Alihankinta: Innovaatioista apua viennin vetämättömään tilaan
Tampereella 27.–29. syyskuuta järjestettävillä Alihankinta-messuilla viennin vetämättömään tilaan haetaan apua ja ratkaisuja uusista innovaatioista sekä kansainvälisistä vieraista. Yli 1000 näytteilleasettajan joukossa on peräti 200 uutta yritystä viime vuoteen nähden ja venäläis-suomalaiseen Partneriaattiin odotetaan sataa venäläistä yritystä luomaan pysyviä bisnessuhteita. Messujen yhteydessä toteutetaan myös innovointiin innostava AlihankintaHEAT, joka tuo yhteen teollisuusyritykset ja startupit.
– Viennin ankeaan tilaan haetaan nyt apua ja ratkaisuja uusista innovaatioista. Uuden kehittäminen vaatii uutta ajattelua, ja aina sitä ei löydy tehtaan tai toimiston seinien sisältä. Tarvitaan kohtaamisia erilaisten ja myös eri tavalla ajattelevien ihmisten kanssa; messutapahtumassa näitä mahdollisuuksia tarjoutuu valtava määrä. Tänä vuonna Alihankinta uudistuu muun muassa venäläis-suomalaisella Partneriaatilla, Sandvik-yhteistyöllä, digitalisaatio- ja lean-johtamisteemoihin pureutuvalla ohjelmalla, viime vuodesta viritetyllä Brella-verkottumispalvelulla ja AlihankintaHEAT-startup-tapahtumalla. Tämä kaikki maustetaan vielä 20 eri maasta tulevalla 1000 näytteilleasettajalla, joista noin 200 on uusia yrityksiä viime vuoteen nähden, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Jani Maja Tampereen Messut Oy:stä.
Digitalisaation Ratkaisijat vahvistavat kilpailuetua, stagessa ytimekkäitä puheenvuoroja
Alihankinta-messujen digitalisaatio-teema jalkautetaan E-halliin, jonne kootaan kortteli kuudesta teollisuuden digitalisaation edistäjästä. Yritysten soveltamien menetelmien ja palveluiden avulla on saavutettu muun muassa prosesseihin lyhyempiä läpimenoaikoja, mahdollistettu yritysten toimintatapojen muutoksia ja tehty merkittäviä parannuksia yritysten tuotannon optimointiin, tiedolla johtamiseen ja kilpailuedun vahvistamiseen. Messuilla on tarjolla myös uudenlaista ohjelmasisältöä, kun pääaulan Alihankinta-stagella kuullaan joka päivä lyhyitä ja ytimekkäitä puheenvuoroja sekä haastatteluita eri aiheista. Iskevää sisältöä on luvassa ainakin Toyotalta, Lean Lionilta, Jakamolta sekä vuoden pää- ja alihankkijana palkittavilta yrityksiltä.
Alihankinta HEAT haluaa muuttaa suunnan – tarjoaa ratkaisuja, uusia näkökulmia ja verkostoja
Uusi AlihankintaHEAT-tapahtuma kokoaa 28.9. yhteen teollisuusyritykset, ketterät startupit ja valmistavan teollisuuden positiivisesta suunnanmuutoksesta kiinnostuneet asiantuntijat ja päättäjät.
– AlihankintaHEATin tavoite on yhdistää kysyntä, tarjonta, monialainen osaaminen ja oikeat tyypit sekä rakentaa yhdessä konkreettisia kasvumahdollisuuksia teollisuusyrityksille ja startupeille. Mukaan valittavat 20 startupia kokoontuvat jo 26.–27.9. HeatCampille, jossa ratkotaan tiimeissä isojen yritysten antamia haasteita ja ideoidaan uusia ratkaisuja sekä liiketoimintamalleja. Ratkaisukonseptit pitchataan keskiviikkona AlihankintaHEATissa, jossa kuullaan myös innostavia puheenvuoroja ja verkostoidutaan. Kuuma uutuus Alihankinnan yhteydessä on herättänyt hyvin kiinnostusta, joten tapahtumalle on selkeä tilaus. Ketterien teollisuuteen keskittyneiden startupien kannattaa olla nopeasti yhteydessä, jos HEAT kiinnostaa, sillä teemme valinnat ensi viikolla, sanoo Finland Eventsin tapahtuma- ja viestintäpäällikkö Tanja Järvensivu.
Tapahtuman toteuttavat yhteistyössä Tampereen Messut Oy:n tapahtumayksikkö Finland Events ja Rapid Action Group Oy (RAG). Lue lisää: www.finlandevents.fi/alihankintaheat
Partneriaattiin odotetaan 100 venäläistä yritystä – tavoitteena pysyvät suhteet
Tampereella Alihankinta-messujen aikaan 26.–28.9. järjestettävän Partneriaatin tavoitteena on lisätä suomalaisten ja venäläisten pienten ja keskisuurten yritysten yhteistyötä. Jo vuosien ajan Venäjällä järjestetty pk-yritysten ja elinkeinoelämän tapaamispaikka vietiin ulkomaille viime syksynä, jolloin tapahtuma järjestettiin Turussa. Nyt haluttiin Tampereelle ja tarkoituksella Alihankinnan aikaan.
– Alihankinta-messut tunnetaan Venäjällä ja Partneriaatti haluttiin järjestää nimenomaan Tampereella Alihankinta-messujen yhteydessä, sillä messutapahtuma soveltuu erinomaisesti alustaksi tämän tyyliselle tapahtumalle. Vaikka digitalisaatio on messujen lisäksi myös Partneriaatin asialistalla, etenkin venäläisten kanssa kauppaa tehdessä henkilökohtaisilla tapaamisilla on ehdottoman tärkeä merkitys luottamuksellisten, hedelmällisten ja pysyvien bisnessuhteiden luomisessa, kuvailee Tampereen kaupungin kansainvälisten asioiden päällikkö Satu Vuorinen.
Lue lisää: