Kuljetus ja Logistiikka

 

Volvo Trucks on kehittänyt uuden autonomisen kuorma-auton, josta voi tulla merkittävä tuotannon edistäjä Brasilian sokeriruokoviljelijöille. Kuorma-autoa käytetään vastakorjatun sokeriruokosadon kuljettamiseen. Sen kulkua pellolla ohjataan erittäin tarkasti, jotta seuraavan vuoden sadon perustan muodostava nuori kasvusto ei vahingoitu. Tällä hetkellä noin neljä prosenttia sadosta menetetään sen vuoksi, että pelloilla liikkuvat ajoneuvot pakkaavat maa-aineksen tiiviiksi ja liiskaavat nuorta kasvustoa alleen. Yhtä kuorma-autoa kohden tämä voi merkitä kymmenien tuhansien Yhdysvaltain dollareiden tulomenetyksiä yhdellä satokaudella.

Usina Santa Terezinha Group valmistaa omasta sokeriruokosadostaan sokeria ja etanolia Maringássa, joka sijaitsee tunnin lentomatkan päässä São Paulosta länteen. Viime kasvukaudella yhtiön valtavat pellot ovat toimineet myös Volvo Trucksin prototyyppiajoneuvon testialueena. Kuorma-auton kehitystyöllä on pyritty selvittämään, kuinka maaperän ja sadon vahingoittumiselta voitaisiin välttyä automatisoidulla ajolla ja kuinka tämä puolestaan kasvattaa tuottoja. Potentiaali on merkittävä, sillä lisäsatoa voidaan näin saada vuodessa jopa kymmenen tonnia hehtaarilta.

– Volvo Trucksin ratkaisun avulla voimme parantaa paitsi yksittäisen sadon myös viisi- tai kuusivuotisen sokeriruokokasvin koko elinkaaren tuottavuutta, kertoo Santa Terezinhan talous- ja hankintajohtaja Paulo Meneguetti.

Nykyään sokeriruokosato korjataan pelloilta puimureilla ja kuljettajien manuaalisesti ohjaamilla kuorma-autoilla, jotka ajavat vieretysten alhaisella nopeudella. Kun täyteen lastattu kuorma-auto lähtee tyhjentämään kuormaa, seuraava siirtyy puimurin viereen ja sama toistuu. Kuorma-auton kuljettajan kannalta tämä on haastavaa. Hänen on paitsi pysyttävä puimurin vauhdissa myös keskityttävä tarkkaan ajolinjoihin, jotta seuraavan vuoden sadon muodostava nuori kasvusto ei polkeennu.

Volvo Trucks on ratkaissut ongelman kuljettajan työtä helpottavalla järjestelmällä, joka automatisoi ohjauksen. Sillä varmistetaan, että kuorma-auto pysyy tarkalleen oikealla ajolinjalla, kun sillä ajetaan puimurin rinnalla ja edelleen kuormaa tyhjentämään, jotta kasvusto ei polkeennu. Sokeriruokopellolla kuorma-auto seuraa koordinaatistoon perustuvaa karttaa GPS-vastaanottimien avulla. Kahdella gyroskoopilla huolehditaan siitä, että paitsi etupyöriä myös koko ajoneuvoa ohjataan erittäin tarkasti. Kuorma-auto pääsee poikkeamaan asetetulta kurssilta sivusuunnassa enintään 25 mm. Lastauksen yhteydessä kuljettaja voi säädellä nopeutta ajoneuvon vakionopeudensäätimellä tai kiihdyttää tai hidastaa manuaalisesti. Koska kuljettajan ei tarvitse keskittyä raskaaseen, väsyttävään ja jatkuvaa keskittymistä vaativaan tarkkuusohjaamiseen, valppaustaso paranee, stressi vähenee ja koko työrupeaman turvallisuus paranee.

– Tällä ratkaisulla voimme pian parantaa sokeriruokoalalla toimivien asiakkaidemme tuottavuutta huomattavasti. Samalla kuljettajien työolot ja turvallisuus paranevat. Tämä lisää työn kiinnostavuutta, mikä puolestaan vähentää kuljettajien vaihtuvuutta ja helpottaa uusien kuljettajien rekrytointia, kertoo Volvo Group Latin American toimitusjohtaja Wilson Lirmann.

Tulevana kesänä tutkimusprojekti siirtyy tuotekehitysvaiheeseen, jonka aikana kenttätesteihin käytettävien ajoneuvojen määrää lisätään. Tämän vaiheen jälkeen ratkaisua voidaan odottaa kaupallisesti saataville lähitulevaisuudessa.  Jo tänä vuonna Volvo Trucks tuo asiakkaiden saataville kehittyneen GPS-pohjaisen kartanlukujärjestelmän, joka antaa kuljettajalle huomattavasti paremmat valmiudet pysyä valitulla ajolinjalla, vaikka varsinainen ohjaus tapahtuukin toistaiseksi manuaalisesti.

Sokeriruokokuljetuksissa käytettävä itseohjaava kuorma-auto kuuluu Volvo Trucksin automatisoitujen ajoneuvojen tutkimus- ja kehitysprojekteihin. Autonomisten autojen testaus on tällä hetkellä meneillään eri aloilla. Kristinebergin kaivoksella Pohjois-Ruotsissa testataan autonomista kuorma-autoa, ja Göteborgissa testataan jätehuoltotehtäviin suunniteltua autonomista kuorma-autoa. Tavoitteena on arvioida, kuinka eriasteinen automaatio voisi parantaa tuottavuutta, työympäristöä ja turvallisuutta.

Faktat

  • Ajoneuvo: autonominen (itseohjaava) Volvo VM, joka on eritelty ja varusteltu sokeriruokokuljetuksiin.
  • Automaatio: järjestelmän ominaisuuksia ovat esimerkiksi GPS-vastaanottimet, kaksi gyroskooppia (IMU), ohjaamiseen tarkoitettu askelmoottori ja kuljettajan näyttö.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi