Kuljetus ja Logistiikka

 

Marcus Grönholmin johtama GRX Taneco -talli on mukana rallicrossin MM-sarjassa kahdella kuljettajalla ja autolla. Rallicrosstallin logistiikka on palapeliä, jossa kaiken on toimittava saumattomasti yhteen. Siirtymiset kisapaikasta toiseen hoituvat Volvo Truck Rentalin Volvo FH -rekkaveturin avulla.

Grönholmin ja Volvo kuorma-autojen yhteistyö alkoi viime vuonna ja jatkuu myös vuonna 2019. Marcus Grönholm on tavattavissa Volvo Trucksin osastolla 6h2 Kuljetus – Logistiikka messuilla torstaina 9.5. Helsingin Messukeskuksessa.

Grönholm perusti rallicrosstallinsa vuonna 2015. GRX Taneco Team aloittaa uuden kauden kolmella Hyundai i20 Supercarilla kuljettajinaan Marcus Grönholmin oma poika Niclas Grönholm, venäläinen Timur Timerzyanov ja latvialainen Reiniss Nitisš. Tallipäällikkönä toimii Jussi Pinomäki, joka huolehtii muun muassa sujuvasta logistiikasta. Marcus Grönholm keskittyy Team Managerina sopimusasioihin ja rahoituksen järjestämiseen. Kolonnassa on kaksi vetoautoa perävaunuineen. Mukana kulkevat renkaat, varaosat, kaksi rallicross-autoa ja kaikki muut tarvittavat tavarat.

– Vuonna 2017 vanhan rekkaveturin kilometrit tulivat täyteen. Pojat sanoivat, etteivät enää lähde sen kanssa Eurooppaa kiertämään, koska käyttövarmuus oli mitä oli. Silloin piti keksiä jotain muuta. Yhteistyö Volvo Trucksin kanssa ratkaisi ongelman. Nyt alla on toimiva paketti, Grönholm kertoo.

GRX Taneco -tallin Volvo FH on vuokrattu Volvo Truck Rentalista, joka toimii Vantaan Volvo Truck Centerissä. FH on viime vuodesta asti ollut pääosin manner-Euroopassa kisoissa, mutta sen on Suomessakin saattanut bongata esimerkiksi Jyväskylän Neste-rallissa.

Kuorma-auton vuokraaminen vapauttaa pääomaa

Yhteistyö Volvo Trucksin ja Volvo Truck Rental -palvelun kanssa alkoi vuosi sitten, huhtikuun 2018 alussa, jolloin alkoi kahdeksan kuukautta kestänyt rallicrosskausi. Tänä aikana Volvo FH:n mittariin tuli noin 25 000 kilometriä.

– Yhteistyö Volvon kanssa tuntui alusta lähtien hyvältä. Vuokraamisen etu on se, ettei se sido pääomaa, joka tarvitaan itse kilpailutoimintaan. Volvo kuorma-auto on uusi ja kunnossa. Vakuutukset ja huollot kuuluvat samaan pakettiin. Ei tarvitse kuin tankata ja hankkia kuljettaja, Grönholm sanoo.

Grönholm korostaa toimintavarmuuden merkitystä: kaiken pitää toimia, jotta tiimi pääsee kisapaikoille. Volvon koko Euroopan kattava huoltoverkosto on tärkeä lenkki yhtälössä.

– Tiimi on ollut tyytyväinen Volvoon, se on riittävän tehokas. Tallin näkökulmasta arvostan vuokraamisen helppoutta ja sitä, että kuljetuskalusto ei sido isoa pääomaa. Varikolla seisoo komea rekkaveturi, mikä on tietenkin hieno asia sekin.

Grönholmillakin on kuorma-autokortti:

– Ajoin kuorma-autokortin heti 18-vuotiaana. Seuraavana vuonna aloin viljellä maata. Siinä hommassa tarvittiin kuorma-autoa, koska meillä oli peltoja Espoossa. Oman rallicrosstallin kanssa olen ajanut pienempää kuorma-autoa, mutta nykyisin siihen ei ole tarvetta.

– On mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan rallicrossin suosio kehittyy Suomessa. Rallicrossin MM-sarjassa taso on kova. Mukana on vanhoja rallinimiä, kuten Sebastian Loeb ja Petter Solberg. Nämä konkarit ovat peruuttaneet autolla enemmän kuin Niclas on ajanut menosuuntaan, Grönholm sanoo.

Marcus Grönholm on tavattavissa Helsingin Messukeskuksessa järjestettävillä Kuljetus – Logistiikka messuilla Volvo Trucks osastolla 6h2:

to 9.5.2019    klo 12.00 ja klo 14.00

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi