Freight One Scandinavia havittelee merkittävää markkinaosuutta Ruotsista
Suomen, Venäjän ja IVY-maiden välisiin rautatiekuljetuksiin erikoistunut logistiikkayhtiö Freight One Scandinavia Oy pyrkii suuntaamaan Ruotsin ja Baltian raskaan teollisuuden tavaravirran kulkemaan Suomen kautta itärajan yli. Yritys on nimittänyt uudeksi myyntipäälliköksi MKT Tero Mäkisen (56), jonka päätehtävänä tulee olemaan rautatiekuljetusten myynti ja asiakaspalvelu sekä massatavaralogistiikan tehostaminen.
Mäkinen on työskennellyt aiemmin pitkään SeaRaililla, jonka lisäksi hänellä on työkokemusta myös asiakaspuolelta Rautaruukista. Mäkisen pitkä kokemus Skandinavian-Venäjän liikenteestä auttaa Freight One Scandinaviaa yhdistämään Itämeren tavaravirtoja nykyistä tehokkaammiksi kokonaisuuksiksi. Uusia asiakkaita toivotaan Suomen lisäksi erityisesti muiden Pohjoismaiden teollisuusvyöhykkeiltä Keski-Ruotsista ja Oslon alueelta.
– Aiemmin keskityimme vain raideasiakkaisiin, mutta nyt tuomme tavarat autoilla Kouvolaan ja siitä eteenpäin rautateitse itään. Uusi tapamme toimia on äärimmäisen nopea reitti Ruotsista Venäjälle, kertoo Freight One Scandinavian toimitusjohtaja Anssi Laakkonen.
Rautatiekuljetus on volyymibusinestä. Yritys tavoitteleekin 50 prosentin markkinaosuutta Ruotsista, joka puolitoistakertaistaisi Suomen kautta kulkevan tavaramäärän.
– Kun volyymi kasvaa, saamme Kouvolasta enemmän lähtöjä Venäjälle. Tero Mäkisen pitkä kokemus Pohjoismaiden liikenteestä auttaa meitä tehostamaan toimintoja entisestään. Nyt meillä on asiantuntija, joka jalkautuu kentälle ja asiakkaiden luo, sanoo Laakkonen.