Ennätyksellinen 6 000 tonnin tavarajuna liikennöi Vainikkalasta Haminaan
VR Transpoint on pilotoinut maaliskuun aikana ennätyksellisen suurta tavarajunaa transitoliikenteen kuljetuksissa Vainikkalasta Haminan satamaan. 6 000 tonnia painavassa junassa on huikeat 66 vaunua ja vajaa kilometrin mittainen kokoonpano liikkuu kahden Vectron-sähköveturin voimin. Suuret junakoot tuovat tehokkuutta rautatiekuljetuksiin.
VR:n uusimmat ja tehokkaimmat veturityypit on otettu käyttöön
transitoliikenteessä nyt myös kaakonseudulla. Tämä mahdollistaa aiempaa
raskaampien Venäjältä tulevien kokojunien liikuttamisen Suomen puolella. Tähän
asti Venäjältä tulleet kokojunat on jouduttu lyhentämään erillisiksi
kuljetuksiksi. Jatkossa sama tavaramäärä kulkee yhdellä suurella junalla.
Junassa on 66 vaunua, sen pituus vetureineen on 830 metriä ja paino kuormassa 6
000 tonnia.
”Hienoa, että pystymme
myös Suomessa kasvattamaan junakuljetusten kokoa, ja saamme näin Suomen
kauttakulkuliikennettä ja transitoreittiä vielä tehokkaammaksi.
Vastaavankokoisia junia saapuu Venäjältä Suomeen säännöllisesti, mutta näin
suuria junia emme kuitenkaan ole voineet Suomen puolella operoida. Vectronin
paremman vetokyvyn ansiosta junien kokoa on voitu Suomen puolella kasvattaa ja
näin saamme tehoa transitokuljetuksiin”, sanoo VR Transpointin
myynti- ja markkinointijohtaja Tero
Kosonen.
Vainikkalan
uudet pitkät raiteet helpottavat pitkien junien vastaanottoa Suomen puolelle
ja mahdollistavat pitkien junien suorien vetojen lisääntymisen verrattuna
nykytilanteeseen. Vainikkala on tärkein raja-asema Suomen ja Venäjän välisessä
rautatieliikenteessä, ja ratapihalla voi käsitellä jopa 1 000 metrin mittaisia
tavarajunia nopeasti ja joustavasti.
”Yli kilometrin mittaiset
raiteet ovat Vainikkalassa tarpeen, koska Venäjällä käytetään yleisesti hyvin
pitkiä tavarajunia. Venäjältä tulevien junien lyhentämisestä ja Venäjälle
lähtevien junien pidentämisestä on aiheutunut paljon vaihtotöiden tarvetta. Nyt
ratapiha pystyy ottamaan vastaan entistä useampia pitkiä junia vuorokaudessa.
Junat saadaan viiveettä Suomeen, ja ne pääsevät jatkamaan edelleen matkaansa
määräasemalleen”, idänliikenteen myyntijohtaja Antti Pursiainen kertoo.
Idän tavaraliikenteen suurimmat volyymit kulkevat Vainikkalan kautta. Valtaosa
tuontiliikenteestä tulee rajan yli Vainikkalaan, ja Vainikkala syöttää lisäksi
suuret määrät transitoliikennettä Etelä- ja Länsi-Suomen satamiin.
”Suuremmat junat
tehostavat koko rautatielogistiikan toimintaa. Samalla aikataulujänteellä
voidaan kuljettaa kerralla enemmän tavaraa ja raiteille mahtuu
kokonaisuudessaan enemmän kuljetettavaa. Tämä mahdollistaa uusien
kuljetuskonseptien rakentamista sekä Venäjän että Suomen puolella. Lisäksi
suuremmat junakoot tuovat ympäristöhyötyjä liikenteen päästöjen
vähentyessä”, Antti jatkaa.
Vectron-sähköveturi on suunniteltu Suomen olosuhteisiin ja suomalaisen
teollisuuden tarpeisiin. Tehokas veturi pystyy vetämään aiempaa suurempia
tavarakuormia. Veturin monipuolisia ominaisuuksia on hyödynnetty alusta alkaen
uudenlaisissa kuljetusratkaisuissa. VR Group on tilannut Siemensiltä kaikkiaan
80 veturia, ja hankinta on osa merkittävää VR Groupin kalustoinvestointien
sarjaa. Vetureiden sarjavalmistus on käynnissä ja koko kalustoerä toimitetaan
vuoteen 2026 mennessä.