Kuljetus ja Logistiikka

Kuljetus ja Logistiikka

 

Volvo Carsin uusi Innovation Portal auttaa kehittämään entistä parempia autoja

Volvo haluaa tarjota uuden Innovation Portalinsa kautta laajemman valikoiman laadukkaita sovelluksia, vaivattomamman ja käytännöllisemmän omistajuuskokemuksen ja entistä turvallisempia autoja.

Portaali tuo runsaasti erilaisia resursseja ja työkaluja kehittäjien saataville ilmaiseksi, minkä ansiosta ulkoiset kehittäjät voivat luoda uusia innovatiivisia palveluja ja autosovelluksia.  

Laaja-alaisempi ohjelmistojen ja palvelujen kehitys lisää mahdollisuuksia muokata Volvoista entistä yksilöllisempiä.

Portaalin resurssit ovat hyödyllisiä sekä kehittäjille että tutkijoille, älykotien suunnittelijoille ja tietokonetaiteilijoille. Tuomalla nämä työkalut kaikkien saataville Volvo jatkaa sille ominaista tietojen ja tutkimustulosten jakamista turvallisemman liikkumisen puolesta.

“Autoista on tulossa entistä älykkäämpiä, ja niiden yhteystoiminnot laajenevat. Tämä lisää erilaisten sovellusten ja palvelujen kysyntää asiakkaiden keskuudessa. Tuomalla nämä resurssit julkisesti saataville tuemme kehittäjiä yrityksemme sisä- ja ulkopuolella ja voimme tehdä yhteistyötä oman alansa huippujen kanssa”, sanoo Volvon teknologiajohtaja Henrik Green.

Innovation Portalissa saatavilla oleviin resursseihin kuuluu muun muassa emulaattori, joka jäljittelee autojen Android-käyttöjärjestelmää sekä uusissa Volvoissa käytettäviä Google-sovelluksia. Kehittäjät voivat emulaattorin avulla luoda tarkan kokemuksen järjestelmästä tietokoneellaan. Emulaattori on hyödyllinen työkalu, joka tukee sovellusten kehittäjiä sovellusten suunnittelussa, kehittämisessä ja testaamisessa sekä julkaisemisessa suoraan auton Google Play Kaupassa.     

Volvo XC40 Recharge

Alusta sisältää myös Extended Vehicle API -ohjelmointiliittymän*. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Volvo tarjoaa API-liittymän suurelle yleisölle.

Asiakkaiden suostumuksella API antaa kehittäjille ja muille kolmansille osapuolille pääsyn auton kojetaulun tietoihin, kuten lataustasoon tai polttoaineen määrään ja ajettuun matkaan. Näytä tietoja voidaan käyttää uusien palvelujen kehittämisessä ja tarjoamisessa. Lisää tietoja ja tietolähteitä tulee saataville ajan kuluessa.

Muita resursseja ovat LiDAR-datajoukko ja ladattava 3D-automalli Volvo XC40 Recharge -täyssähköautosta.

LiDAR-datajoukko julkaistaan yhteistyössä Duke Universityn ja Luminarin kanssa, joka on autojen LiDAR-laitteistojen ja -ohjelmistoteknologian globaali johtaja. Datajoukko on luotu käyttämällä Luminarin tehokkaita LiDAR-antureita, jotka havaitsevat kohteet auton ympärillä jopa 250 metrin etäisyydellä skannaamalla ympäristöä laservalopulsseilla.

Datajoukko voi auttaa tutkijoita parantamaan algoritmeja, jotka liittyvät pitkän kantaman LiDAR-havainnointiin. Tämä on kriittinen elementti kehitettäessä autonomisia autoja, jotka ovat turvallisia suurissa nopeuksissa ja monimutkaisissa liikenneympäristöissä.

Mahdollisimman aito 3D-automalli on kehitetty yhteistyössä Unityn kanssa, joka on yritys maailman johtavan reaaliaikaisen 3D-sisälllön luontialustan takana. Unityä käyttävät niin pelikehittäjät, artistit, arkkitehdit, elokuvantekijät kuin autosuunnittelijatkin.

Automallia ja 3D-ympäristöä voidaan käyttää visualisointisovelluksissa, virtuaalitodellisuudessa, elokuvamaisissa kokemuksissa ja autojen varusteluohjelmissa. Nämä resurssit ovat käytettävissä myös perustyökaluina Unityn kehittäjäkeskuksessa, jossa miljoonat Unityn käyttäjät voivat hakea ohjeita tekniikan käyttöön.

Innovation Portal kasvaa jatkuvasti, ja siihen lisätään enemmän resursseja ajan kuluessa. Seuraavien kuukausien aikana portaalissa julkaistaan täysin toimiva 3D-automalli, joka sisältää digitaaliset jäljennökset auton fyysisistä antureista. Käyttäjät voivat niiden avulla testata anturitietoja tutkimus- ja koulutustarkoituksessa. Kehittäjät voivat myös käyttää mallia uusien toimintojen ja palvelujen luomista varten.

Vieraile sivustolla käyttämällä tätä linkkiä.

FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail
 

Kuljetus & Logistiikka
Artturinkatu 2, Box 29, 20200 Turku
lehti@kuljetuslehti.fi