Raskassarja – Vapaata suomalaista varaosakauppaa 30 vuotta
Kotimaisten itsenäisten yrittäjien muodostama Raskassarja-ketju oli edelläkävijä ketjuuntumisessa, kun se 30 vuotta sitten perustettiin. Autoilija oli voittaja lisääntyneessä tarjonnassa ja kiristyneessä kilpailussa.
Kun Raskassarja-ketju sai alkunsa Lahdessa Originator Oy:n tiloissa vuonna 1989, siitä tuli samalta istumalta Suomen suurin yksittäisten yrittäjien pyörittämä vapaan varaosakaupan ketju raskaan liikenteen saralla. Tilanne ei ole 30 vuodessa muuttunut.
Yrittäjien alkuperäisenä tavoitteena oli lähteä hakemaan yhteisvoimin halvempaa ostohintaa markkinoilta. Olennainen osa sitä on ollut oman maahantuonnin järjestäminen. Idea on säilynyt vahvana näihin päiviin saakka, vaikka meno ei aina ollut niin auvoista.
– 1990-luvun lama tappoi kaksi liikettä, ja vuosituhannen vaihteessa Trailcon Oy osti neljä liikettä itselleen. Uusia halukkaita ketjuun tulijoita on kuitenkin riittänyt, olemme ottaneet heitä mukaan tiukkojen kriteeriemme mukaisesti, Raskassarja -ketjun ensimmäinen toimitusjohtaja Jari Malm kertoo.
Tukkuliikkeet saivat kilpailijan
Läpimurto ketjun omaan maahantuontiin tapahtui vuonna 2010. Siihen asti kotimaiset tukkuliikkeet olivat määräävässä asemassa markkinoilla.
– Saimme solmittua paljon yhteistyösopimuksia ulkomaisten tukkuliikkeiden ja tehtaiden kanssa. Jäsenliikkeemme ottivat isoa roolia oman maahantuonnin kasvattamisessa.
Raskassarjasta tuli edelläkävijä oman maahantuonnin lisäksi ketjuuntumisessa, joka on alkanut yleistyä monilla toimialoilla vasta myöhemmin.
Yksi iso tekijä ketjun menestyksessä on ollut tiivis yhdessä tekeminen. Koko joukkue on ollut valmis sitoutumaan isoihin päätöksiin. Malmin mukaan perheyritykset ja niistä kumpuava palveluhalu ovat ketjun vahvuuksia, samoin halu kehittyä ja varata siihen resursseja.
Autoilija arvostaa saatavuutta ja laatua
Raskassarja -ketjua hallinnoivan Finnish RK-Group Oy:n toimitusjohtaja Tommi Tapio on tyytyväinen ketjun nykytilaan.
– Maahantuontimme on hyvissä kantimissa ja olemme pitkälti omavaraisia. Ne päätuotemerkit, mitä olemme tavoitelleet, ovat meillä hyvin hallussa.
Ulkomaisten toimijoiden lisääntyminen Suomen markkinoilla ja yleinen kilpailun kiristyminen tekevät Tapion mukaan varaosakaupasta jatkuvaa kilpajuoksua. Oman verkkokaupan kehittäminen on Raskassarjalle yksi painopistealue, seuraava haaste odottaa ajoneuvojen uusissa puhtaissa käyttövoimissa. Asiakkaiden luoma terve paine on aina arvossaan.
– Kyselymme mukaan tuotteen saatavuus ja laatu menevät asiakkaan arvoasteikossa hinnan edelle. Tämä on meille tärkeä tieto, kun mietimme painotuksia kovassa kilpailussa, Tapio kertoo.
Raskassarja-ketjuun kuuluu 19 raskaan kaluston varaosaliikettä ja 12 korjaamoa. Ketju julkaisee omaa aikakauslehtistatuksen saanutta lehteä, joka on alalla harvinaista.
Juttu on julkaistu Kuljetus & Logistiikka -lehden numerossa 6 / 2019