Dachser ottaa käyttöön sarjatuotantoisia eActros-kuorma-autoja
Logistiikkatoimija näkee paljon käyttötarkoituksia täyssähköiselle 19-tonniselle kuorma-autolle ja suunnittelee jo lisäävänsä niiden määrää osana ilmastonsuojelustrategiaansa.
Yksi sarjatuotannon ensimmäisistä akkusähkökäyttöisistä Mercedes-Benz eActros-kuorma-autoista menee logistiikkapalveluiden toimittajana tunnetulle Dachserille. Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja Karin Rådström luovutti henkilökohtaisesti yhden eActros 300:n Stefan Hohmille asiakastapaamisessa Wörth am Rheinissä. Stefan Hohm on Dachserin Chief Development Officer (CDO) ja hallituksen jäsen. Dachser suunnittelee jo ostavansa lisää eActros-kuorma-autoja ajoneuvokantaansa osana ilmastonsuojelustrategiaansa.
”Sarjatuotantona valmistettu eActros on tärkeä osa Dachser Emission-Free Delivery -jakelukonseptia, jota laajennamme parhaillaan yhdelletoista Euroopan suurkaupunkialueelle”, selittää Stefan Hohm ensimmäisen ajoneuvon luovutuksen yhteydessä. Ensimmäinen ajoneuvo korvaa prototyypin, joka Dachserilla on ollut käytännön koeajossa Stuttgartissa vuodesta 2019 lähtien. ”eActros on osoittanut päivittäisen arvonsa Stuttgartissa, etenkin lavatavaroiden päästöttömissä toimituksissa asiakkaille. Näemme myös potentiaalia täyssähköisen kuorma-auton edestakaisessa liikenteessä. Uskomme, että ajoneuvo sopii monenlaisiin käyttötarkoituksiin kestävässä yhteislähetysten logistiikassa.”
Stuttgartissa Dachser toimittaa eActrosilla keskustan asiakkailleen kappaletavaratoimituksia – erityisesti lavalähetyksiä, jotka ovat liian suuria ja painavia pakettikuljetukseen. Lisäksi sähkökuorma-autolla toimitetaan lähetyksiä yhdessä 7,5 tonnin FUSO eCanterin kanssa kantakaupungin mikrohubiin, josta ne jaetaan viimeiselle kilometrille sähköavusteisilla rahtipyörillä. Dachser toimittaa kaikki yleiset rahtilähetykset määritellyllä alueella Dachser Emission-Free Delivery -kuljetuksina ilman paikallisia hiilidioksidi- ja typenoksidipäästöjä. eActrosit ladataan ainoastaan vihreällä sähköllä Dachserin Kornwestheimin osastolla.
Stuttgartissa käyttämistä varten Dachserille luovutetussa sähkökuorma-autossa on 4×2-pyöräkokoonpano ja aerodynaaminen runko tavaratilaa varten. Kori mahdollistaa suuren hyötykuorman ja laajan kuljetustilavuuden, ja lisäksi aerodynamiikka pidentää ajoneuvon toimintamatkaa. 19-tonninen kuorma-auto valmistettiin viime vuonna sarjatuotannon käynnistyttyä. Nyt se on virallisesti luovutettu tapaamisessa liittovaltion rahoituksen hyväksymisen jälkeen.
Karin Rådström on Daimler Truck Holding AGn johtokunnan jäsen, ja lisäksi hän vastaa Euroopan ja Latinalaisen Amerikan alueista sekä Mercedes-Benz Truck -brändistä. Karin Rådström toteaa: ”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että Dachserin kaltainen innovatiivinen logistiikkapalveluiden toimittaja on valinnut eActrosin ja osoittaa luottamusta meihin tilaamalla useita ajoneuvoja kattavan huollon kera. Dachser on ollut tärkeä kumppani kehitettäessä eActrosia prototyypistä sarjatuotantoajoneuvoksi. Jatkamme mielellämme vahvaa kumppanuuttamme Dachserin kanssa päästöttömien kuljetusten tiellä.”
Tietoja eActros-sarjatuotantomallista
eActros 300 -kuorma-autossa on kolme akkua, jotka tuottavat 300 kilometrin toimintamatkan. eActros 400 -mallissa on neljä akkua, joilla toimintamatkaa saadaan 400 kilometriä. Kunkin akun asennettu teho on 112 kWh ja käytettävissä oleva teho noin 97 kWh. Kaksi nestejäähdytteistä moottoria tuottavat jatkuvan 330 kilowatin tehon ja 400 kilowatin huipputehon. Lisäksi sähköenergiaa voidaan ottaa talteen ennakoivalla ajotavalla. Jarrutuksessa talteen otettu energia siirretään takaisin eActrosin akkuihin, joista se voidaan taas hyödyntää ajoneuvon käyttövoimana. eActrosia voidaan ladata jopa 160 kilowatin teholla. Käyttämällä perinteistä DC-pikalatausasemaa ja 400 ampeerin latausvirtaa kolme akkua latautuvat 20 prosentin varaustasosta 80 prosentin varaustasoon hieman yli tunnissa.
Täyssähköisiin kuorma-autoihin siirtymisestä on hyötyä myös kuljettajille: Valmistajan mukaan eActrosilla ajaminen on ajodynamiikan ansiosta rennompaa ja vähemmän rasittavaa kuin perinteisellä dieselkäyttöisellä kuorma-autolla. Lisäksi matala painopiste parantaa kaarreajoa. Sisämelua on vaimennettu 10 dB, mikä vastaa suunnilleen havaittavissa olevan melutason puolittumista. Sekin osaltaan lisää kuljettajan mukavuutta täydellä kuormalla ajettaessa. Lisäksi tärinä on huomattavasti vähäisempää kuin dieselkuorma-autossa.