Bentley Batur aloittaa testit – 740 hevosvoiman W12 moottorilla varustettua huippumallia valmistetaan vain 18 kappaletta
Uuden Bentley Baturin testit eri puolilla Eurooppaa ovat alkaneet. Uutuusmalli nähtiin ensimmäistä kertaa elokuussa Montereyn Car Week -tapahtumassa, jonka jälkeen autoa on esitelty lukuisten asiakastapahtumien lisäksi myös medialle ja suurelle yleisölle. Nyt kaksi tuotekehitysmallia aloittaa tiukan testiohjelman, jonka aikana ajoneuvojen suorituskyky ja laatustandardien mukaisuus varmistetaan.
Bentleyn Mulliner-räätälöintipajan valmistama Batur on kaksipaikkainen coupé, jota valmistetaan vain 18 kappaleen erä. Uudistetulla W12-moottorilla varustetusta autosta tulee kaikkien aikojen tehokkain Bentley: moottorin teho on vähintään 740 hevosvoimaa. Autojen toimitukset alkavat vuoden 2023 puolivälissä, kun laaja tuotekehitysprojekti on saatu päätökseen.
Testiohjelman kuluessa validoidaan sekä moottorin että koko auton kestävyys, vakaus suurissa nopeuksissa, aerodynamiikka, melu ja värähtelyt sekä ajodynamiikka. Yksittäisiä testejä tehdään kaikkiaan yli 120. Ne kattavat erilaiset yksityiskohdat ilmanvaihdon kultaisten säätönuppien viimeistelystä uuden W12-moottoriversion mekaniikkaan ja ohjelmistoon. Kahden esituotantosarjan auton testit on aikataulutettu 58 viikon ajalle ja niillä täydennetään yli 100 viikkoa kestänyttä kehitystyötä, jonka kuluessa on validoitu mm. kasvanut moottoriteho.
Yksi tuotekehityksen Batureista – Car #0 – lähtee todellisten olosuhteiden simuloimiseksi 2 500 kilometrin matkalle Saksasta Ranskan läpi Espanjaan, minkä jälkeen tehdään sarja nopean vauhdin testejä.
”Projektin alkaessa oli tavoitteena äärimmäinen GT, joten auton jokainen elementti ulkoasusta moottoriin ja käsin valmistettuun sisustukseen on luotu ilman kompromisseja. Auton ainutlaatuiset ominaisuudet toivat uusia haasteita. Esimerkiksi keulan ajovalot on valmistettu muotoilutiimin hyvin vaativien määritysten mukaan, mutta erittäin kompaktien led-valojen valmistaminen on monimutkaista. Työskentelemme myös W12-moottorin 20-vuotisen historian tehokkaimman kehitysversion parissa, mikä on johtanut valtavan laajaan validointiprojektiin”, Mullinerin tekninen johtaja Paul Williams kertoo.
”Olemme huomioineet pienimmätkin yksityiskohdat, kuten etusäleikön vinoneliön kulma, joka on täsmälleen sama kuin W12-moottorin sylinterien välinen kulma. Ja vaikka Batureita valmistetaan vain 18, laatutason on oltava sama kuin jokaisessa Bentleyn vuosittain valmistamassa 15 000 autossa”, Williams jatkaa.
Koeajoalueella alkaa Batur Car #0:n seitsemän viikon kestävyystesti. Autolla ajetaan erilaisilla testiradoilla, monenlaisissa tieolosuhteissa, hyvin suurilla nopeuksilla ja kehnoilla tienpinnoilla. Testien aikana kerätään tietoja ja palautetta sen varmistamiseksi, että tekniset tavoitteet saavutetaan.
Kun urakka koeajoalueella on valmis, ajetaan vielä 7 500 kilometriä oikeassa tieliikenteessä ennen kuin ympäristötestaukset alkavat. Alle neljässä viikossa auto altistetaan 600 tunnin valokuormitukselle, joka vastaa viittä vuotta Arizonan autiomaassa. Erityisen tärkeää on testata ulkoisissa komponenteissa käytettäviä uusia, ympäristöä säästäviä ja hiilikuidun korvaavia materiaaleja.
Kun ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat, ainutlaatuisen räätälöidyn grand tourerin yli 810 uniikkia osaa on käynyt läpi kaikkiaan 160 viikkoa kestäneen tuotekehitys- ja testausjakson.
Huippuluokan W12 Gran Tourer
Batur on myös kaikkien aikojen tehokkain Bentley. Sen moottori on uusi yli 740-hevosvoimainen versio ikonisesta, käsin kokoonpannusta kaksoisturboilla ahdetusta W12-moottorista, joka on edistänyt Bentleyn menestystä sekä symbolisesti että käytännössä jo kahden vuosikymmenen ajan.
