Smartmile laajentaa avointa ja yhteiskäyttöistä pakettiautomaattiverkostoaan 40 uudella automaatilla
Verkkokaupan vahvan kasvun ansiosta Smartmile laajentaa verkostoaan Suomessa ja Hollannissa ja ottaa käyttöön 40 uutta pakettiautomaattia syys-marraskuun välisenä aikana.
Smartmile toimii yhteistyössä monien pakettipalvelujen tarjoajien ja kaupan toimijoiden kanssa kansainvälisesti.
Tämän syksyn laajennuksessa Smartmile asentaa uusia pakettiautomaatteja Lidlin ja K-ryhmän myymälöihin sekä valittuihin ostoskeskuksiin. Suomen laajennus on 24 uutta automaattia.
Syksyn laajennuksen ensimmäiset automaatit avattiin K-Supermarket Manhattan Cityssä Turussa, Lidlin myymälöissä Helsingin Jätkäsaaressa ja Sipoon Söderkullassa sekä Matkahuollon yhteydessä Kampin keskuksessa.
Smartmilen yhteiskäyttöinen ja kaikille avoin pakettiautomaattiverkosto mahdollistaa verkkokaupan pakettien noudon yhdestä automaatista. Tämä tehostaa jakelua ja vähentää päästöjä. Verkko-ostajat voivat verkkokaupassa valita heille sopivimman pakettiautomaatin ja Smartmilen kumppanina toimivat pakettiyhtiöt Matkahuolto, Postnord, DB Schenker ja DHL kuljettavat paketin automaatin asiakkaan valinnan mukaan.
Asiakkaat voivat myös palauttaa eri kuljettajien paketteja ja lähettää Matkahuollon paketteja Smartmile-automaatin kautta.
”Matkahuollon kuljettamien pakettien määrä on kasvanut merkittävästi vuoden 2020 aikana – kotimaisten verkkokauppojen paketit lähes 60 % ja kuluttajien lähettämät paketit lähes 100 %. Pakettiautomaatit ovat olleet yksi keskeinen tekijä tässä kasvussa: asiakkaamme ovat ottaneet Smartmilen helppokäyttöiset pakettiautomaatit omakseen sekä lähettäessään, vastaanottaessaan että palauttaessaan paketteja. Olemme lisänneet tiiviissä yhteistyössä Smartmilen kanssa automaatteja erityisesti niille alueille, joissa niiden tarve on ilmeisin”, Matkahuollon pakettipalvelut –yksikön johtaja Kati Nevalainen sanoo.
”Smartmilen yhteiskäyttöisten automaattien avulla yhä useampi asiakas voi noutaa pakettinsa Lidl-myymälästä ja käydä samalla ostoksilla – kaikki sujuvasti samalla reissulla. Erityisesti tämä korostuu nyt poikkeusaikoina, kun ylimääräistä liikkumista on hyvä välttää”, kertoo Jussi Hulkko Lidlistä.
“Pakettipalveluiden merkitys asiakkaille on entisestään korostunut. Haluamme K-ryhmässä mahdollistaa asiakkaiden arkea helpottavat palvelut kätevästi ruokaostosten yhteydessä. Smartmilen kaikille avoimet pakettiautomaatit tarjoavat mahdollisuuden noutaa samasta pisteestä useiden eri toimijoiden lähetykset. Tällainen malli palvelee erinomaisesti asiakkaita. Lisäksi K-ruokakauppojen yhteydessä palvelut ovat käytettävissä laajoilla aukioloilla”, palvelupäällikkö Heini Karetie K-ryhmästä toteaa.
Kun kaikki uudet automaatit on asennettu, kattaa Smartmilen verkosto 80 automaattia kansainvälisesti.