Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Medifon taklaa kasvua varastossa – uudella teknologialla eroon paperista

Medifon Oy on lääkealalla toimiva tukkuyritys, joka painii positiivisen kehityshaasteen parissa. Viime vuosien kasvu on ollut kovaa ja menneenä keväänä oli edessä varautuminen isoon hyppäykseen uuden asiakkuuden myötä. Suuriin lääketukkuihin verrattuna ovat kehitysresurssit rajallisemmat mutta pelkällä lisätyövoiman palkkaamisella ei kasvuun haluttu varautua. Sopiva teknologia löytyikin suomalaiselta Devoca Oy:ltä ja nyt jo tuotantoon ehtinyt keräilyjärjestelmä säästää itsensä alle puolessa vuodessa takaisin.

Haasteena investoinnin kustannukset

Medifon Oy oli etsinyt varastoonsa (4500m2, noin 5000 lavapaikkaa ja 10.000 tuoteriviä) pk-yrityksen investointikykyyn soveltuvaa ratkaisua. Voimakkaaseen kasvuun oli vastattava ja vaikka uutta henkilökuntaa jouduttaisiin kuuden vakituisen keräilijän lisäksi palkkaamaan, niin kaikkea lisäkapasiteettia ei työvoiman lisäyksellä haluttu hoitaa. Apteekkeja, sairaaloita ja luontaistuotekauppaa palveleva yritys joutui miettimään kehittämistä huolellisesti. Siirtyminen paperista puhekeräykseen oli alusta lähtien yksi vakavammin otettavista vaihtoehdoista mutta ratkaisujen hinnat olivat kehittämisen haasteena. Lopulta päädyttiin täysin uuteen kotimaiseen järjestelmään, jossa yhdistyi puheentunnistus ja kosketusnäyttö sekä tarvittaessa jopa viivakoodilukijat samassa paketissa. Oman haasteensa lopulliselle ratkaisulle toivat alan omat erityispiirteet erä-ja päivämääräseurantoineen ja ilman räätälöintiä ei ratkaisussa selvittykään. Medifonin logistiikasta vastaavan Jyrki Ristisen mukaan, puhekeräyksellä hoidetaan 70-80% kaikista tuoteriveistä. ”Jo nyt on saatu aikaan noin 25-30 % tehonlisäys ja kun kaikki mahdollinen saadaan puhekeräyksen alle niin tehot kasvavat tästäkin. Arviolta parin työntekijän verran säästöä siis tulee syntymään ja tokihan riski kasvun osalta on paljon paremmin hallinnassa. Olemme erittäin tyytyväisiä jo saavutettuihin tuloksiin vaikka kehitys on vasta alkumetreillä.” Itse puheentunnistuskin on Medifonilla toiminut varsin hyvin vaikka täsmällisempään puhetyyliin onkin koneen kanssa keskusteltaessa saatu tottua.

Älypuhelin on monipuolinen työkalu

Päätelaitteena toimiva, käyttäjän kyynärvarteen kiinnitetty älypuhelin tuo mukanaan kädet vapauttavan kannettavuuden sekä kaivattua kustannustehokkuutta. Medifonin ratkaisussa päädyttiin lopulta normaalin 4G-verkon tukeen mutta myös oman langattoman verkon käyttö on mahdollista. Toimivuus mobiiliverkossa on ollut hyvä eikä pätkimistä tai käyttökatkoksia ole ilmennyt. Kustannukset pysyvät myös tältä osin erittäin maltillisina kun isompiin investointeihin ei tarvinnut lähteä.

”Kustannustehokkuutta on pyritty hakemaan ratkaisun kaikista osista”, kertoo Devocan toimitusjohtaja Leo Hämäläinen. ”Puhelin päätelaitteena, laadukkaat mutta hyllytavarana saatavat muut komponentit sekä ketterä kehitysmallimme ovat kilpailukykyisen hinnan takana. Ratkaisu sinällään on melko ainutlaatuinen ihan maailman mittakaavassa asti.”

Henkilöstö mukaan alusta lähtien

Tärkeä osa onnistumista ovat olleet vanhat työntekijät. Projektia mietittiin alusta lähtien laajalla ryhmällä ja käytännön tuntumaa haettiin jo ennen varsinaista päätöstä omalla varastolla tapahtuneen testauksen kautta. Positiivisessa hengessä menneen projektin lopputulos onkin otettu ilolla vastaan. Neljäkymmentä vuotta logistiikka-alalla toiminut varastotyöntekijä Kalevi Palmu ei takaisin paperiin enää vaihtaisi. ”Työ paperilla keräilyyn verrattuna on helpompaa ja nopeampaa. Turhauttavat tiedon syöttämiset päätteellä kierroksen jälkeen ovat myös poistuneet. Nyt kun kädet ovat kierroksen aikana täysin vapaana voin keskittyä oikeisiin asioihin”, kertoo Kalevi työn lomassa.

Hyödyt irti nopeasti

Järjestelmän hyötyjen ulosmittaaminen on siis vasta alkuvaiheessa mutta jo nyt ollaan Medifonilla varmoja investoinnin onnistumisesta. Järjestelmän myötä keräilytarkkuus sekä -nopeus ovat parantuneet selvästi mutta myös turhia työvaiheita on jäänyt kokonaan pois. Ratkaisun käyttö on helposti omaksuttavissa ja tekijät siirtyvätkin muutaman ohjatun keräilykierroksen jälkeen suoraan työssä oppimiseen. Tärkeä seikka esimerkiksi väliaikaisen työvoiman osalla. Järjestelmä on tuonut mukanaan myös uutta ryhtiä koko varastoporukan tekemiseen ja johdolle saadaan varaston toiminnasta reaaliaikaista tietoa. Paikalleen ei Medifonissakaan olla jäämässä vaan uusia kehitysideoita on jo nyt putkessa. Mietinnässä on mm. tuotekuvien tuominen keräilyn tueksi sekä järjestelmän käytön laajentaminen inventointiin ja vastaanottoon. Sormiskannerin käyttöönotto viivakoodien lukemiseen on myös kehitysputkessa ja työntekijöiltäkin on jo tullut kehitysideoita, joita syksyn kuluessa aletaan toteuttamaan.

 

Artikkeli on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 4 / 2017, voit lukea sen myös verkkolehdestä.

FacebooklinkedinmailFacebooklinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi