Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Renault Trucksin Optifuel LAB 3 -konseptiauto vähentää polttoaineen kulutusta 12,5%

Renault Trucks on jo pitkään jatkanut tutkimuksia, jotta dieselkuorma-autojen energiatehokkuutta voitaisiin parantaa. Yhteistyöprojektissa kehitetyn Optifuel Lab 3 ‑konseptiauton avulla Renault Trucks pyrkii vähentämään koko vetoauto-perävaunuyhdistelmän kulutusta. Pitkäaikaisen tutkimuksen ja kehitystyön tulokset ovat nyt julkistettu. Tulosten mukaan polttoaineenkulutus on laskenut 12,5% verrattuna perinteiseen yhdistelmään.

”Renault Trucks Optifuel Lab 3 on konsepti, jossa kehitetään tuotteita ja prototyyppejä jatkuvasti, jotta kuljetusyritysten polttoaineen kulutukset sekä -kulut pienenisivät. Vaikka Optifuel LAB 3:sta ei ole tarkoitettu myytäväksi tässä muodossa, käytetään näitä tuloksia apuna tulevaisuuden tuotteiden kehitystyössä”, maahantuontiyhtiö Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Pasi Gerpe kertoo.

Vuonna 2017 käynnistetty ns. FALCON-projektin (Flexible & Aerodynamic truck for Low CONsumption), tavoitteena on vähentää kulutusta 13% raskaan liikenteen vetoauto-perävaunuyhdistelmässä.

Optifuel Lab 3:sta johti Renault Trucks yhteistyökumppaneidensa kanssa, mukaan lukien Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, BeNomad, Styl’Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, École Centrale de Lyon (LMFA) ja IFSTTAR / Gustave Eiffel Yliopisto.

Yhteistyöprojekti tuotti Optifuel Lab 3 -konseptiajoneuvon. Renault Trucks on pystynyt vahvistamaan oletuksensa 18 kuukauden kehitystyön sekä pitkien ajotestien jälkeen.

Renault Trucks on mitannut polttoaineenkulutuksen 12,5 prosentin vähennyksen    verrattuna vakioperävaunuun yhdistettyyn Renault Trucks T -sarjaan. Tämä säästää 3,75 litraa polttoainetta ja 9,8 kg CO2:ta 100 kilometriä kohti.

Renault Trucksin insinöörit käyttivät testisykliä, joka edustaa tilastollisesti kaukokäyttöä ja joka koostuu 68 kilometristä alueellisissa olosuhteissa ja 136 kilometristä moottoriteillä.

Optifuel Lab 3:n testit koostuivat suljettujen alueiden ja avointen tietestien lisäksi simulaatioista, jotka mahdollistivat mittausten analysoinnin ja korreloimisen. Samanaikaisesti testit suoritettiin vertailuajoneuvolla, jolla on samanlaiset geometriset ja voimansiirto-ominaisuudet kuin laboratorioajoneuvolla (Renault Trucks T 480, yhdistettynä Fruehaufin kattamaan puoliperävaunuun). Hankkeen aikana kehitettyjä teknologioita arvioitiin ensin itsenäisesti ja sitten kokonaisuutena.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi