysvaroittimen
Volvo Trucks on kehittänyt hätäjarrulla varustetun törmäysvaroittimen. Kyseessä on kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä, jossa on törmäyksestä etukäteen varoittava toiminto, joka auttaa ehkäisemään tarkkaavaisuuden herpaantumisesta aiheutuvia vakavia onnettomuuksia.
Merkittävä osa teillä tapahtuvista onnettomuuksista on peräänajoja. Tätä ongelmaa varten Volvo Trucks on kehittänyt hätäjarrulla varustetun törmäysvaroittimen – kehittyneen hätäjarrutusjärjestelmän, jossa on myös törmäyksestä etukäteen varoittava toiminto. Tämä uusiin Volvo FH -sarjan malleihin saatavana oleva jarrutusjärjestelmä on kehitetty auttamaan kuljettajaa välttämään peräänajoja tai vähintäänkin lieventämään niiden seurauksia.
– Aloitimme erittelemällä todellisen ongelman. Ongelma on tarkkaavaisuuden herpaantuminen. Jos edellä kulkevaa liikennettä tarkkailtaisiin koko ajan, tällaista järjestelmää ei tarvittaisi, sanoo Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuuspäällikkö Carl Johan Almqvist.
[rivi korkeus=1]
[rivi korkeus=1]
Uusi järjestelmä yhdistää tutkan ja kameran, jotka yhdessä tunnistavat edellä kulkevat ajoneuvot ja seuraavat niiden liikkeitä. Järjestelmä tunnistaa sekä paikallaan olevat että liikkuvat ajoneuvot. Se voi estää törmäyksen liikkuvaan kohteeseen jopa 70 km/h:n suhteellisella nopeudella. Kun järjestelmä havaitsee ajoneuvon, johon kuorma-auto törmäisi nykyisellä nopeudella, varoitusjärjestelmä sytyttää punaisen valon tuulilasiin, jotta kuljettaja ymmärtää suunnata huomionsa takaisin tielle.
– Emme halua ottaa hallintaa pois kuljettajalta, koska uskomme, että he pystyvät reagoimaan hyvin esimerkiksi kiertämällä ajoneuvon, Almqvist kertoo.
Mutta jos kuorma-auton järjestelmä ei saa minkäänlaista reaktiota kuljettajalta esimerkiksi ohjauksen tai jarrutuksen muodossa, järjestelmä muuttaa punaisen valon vilkkuvaksi ja antaa äänimerkin. Jos kuljettaja ei edelleenkään reagoi millään tavalla, järjestelmä jarruttaa kevyesti. Jos tämäkään ei tuo toivottua tulosta, järjestelmä aktivoi hätäjarrutusjärjestelmän ja tekee kaikkensa kuorma-auton pysäyttämiseksi.
– Useimmissa tapauksissa kuljettajan huomio saadaan herätettyä alustavilla varoituksilla. Jos tämä joskus harvoin epäonnistuu, hätäjarrutusjärjestelmä estää vakavan onnettomuuden, toteaa Carl Johan Almqvist.
Kaikissa uusissa kuorma-autoissa on oltava hätäjarrutusjärjestelmä Euroopassa marraskuusta 2015 alkaen.
Katso video YouTubesta: http://www.youtube.com/watch?v=LBT3tB_AQQA