Uusi Ford Transit kestävyystesteissä
Uusi Ford Transit kestävyystesteissä: 6 kuukauden testijakso vastaa 10 vuoden kulutusta.
[rivi korkeus=1]
- Uusi Transit on käynyt läpi kuuden kuukauden kestäneen kestävyystestin, jossa simuloitiin 10 vuoden käyttöä vastaavat rankimmat mahdolliset olosuhteet
- Prototyyppiautoilla ajettiin 11 miljoonaa kilometriä – 275 kertaa maailman ympäri – asiakkaiden toimesta ja testiradoilla neljässä eri maanosassa lämpötilojen vaihdellessa 40 lämpöasteesta 40 pakkasasteeseen
- Testeihin sisältyi myös syövyttävät suola- ja mutakylvyt, kaksi kuukautta kestänyt keskeytyksetön ajo huippunopeudella sekä kuukauden kestänyt kahdeksikkoa ajo
- ·Testin seurauksena autoon tehtiin yli 100 parannusta
[rivi korkeus=1]
Helsinki 11.7.2014 – Harvassa ovat ne tuotteet, joiden voidaan olettaa kestävän 10 vuotta säälimätöntä päivittäistä käyttöä.
Ford halusi varmistaa, että uusi Transit ei jätä pulaan ja kehitti testin, jossa simuloitiin auton nopeampi vanheneminen: 10 vuoden käyttöä vastaava kulutus 6 kuukaudessa.
Kestävyystestiin kuului 11 miljoonan kilometrin ajo – 275 kertaa maailman ympäri – testiradoilla ja äärimmäisissä olosuhteissa lämpötilojen vaihdellessa 40 lämpöasteesta 40 pakkasasteeseen.
“Moni asiakkaistamme ei varmaankaan usko, mitä Transit on joutunut kokemaan ennen markkinoille tuloaan”, kertoo David Gregory (Transit Chief Programme Engineer, Ford of Europe). “Se joutui niin koville kuin se vain on mahdollista, mutta se selvisi testeistä hienosti.”
Transit on nyt ensimmäistä kertaa myynnissä sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa. Kestävyystestejä tehtiin sekä Lommelissa, Belgiassa ja Romeossa, Michiganissa.
Lommelin testiradalla uuden Transitin eri mallit kävivät läpi yli 30 rankkaa testiä. Yksi niistä oli peräkärryn vetäminen siten, että sekä auto että peräkärry olivat täydessä kuormassa. Lisäksi sillä ajettiin keskeytyksettä kahden kuukauden ajan huippunopeudella ja kuukauden ajan kahdeksikkoa. Välillä se sai pintaansa suola- ja mutakylvyt. Korroosion estoa testattiin laittamalla auto kolmeksi kuukaudeksi kosteaan tilaan.
Insinöörit ajoivat Transitilla yli 5 000 kertaa radalla, jossa oli suuria kuoppia ja töyssyjä. Auton lujuutta testattiin myös ajamalla 60 km/h päin 140 mm:n korkuista reunakivetystä.
Transitin prototyyppejä testattiin huolella valituissa kohteissa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa. Arizonassa, Dubaissa ja Etelä-Afrikassa oli 40 asteen lämpötila, Suomessa ja Kanadassa saman verran pakkasta. Autoilla ajettiin Euroopassa, Lähi-idässä, Venäjällä, Turkissa ja Yhdysvalloissa – ääripäinä Itävallan Alpit ja Death Valley Kaliforniassa.
Ennen lanseerausta joukko Transit-asiakkaita pääsi käyttämään autoja tositoimissa yli 500 000 kilometrin verran. Testilaboratoriossa 2.2 litran Duratorq-dieselmoottorilla varustettu Transit oli 46 päivää täyteen kuormattuna kaupunkiajossa osana kymmenientuhansien tuntien moottoritestausta. Eri komponenttien käyttäytyminen simuloitiin vastaamaan auton koko 10 vuoden elinkaaren kestoista kulutusta, mihin testimenetelmällä kului 30 päivää.
“Auton äärirajoille viemisen ansiosta pystyimme kehittämään vahvemman ja vankemman auton. Asiakkaalle se näkyy luotettavuutena, käytettiinpä autoa kuinka kovassa ajossa tahansa”, Gregory jatkaa.
Täysin uusi Transit on uudistuneen ja laajentuneen Transit-malliston lippulaivamalli. Se on myynnissä Euroopassa yhdessä Transit Customin, Transit Connectin ja Transit Courierin kanssa.
Voit seurata testejä: http://www.youtube.com/watch?v=bS0Sgh4_2FE&feature=youtu.be