Voimalinjan kehitystyötä tehtiin yli 100 viikkoa. Työn tuloksena huippuluokan W12 sai uuden ilmanottojärjestelmän, turboahdin ja välijäähdyttimet uudistettiin ja sekä vaihdelaatikko että elektroninen ajovakaudenhallinta kalibroitiin uudelleen.
Tulevina vuosina moottori tulee siirtymään historiaan Bentley-malliston sähköistyessä kokonaan, mutta Baturissa saadaan vielä nauttia W12:n poikkeuksellisesta hienostuneisuudesta, tehosta ja vääntömomentista. Moottorin suorituskyky sovitetaan kaikkien aikojen edistyksellisimpään Bentley-alustaan, jonka varusteisiin kuuluvat nopeuden mukaan säätyvä ilmajousitus, sähköinen aktiivinen kallistuksenvaimennus, elektronisesti ohjattu eLSD-tasauspyörästö, nelipyöräohjaus ja Torque Vectoring -voimanjako.
Batur Car #0
Kaikki valmistettavat 18 Bentley Baturia on jo varattu. Jokainen on suunniteltu yhdessä asiakkaan kanssa Mullinerin sisäisen suunnittelutiimin ohjauksessa.
Asiakkaat voivat valita käytännöllisesti kaikkien Baturin pintojen värin ja viimeistelyn, jotta jokaisesta autosta tulee yhtä yksilöllinen kuin auton käyttäjäkin on. Asiakas määrittelee pienimmätkin yksityiskohdat ulkopuolen pääväristä aina tuuletusventtiileiden pintakäsittelyyn – ja kirjaimellisesti kaiken siltä väliltä.
Batur Car #0 -kehitysmallissa yksityiskohtiin on kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin tulevissa asiakkaiden autoissa. Ulkoväriksi on valittu mittatilauksena tehty Purple Sector, joka tuo kaareville pinnoille syvän eloisan sävyn. Korin muotoja korostetaan keulan splittereiden, sivuhelmojen ja takaosan diffuusorin korkeakiiltoisilla luonnonkuitupinnoilla.
Keulan säleikkö on poikkeuksellinen taidonnäyte. Suuren jäähdyttimen säleikön väri on Gloss Dark Titanium, jota korostaa vaakasuora ombré-liukuväri. Se alkaa keskeltä Purple Sector -purppurana ja muuttuu sivuille vähitellen Black Crystaliksi. Sekä konepelti että 22″ vanteet on viimeistelty Satin Titanium -värillä, Gloss ja Satin Black Crystal -värit yhdistävät vanteiden puolat keulan säleikön tyyliin.
Batur Car #0:ssa on muuan yksityiskohta, jota asiakkaiden autoissa ei tule näkymään: koripaneelien reunojen pienten valkoisten nuolten avulla saadaan tietoa paneeleiden liikkeestä ja taipumasta testien aikana.
Katse koriräätälöinnin tulevaisuuteen
Viime vuosien ensimmäinen koriräätälöintiprojekti oli Mulliner Bacalar, joka paransi merkittävästi kuvaa Bentleyn asiakkaista ja asiakkaiden valinnoista. Baturia varten on kehitetty entistä suurempi valikoima vaihtoehtoja – värien, materiaalien ja viimeistelyjen lisäksi myös uutta teknologiaa, kuten Mulliner by Naim Audio -äänentoistojärjestelmä. Sen lähtökohtana on Continental GT:n Naim Audio -järjestelmä, jota on täydennetty 20:lla ranskalaisen hifivalmistaja Focalin yksinomaan Baturille räätälöidyllä kaiuttimella. Tuloksena on aito immersiivinen audiojärjestelmä, joka tarjoaa luokkansa johtavan äänielämyksen.
Suunnittelutiimi on antanut Baturille ainutlaatuisen luonteen yhdistelemällä huippuluokan materiaaleja ja viimeistelyjä. Suunnittelussa ja tuotannossa on otettu merkittäviä askelia kohti kestäviä materiaaleja ja valmistusmenetelmiä materiaalia lisäävästä valmistuksesta aina kestävästi tuotettuihin verhoilumateriaaleihin.
Kehittyneiden valmistustekniikoiden avulla voi minimoida työkaluinvestoinnit, mikä vähentää materiaalin ja energian tarvetta valmistusprosesseissa. Mulliner aikoo myös käyttää joissakin auton osissa luonnonkuituja vaihtoehtona hiilikuidulle. Tämä vähentää merkittävästi näiden komponenttien tuottamisessa tarvittavan hiilen määrää.
Kestävä kehitys on avainasemassa Baturissa. Se auttaa kehittämään ympäristöä säästäviä ominaisuuksia tulevia räätälöityjä Bentley-sukupolvia varten. Mullinerin koriräätälöintiosaaminen palvelee Bentleyn kestävän kehityksen tavoitteiden innovaatioalustana.