Asiakkaana monikulttuurinen nuori – tarkistuslista työterveyshuolloille
Maahanmuuttajataustaiset työntekijät jäävät tutkitusti muita useammin työterveyshuollon palvelujen ulkopuolelle. Yhteistyö työterveyshuollon ja asiakasorganisaation välillä on tärkeää, jotta eri kulttuurista tullut työntekijä saa tarvitsemansa palvelut. Työterveyslaitoksen tuore, työterveyshuolloille suunnattu opas ”Asiakkaana monikulttuurinen nuori – tarkistuslista työterveyshuolloille” antaa ohjeita monikulttuuristen asiakkaiden kohtaamiseen.
[rivi korkeus=1]
Työterveyshuollon palveluista tiedottaminen on ensisijaisesti työnantajan tehtävä. Työssään aloittavalle maahanmuuttajalle tulee selvittää, mitä työterveyshuolto on ja miten se toimii. Tietoa työterveyshuollosta tulisi olla saatavilla kotimaisten kielten lisäksi ainakin englanniksi.
– Työterveyshuollon on syytä varmistaa yhteistyössä asiakasorganisaation kanssa, että tieto työterveyshuollon palveluista tavoittaa eri kulttuurista tulleet työntekijät. Asiakasorganisaation on lisäksi hyvä olla aktiivinen työterveyshuollon suuntaan ja tiedottaa henkilöstön monikulttuuristumisesta. Yhteistyötä edistää puolin ja toisin nimetyt vastuuhenkilöt, toteaa tutkija Kirsi Yli-Kaitala Työterveyslaitoksesta.
Työterveyshuollon palveluiden käyttöön kannattaa rohkaista
Työterveyshuolto voi olla eri kulttuurista tulleelle työntekijälle uusi asia. Työntekijälle kannattaa kertoa, että työterveyshuolto on järjestetty työntekijän terveyden ja työkyvyn ylläpitämiseksi, työntekijän etua ajatellen. Samalla kannattaa rohkaista työterveyshuollon palveluiden käyttöön. Jos yhteistä sujuvaa kieltä ei ole, työntekijällä olisi hyvä olla mahdollisuus tulkin käyttöön työterveyshuollon kanssa asioitaessa.
Selkeän viestinnän ja hienotunteisuuden merkitys korostuvat vastaanotolla
Myös työterveyshuollon työntekijä voi olla uuden edessä kun asiakas tulee eri kulttuurista. Omien asenteiden ja mahdollisten ennakkoluulojen tiedostaminen on tärkeää. Vastaanotolle on syytä varata riittävästi aikaa, etenkin jos vahvaa yhteistä kieltä ei ole.
Työterveyshoitaja Virpi Hanell Mehiläisestä korostaa selkeän viestinnän ja hienotunteisuuden merkitystä eri kulttuurista tullutta asiakasta palveltaessa.
– Joskus kielivaikeudet johtavat väärinymmärryksiin. Varmistan molemminpuolisen ymmärryksen usein toistamalla asiakkaan kertomuksen. Asiakkaan kunnioittaminen ja tilan antaminen ovat edellytyksiä luottamuksellisen suhteen syntymiselle, Hanell toteaa.
Hanell muistuttaa, että sairauden kokemisessa ja käsityksissä on kulttuurisia eroja, joista työterveyshuollon työntekijöiden on hyvä olla tietoisia. Hän myös korostaa, että ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä tulisi rohkaista kääntymään työterveyshuollon puoleen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ei vaivojen jo kroonistuttua.
– Työntekijää tulisi muistuttaa, että työterveyshuollossa ajatellaan työntekijän etua.
Asiakkaana monikulttuurinen nuori – tarkistuslista työterveyshuolloille -oppaan julkaisi Työterveyslaitoksen Nuorten maahanmuuttajien työkyvyn tukeminen työuran alussa (NuMaT) -hanke. Oppaaseen on koottu käytännön vinkkejä työterveyshuolloille. Hanketta rahoittaa Euroopan Sosiaalirahasto (ESR).
Lue lisää hankkeesta www.ttl.fi/fi/tutkimus/hankkeet/numat