Kuljetus ja Logistiikka

 

Äärimmäisen kilpaillussa ja verkottuneessa maailmassa vain 29 % kuljetus- ja logistiikkateollisuudesta löytää itselleen mahdollisia kasvun paikkoja ensi vuonna. Niinpä yhä useammat yritykset tutkivat koneoppimista pilvialustalla: voisiko sen kautta löytää tapoja virtaviivaistaa ja parantaa asiakaskokemusta, mikä taas tuo kilpailuetua?

Tekoälyn ja pilven kohtauspaikalta löydämme runsaasti innovaatioita, mitä tulee autonomiseen teknologiaan. Peräti 68 % kuljetus- ja logistiikka-alan johtajista on sitä mieltä, että teknologiset innovaatiot heidän palveluidensa keskiössä muuttavat koko teollisuudenalan seuraavan viiden vuoden aikana.

On neljä aluetta, joissa koneoppiminen voi mullistaa kuljetus- ja logistiikka-alan: mahdollisuus ennustaa kysyntä ja siihen liittyvä reitin optimointi, autonominen ajaminen ja kartoitus, robotiikka sekä sopeutumattomuuksien tunnistaminen.

Kaukokuljetukset ovat usein vanhanaikainen ja tehoton tapa kuljettaa asioita, sillä esimerkiksi Yhdysvalloissa lähes puolet rekkaauton kuljettajien matkoista kulkee tyhjällä lastilla. Convoy-niminen kuljetusyritys on kääntänyt asiat päälaelleen kaukoliikenteessä käyttämällä tekoälyä. Se yhdistää ajajan ja lastin ja optimoi reitin. Yhtiössä analysoidaan miljoonia työtehtäviä ja virtaviivaistetaan kokonainen toimiala. Tapahtuu jotakin sellaista, joka lisää tuloja ja vähentää päästöjä.

Toinen kuljetusalan kohtaama haaste on kuljettajavaje. Yksi ratkaisu ongelmaan voisivat olla itsestään ajavat rekka-autot. Amerikkalainen TuSimple-yritys käytti yli 100:aa pilvipohjaista tekoälymoduulia ja onnistui hoitamaan pituudeltaan yli 160 kilometrin mittaisia autonomisia kuljetuksia. Jopa ajettaessa 30 km tunnissa, yrityksen kehittynyt tekoälyalgoritmi onnistuu erottamaan automerkit tien päällä, niiden nopeudet ja ajamaan TuSimple-autolla turvallisesti omaa rataansa, jonka vaihteluväli on +/- 5 cm.

Toinen osuva esimerkki siitä, miten tekoäly ja koneoppiminen voivat vaikuttaa positiivisesti kuljetus- ja logistiikka-alaan, on alun perin Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa perustettu ja eri puolilla maaimaa operoiva Aramex. Kun Aramex siirtyi käyttämään pilvipalveluita, sen kauttakulkulaskelmien tarkkuus parani 74 %. Samaan aikaan asiakaspalveluun soitettiin virheistä tai myöhästymisistä yli 40 prosenttia vähemmän.

Tekoäly ja koneoppiminen ovat myös Amazon.comin sydämessä. Amazon Web Services -pilvipalvelussa käytetään tekoälyn ja koneoppimisen algoritmejä kaikkeen toimintaan aina asiakkaiden varasto-ostosten ennustamisesta tuotteita keräävien robottien hallintaan sekä reittien optimointiin asiakastoimitusten aikana.

Viime vuoden kuljetus- ja logistiikka- alan kokemuksista nousee selkeimmin esille se, miten tulevaisuudessa menestyäkseen on nojauduttava teknologiaan. Näin voidaan varmistaa paras mahdollinen tehokkuus ja ansiot.

Swami Sivasubramanian on yksi tärkeimmistä Amazonin tekoälyosaston johtajista.

Onneksemme lukuisat innovaatiot kuljetuksessa ja logistiikassa varmistavat, että tällaiset yritykset voivat ratkoa kohtaamiaan ongelmia ja samaan aikaan kasvaa tulevaisuuteen.

 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi